عمه من یه ترشی درست کرده به اسم ترشی میوه جات بعد مثلا هلو و زردآلو و انگور و این جور چیزا رو توی سرکه انداخته و جوشونده نمیدونم دیگه چند دقیقه چوشونده و از این حرفا. یه جورایی نمیشه هم ازش جزئیات پرسید یه شیشه هم به ما داده حالا مامانم میترسه که جوشوندن انگور تو سرکه مشکل داشته باشه مشکل داره؟؟
کلا اگه خود ما بخوایم همچین ترشی درست کنیم و انگور هم توش باشه چقد باید بجوشه تا مشکل شرعی نداشته باشه؟

آیت الله خامنه ای : آب انگورى که جوش آمده پیش از آن که ثلثان شود، یعنى دو قسمت آن کم شود و یک قسمت آن بماند نجس نیست، ولى خوردن آن حرام است، ولى اگر ثابت شود که مست‏ کننده است حرام و نجس می باشد، و فقط به سرکه شدن پاک و حلال می شود.

آیت الله وحید خراسانی : در فرض سوال خوردن آن حرام است و اگر انگور یا آب آن را جوشاندید واجب است دو سوم آن بجوشد تا یک سوم باقیمانده خوردنش حلال شود.

آیت الله مکارم شیرازی : اگر یقین ندارید آب داخل انگورها جوشیده وظیفه ای ندارید و در صورت یقین نیز اگر آب داخل انگور الان تبدیل به سرکه شده و شیرین نیست اشکال ندارد و اگر شیرین است انگورها را نخورید و خوردن بقیه ترشی مانعی ندارد .

آیت الله وحید : در فرض سوال خوردن آن حرام است و اگر انگور یا آب آن را جوشاندید واجب است دو سوم آن بجوشد تا یک سوم باقیمانده خوردنش حلال شود

آیت الله فاضل لنکرانی : اگر به مقدار جوشانده باشد که دوسوم اب انگور در اثر جوشیدن از بین رفته باشد و بخار شده باشد و یک سوم آن مانده باشد خوردن حلال است و اگر پیش از اینکه به مقدار دوسوم ان در اثر جوشاندن از بین برود برداشته باشد ؛ خوردن آن حرام است. و اگر انها مسائل شرعی  جوشاندن آب انگوررا می داند  و به ان عمل می کند استفاده از سرکه ای که به شما داده اشکال ندارد.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/