2

 

1-  خوئی: بنا براحتیاط واجب پای چپ را بعد از پای راست مسح کند.

گلپایگانی، اراکی، صافی:باید پای چپ را پیش از پای راست مسح نکند.(صافی: بلکه احتیاط این است که پای راست را پیش از پای چپ مسح کند).

بهجت:احتیاط مستحب آن است که مسح پای راست را با دست راست بر مسح پای چپ را با دست چپ مقدم بدارد.

تبریزی:بنا براحتیاط پای چپ را بعد از پای راست مسح کند.

فاضل لنکرانی ، سبحانی:بنا براحتیاط واجب پای راست را پیش از پای چپ مسح کند.

وحید خراسانی :احتیاط واجب آن است که پای راست را مقدم بر پای چپ بدارد، و همچنین پای راست را با دست راست و پای چپ را با دست چپ مسح نماید.

سیستانی:احتیاط مستحب آن است که هر دو پا را با هم مسح نکند بلکه پای چپ را بعد از پای راست مسح کند.

شبیری زنجانی :باید پای چپ را پیش از پای راست مسح نکند و بنا براحتیاط همزمان نیز مسح ننماید.

مکارم شیرازی :بنا براحتیاط پای چپ را پیش ازپای راست مسح نکند.

2-  امام خمینی ، اراکی، گلپایگانی، بهجت، فاضل لنکرانی ، نوری، مظاهری: و اگر روی کفش نجس باشد، باید چیز پاکی برآن بیندازند و بر آن چیز مسح کند.(گلپایگانی، صافی: و به احتیاط واجب تیمم هم بنماید).(بهجت: و احتیاطا تیمم هم بنماید).

شبیری زنجانی :و احتیاط مستحب آن است که تیمم نیز بنماید، و اگر روی کفش نجس باشد، بنا براحتیاط چیز پاکی بر آن بیندازد و بر آن چیز مسح کند و تیمم هم بنماید.

سبحانی:بر آنها مسح کند و تیمم نیز بنماید.

سیستانی، وحید خراسانی :به احتیاط واجب مسح بر جوراب و کفش نموده و تیمم نیز نماید .(سیستانی: و اگر تقیه در بین باشد مسح بر جوراب و کفش کفایت می کند).

خوئی، تبریزی:تیمم نماید، و اگر تقیه در بین باشد، مسح بر جوراب  کفش نموده و تیمم نیز بنماید

مکارم شیرازی :مسح باید روی پوست پا باشد و مسح کردن روی جوراب و کفش فایده ندارد، مگر در حال تقیه، و اگر بواسطه سرمای شدید یا ترس از دزد و درنده و مانند آن نتواند کفش یا جوراب را بیرون آورد کافی است روی آنها مسح کند.

3-  بهجت: اگر جبیره ممکن نباشد باید تیمم نماید، و اگر جبیره ممکن بود، باید هم وضوی جبیره ای بگیرد و هم تیمم کند بنا براحوط.

مکارم شیرازی ، شبیری زنجانی :بنا براحتیاط (شبیری زنجانی : بنا بر احتیاط واجب) باید چیز پاکی روی پا بیندازد و برآن چیز مسح کند و تیمم هم بنماید.