سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

برخی از مکان هایی که نماز خواندن در آنها مکروه است :

حمام ، مقابل دری که باز است ، در جاده و خیابان و کوچه (در صورت عدم مزاحمت) ، مقابل آتش ، داخل آشپزخانه ، در مکانی که عکس ذی روح باشد ، در اطاقی که شخص جنب در آن باشد ، در قبرستان

-----------------
توضیح المسائل مراجع مسأله 898 .






      

تعداد واجب تسبیحات اربعه در نماز

مشهور فقهاء یک بار واجب و سه مرتبه مستحب است بجز آیت الله فاضل : بنابر احتیاط واجب سه مرتبه گفته شود.[1]

----------------------------------
[1] . توضیح المسائل مراجع مسأله 1005 ، أجوبه الإستفتاءات س 483 .






      

اگر در هنگام نماز بچه ای مهر را بردارد تکلیف چیست ؟

√ پاسخ : در صورتی که کاغذ و یا دستمال کاغذی در اختیار داشته باشید می توانید به آن سجده کنید .
اگر هیچ کدام از اینها در جلوی انسان نبود ، انسان در حال نماز که مهرش برداشته شده است ، می تواند چند قدم برود البته بدون اینکه روی از قبله برگرداند و آن مهر را بردارد یا به سنگ فرش برسد و بر آن سجده کند.
در صورتی که در بین نماز چیزی سجده بر روی آن صحیح است را از دست بدهید و چیزی که سجده بر آن صحیح است در اختیار نداشته باشید ، اگر وقت کافی برای اقامه دوباره نماز وجود دارد ، باید نماز را بشکنید و مجددا نماز را اقامه نمایید.
اگر وقت کافی در اختیار ندارید ، باید به آستین لباس ‏سجده کنید و اگر این کار ممکن نیست بر فرش و سپس بر پشت دست و اگر آن هم ممکن نیست می توانید به اشیاء معدنی مانند انگشتر عقیق و ... سجده نمایید .






      

خوردن در حال نماز
اگر در حین نماز غذای بین دندان‌ها را فرو برد، اشکالی به نماز می‌رسد؟

√ پاسخ:
حضرت آیت‌الله خامنه ای : فرو بردن ذرات غذای مانده در لای دندان‌ها، موجب بطلان نماز نمی‌شود. ولی اگر قند یا شکر و مانند این‌ها در دهان مانده باشد و در حال نماز کم‌کم آب شود و فرو رود، نمازش اشکال پیدا می‌کند..
آیت الله مکارم شیرازی : فرو بردن ذرات غذای مانده در لای دندان‌ها، موجب بطلان نماز نمی‌شود. همچنین اگر قند یا شکر و مانند این‌ها در دهان مانده باشد و در حال نماز کم‌کم آب شود و فرو رود، نمازش اشکال پیدا نمی‌کند.






      

آیا دختر مى تواند نماز قضاى پدرش را بخواند؟

√ پاسخ: اگر پدر، نماز و روزه خود را به جا نیاورده باشد، بر پسر بزرگ تر واجب است که بعد از مرگ او، آن ها را به جا آورد یا براى او اجیر بگیرد.
اگر شخص دیگرى چون دختر میت یا حتى فرد بیگانه اى ـ به هر دلیل ـ عبادت ها و از جمله نمازهاى میت را از طرف او قضا نماید، باز هم صحیح است و تکلیف از عهده ولى میّت (بزرگ ترین فرزند ذکور) برداشته مى شو






      

در مواردی کلمات نماز باید آهسته خوانده شود:

اول- حمد و سوره نماز ظهر و عصر، به‌جز نماز ظهر روز جمعه که بلندخواندن آن اشکال ندارد.

دوم- حمد در نماز احتیاط که حتی بسم‌الله آن هم باید آهسته خوانده شود. مقصود از نماز احتیاط، نمازی است که به سبب شک در رکعات واجب می‌شود.

سوم- در رکعت سوم و چهارم که نمازگزار مخیر است حمد بخواند یا تسبیحات اربعه، ولی هر کدام را که انتخاب کند، باید آهسته بخواند.

چهارم- کسی‌که در نماز جماعت یک رکعت عقب است، ‌مثلاً رکعت سوم امام است و رکعت دوم مأموم، در این صورت، مأموم باید حمد و سوره را آهسته بخواند. گرچه نماز مغرب و عشا باشد.

پنجم- زن می‌تواند حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشا را بلند بخواند، ولی اگر نامحرم صدای او را می‌شنود، باید آهسته بخواند.

سؤال: اگر نمازگزار در رکعت سوم یا چهارم نماز، حمد را انتخاب نماید، جمله «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم» آن را بلند بخواند یا آهسته؟

پاسخ: آهسته






      

 






      

حکم عدول از نماز جماعت به فرادی

√ پاسخ:
برگرداندن نیت از نمازی به نماز دیگر را عدول از نیت گویند.
آیت الله خامنه ای:‌ اشکال ندارد.
آیت الله مکارم شیرازی:‌ فرادی کردن جایز نیست.
آیت الله سیستانی : بنا براحتیاط واجب نماز اشکال دارد (‌هم فرادی و هم جماعت )






      

وقت نافله نماز صبح

الف) نماز صبح تا چه زمانی ادا می باشد؟ ب) وقت فضیلت آن چه زمانی است؟ ج ) وقت نافله صبح چه زمانی است ؟

√ پاسخ: الف : از اذان صبح تا طلوع آفتاب
ب: وقت فضیلت نماز صبح از اذان صبح تا بیست و یک دقیقه بعد از اذان صبح ادامه دارد (تقریبا)
ج: وقت نافله ی صبح که پیش از نماز صبح خوانده می شود، عیناً همان وقت فضیلت نماز صبح است.






      

چگونه می‌توان قضای سجده فراموش شده را به‌جا آورد؟

1-اگر یک سجده فراموش شود و پیش از آنکه وارد رکوع رکعت بعدی شود بفهمدباید بنشیند و سجده را بجا آورد و بعد از دوسجده آنچه را باید در آن رکعت خوانده شود بخواند و نماز را تمام کند.
2-هم چنین اگر درکعت آخر باشد و قبل از گفتن سلام نماز متوجه شود باید برگردد و سجده را انجام دهد و بعد از سجده تشهد و سلام را بخواند.
3- اما اگر بعداز وارد شدن به رکوع رکعت بعدی یا بعد از گفتن سلام واجب نماز، متوجه شود باید بعد از تمام شدن نماز، به نیّت قضا یک سجده بجا آورد و بعد از آن دو سجده سهو نیز انجام دهد نماز صحیح است. ‌






      
<      1   2   3   4   5   >>   >