1-  یک قسمت از چهار قسمت سر که مقابل پیشانی است جای مسح می باشد. 2-  بهجت: اگر تری دست نمانده باشد وظیفه [بعدا] در مسأله [257] بیان خواهد شد. 3- خوئی، گلپایگانی، اراکی، صافی، نوری: احتیاط واجب آن است که با (خوئی کف) دست راست مسح کند. بهجت: مسح کردن با دست راست بهتر است . تبریزی: احتیاط واجب آن است که با دست راست مسح نماید. وحید خراسانی : احتیاط واجب آن است که مسح با باطن کف دست راست باشد . سیستانی: احتیاط مستحب آن است که با کف دست راست مسح نماید . شبیری زنجانی : احتیاط آن است که با داخل دست راست مسح نماید. سبحانی و مظاهری: این مورد را در رساله خود نیاورده اند. 4- اراکی:هر چند موافق احتیاط است گلپایگانی، صافی: احتیاط آن است که مسح از بالا به پایین باشد اگر چه اقوی جواز مسح از پایین به بالاست . خوئی، سیستانی، شبیری زنجانی ، وحید خراسانی : مسح را از بالا به پایین انجام دهد (وحید خراسانی : بنا براحتیاط مستحب) مکارم شیرازی : بهتر این است که از بالا به پایین دست بکشد، ولی عکس آن یعنی از پایین به بالا نیز اشکال ندارد. بهجت: احتیاط واجب در مسح سر از بالا به پایین است.  تبریزی، سبحانی، مظاهری این مورد را در رساله خود نیاورده اند. 5- امام خمینی ، خوئی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی ، تبریزی، بهجت، سیستانی، صافی، نوری: هر چند احتیاط مستحب آن است که از درازا به اندازه یک انگشت و از پهنا به اندازه پهنای سه انگشت بسته، مسح نماید .(بهجت: و واجب است در صورت امکان، مسح با کف دست باشد نه با پشت آن) اراکی، مظاهری: هر چند بهتراست است از درازا به اندازه درازی یک انگشت و از پهنا به اندازه پهنای سه انگشت بسته، مسح نماید. مکارم شیرازی : ولی احتیاط مستحب آن است که از درازا به اندازه درازی یک انگشت، از پهنا به اندازه پهنای سه انگشت مسح نماید. وحید خراسانی : مستحب است اندازه مسح از پهنا به اندازه پهنای سه انگشت بسته باشد و بهتراست از درازا به اندازه درازی یک انگشت بسته باشد. شبیری زنجانی : بنا براحتیاط از پهنا به اندازه پهنای سه انگشت به هم چسبیده مسح نماید و احتیاط مستحب است که از درازا به اندازه درازی یک انگشت باز مسح کند . سبحانی: احتیاط لازم است که از درازا به اندازه درازی یک انگشت و از پهنا به اندازه  پهنای سه انگشت بسته مسح نماید. 6- اگر کوتاه باشد . 7- ولی کسی که موی جلوی سر او به اندازه ای بلند است که اگرمثلا شانه کند به صورتش (فاضل لنکرانی : روی قسمتی از پیشانی) می ریزد، یا به جاهای دیگر سر [که خارج از جلو سر است] می رسد، باید بیخ موها را مسح کند (یا فرق سر را باز کرده پوست سر را مسح نماید).(قسمت داخل پرانتز آخر در رساله آیة الله سیستانی نیامده). شبیری زنجانی : ولی کسی که موی جلوی سر او به اندازه ای بلند است که اگر مثلا شانه کند به صورتش می ریزد، باید قسمتی از موها را که پس از شانه کردن در جلو سر قرار می گیرد مسح کند با فرق سر را باز کرده پوست سر را مسح نماید.

 

 

1-  یک قسمت از چهار قسمت سر که مقابل پیشانی است جای مسح می باشد.

 

2-  بهجت: اگر تری دست نمانده باشد وظیفه [بعدا] در مسأله [257] بیان خواهد شد.

3- خوئی، گلپایگانی، اراکی، صافی، نوری: احتیاط واجب آن است که با (خوئی کف) دست راست مسح کند.

بهجت: مسح کردن با دست راست بهتر است .

تبریزی: احتیاط واجب آن است که با دست راست مسح نماید.

وحید خراسانی : احتیاط واجب آن است که مسح با باطن کف دست راست باشد .

سیستانی: احتیاط مستحب آن است که با کف دست راست مسح نماید .

شبیری زنجانی : احتیاط آن است که با داخل دست راست مسح نماید.

سبحانی و مظاهری: این مورد را در رساله خود نیاورده اند.

4- اراکی:هر چند موافق احتیاط است

گلپایگانی، صافی: احتیاط آن است که مسح از بالا به پایین باشد اگر چه اقوی جواز مسح از پایین به بالاست .

خوئی، سیستانی، شبیری زنجانی ، وحید خراسانی : مسح را از بالا به پایین انجام دهد (وحید خراسانی : بنا براحتیاط مستحب)

مکارم شیرازی : بهتر این است که از بالا به پایین دست بکشد، ولی عکس آن یعنی از پایین به بالا نیز اشکال ندارد.

بهجت: احتیاط واجب در مسح سر از بالا به پایین است.

 تبریزی، سبحانی، مظاهری این مورد را در رساله خود نیاورده اند.

5- امام خمینی ، خوئی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی ، تبریزی، بهجت، سیستانی، صافی، نوری: هر چند احتیاط مستحب آن است که از درازا به اندازه یک انگشت و از پهنا به اندازه پهنای سه انگشت بسته، مسح نماید .(بهجت: و واجب است در صورت امکان، مسح با کف دست باشد نه با پشت آن)

اراکی، مظاهری: هر چند بهتراست است از درازا به اندازه درازی یک انگشت و از پهنا به اندازه پهنای سه انگشت بسته، مسح نماید.

مکارم شیرازی : ولی احتیاط مستحب آن است که از درازا به اندازه درازی یک انگشت، از پهنا به اندازه پهنای سه انگشت مسح نماید.

وحید خراسانی : مستحب است اندازه مسح از پهنا به اندازه پهنای سه انگشت بسته باشد و بهتراست از درازا به اندازه درازی یک انگشت بسته باشد.

شبیری زنجانی : بنا براحتیاط از پهنا به اندازه پهنای سه انگشت به هم چسبیده مسح نماید و احتیاط مستحب است که از درازا به اندازه درازی یک انگشت باز مسح کند .

سبحانی: احتیاط لازم است که از درازا به اندازه درازی یک انگشت و از پهنا به اندازه  پهنای سه انگشت بسته مسح نماید.

6- اگر کوتاه باشد .

7- ولی کسی که موی جلوی سر او به اندازه ای بلند است که اگرمثلا شانه کند به صورتش (فاضل لنکرانی : روی قسمتی از پیشانی) می ریزد، یا به جاهای دیگر سر [که خارج از جلو سر است] می رسد، باید بیخ موها را مسح کند (یا فرق سر را باز کرده پوست سر را مسح نماید).(قسمت داخل پرانتز آخر در رساله آیة الله سیستانی نیامده).

شبیری زنجانی : ولی کسی که موی جلوی سر او به اندازه ای بلند است که اگر مثلا شانه کند به صورتش می ریزد، باید قسمتی از موها را که پس از شانه کردن در جلو سر قرار می گیرد مسح کند با فرق سر را باز کرده پوست سر را مسح نماید.