ملاک در صدق غیبت
سوال : الف) آیا صحبت کردن درباره خصوصیت منفی یک شخص نزد دیگری، در صورتی که شنونده او را ندیده است، غیبت محسوب می شود؟
ب) منظور از شناختن چیست؟ این که"اگر شنونده شخص را نشناسد غیبت محسوب نمی شود" دیدن چهره اوست یا خیر؟
آیت ا... بهجت : شناخت معنای عرفی دارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیت ا... تبریزی : دیدن شرط حرمت غیبت نیست. آن چه شرط است تعیین غیبت شنونده است به طوری که مبهم نباشد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیت ا... خامنه ای : الف) اگر نمی شناسد، غیبت محسوب نمی شود.
ب) موکول به نظر عرف است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیت ا.. سیستانی : الف) اگر نشناسد غیبت نیست.
ب) یعنی تعیین شخص و شناخت او به هر عنوان. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیت ا... صافی گلپایگانی : الف) بلی غیبت و حرام است ولی برای شنونده اگر او را نمی شناسد گناهی نیست.
ب) شناختن به این است که شنونده بفهمد که عیب زید بن عمرو را می گوید به طوری که اگر او را ببیند بشناسد و بعید نیست اگر عیب کسی را که عنوان معروفی دارد مثلا وزیر یا رئیس است ولی اگر شخص او را ببیند نشناسد نیز غیبت باشد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیت ا... فاضل لنکرانی : اگر تطبیق نکند مانعی ندارد ولی اگر تطبیق نماید غیبت محسوب میشود، ولو او را ندیده باشد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیت ا... مکارم شیرازی : منظور از شناختن تنها دیدن چهره نیست بلکه آگاهی از وضع اوست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیت ا... نوری همدانی : الف) اگر او را بشناسد غیبت به حساب می آید.
ب) دیدن چهره یکی از مصادیق شناخت است، از راه های دیگری نیز مانند اوصاف طرف از مسئولیت او نیز راه شناخت حاصل می شود. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)