1

 

 

1-  خوئی، گلپایگانی، اراکی، تبریزی، صافی: و احتیاط واجب آن است که تا مفصل مسح نماید.

بهجت:وحید خراسانی ، مکارم شیرازی : و احتیاط مستحب آن است که تا مفصل مسح نماید.

خامنه ای، سیستانی، سبحانی:مسح باید از سر یکی انگشتها تا مفصل باشد.

شبیری زنجانی :و احتیاط آن است که تا مفصل مسح نماید.

مظاهری:و بهتر آن است که تا آخر روی پا را مسح نماید.

2- امام خمینی : ولی بهتر، بلکه احوط آن است با تمام کف دست، روی پا را مسح کند.

فاضل لنکرانی :ولی احتیاط مستحب آن است با تمام کف دست، روی پا را مسح کند.

اراکی، گلپایگانی، بهجت، تبریزی، صافی، نوری، مظاهری:ولی بهتر آن است که به اندازه پهنای سه انگشت بسته مسح نماید و بهتر از آن، مسح تمام روی پا (اراکی، تبریزی: با تمام کف دست) است.

خوئی، سیستانی:ولی بهتر آن است که به اندازه پهنای سه انگشت بسته بلکه تمام روی پا را با تمام دست مسح نماید.

وحید خراسانی :ولی افضل آن است که تمام روی پا را با تمام کف دست مسح نماید.

مکارم شیرازی :از نظر عرض، کافی است به اندازه یک انگشت مسح کند، ولی بهتراست که به اندازه پهنای سه انگشت بسته باشد.و بهتر از آن مسح کردن تمام پشت پا با تمام کف دست است.

شبیری زنجانی :احتیاط آن است که مسح پا به اندازه پهنای سه انگشت بسته باشد، و بهتر آن است که تمام روی پا را با تمام داخل دست مسح نماید.

سبحانی:احتیاط لازم آن است که به اندازه پهنای سه انگشت بسته مسح نماید ، و بهتر از آن مسح تمام روی پا و دو برآمدگی در دو طرف است.

3- بهجت: روی همه پا.

4-  خوئی، تبریزی: احتیاط واجب آن است که دست را بر سر انگشتها بگذارد، و بعد به پشت پا بکشد یا آنکه دست را به مفصل گذاشته و تا سر انگشتها بکشد، نه آنکه تمام دست را روی پا بگذارد و کمی بکشد .

گلپایگانی:به احتیاط واجب دست را بر سر انگشتها بگذارد و روی پا بکشد نه آنکه تمام دست را روی پا بگذارد و کمی بکشد.

فاضل لنکرانی :بنا براحتیاط واجب دست را بر سر انگشتها بگذارد و روی پا را به تدریج مسح کند و اگر همه دست را روی پا بگذارد و کمی بکشد صحیح نمی باشد.

سیستانی:لازم نیست دست را بر سر انگشتها بگذارد و بعد به پشت پا بکشد بلکه می تواند تمام دست را روی پا بگذارد و کمی بکشد .

شبیری زنجانی :احتیاط آن است که دست را بر سر انگشتها بگذارد، و بعد به روی پا بکشد یا آنکه دست را به مفصل گذاشته و تا سر انگشتها بکشد، نه آنکه تمام دست را روی پا بگذارد و کمی بکشد.

وحید خراسانی :احتیاط واجب آن است که دست را بر سر انگشتها بگذارد و بعد به پشت پا بکشد، یا آن که دست را بر برآمدگی روی پا یا مفصل گذاشته و تا سر انگشتها بکشد، نه آن که تمام دست را روی پا بگذارد و کمی بکشد.

صافی:احتیاط آن است که دست را بر سر انگشتها بگذارد، و بعد به روی پا بکشد، هر چند اکتفا به اینکه تمام دست را روی پا بگذارد و کمی بکشد جایز است.

سبحانی:اگر همه دست را روی پا بگذارد و کمی بکشد، کافی نیست بلکه باید دستها را تا مفصل بکشد.