1- اگر کسی از وطنش اعراض کرده باشه آیا می تواند اعراضشو بشکنه ؟
2- شرائط اعراض چیست ؟
3- بنده حدودا ده ساله که شهری غیر از وطن اصلی زندگی میکنم و در بین سال چند بار به وطنم مسافرت میکنم حکم نماز و روزه در وطنم چیست آیا این دور شدن از وطن خود به خود اعراض از وطن نیست ؟

آیت الله خامنه ای :تا زمانى که از وطن سابق خود اعراض نکرده اید، حکم وطن نسبت به شما باقى است و نماز‌‌تان در آنجا تمام و روزه‌ صحیح است.

و مراد از اعراض از وطن، خروج از آن با تصمیم بر عدم بازگشت به آن براى سکونت است.

آیت الله سیستانی :‌ 1و2 - اگر از وطن اصلی اعراض کرده باشید به این معنی که مطمئن هستید در آینده برای سکونت به آنجا بر نمی گردید نماز در آنجا شکسته است مگر اینکه بخواهید 10 روز در آنجا بمانید. بله اگر حضور شما در آن شهر زیاد باشد به حدی که هر ساله جمعا یک سوم سال (هرچند متفرقه) در آنجا بمانید حکم وطن را دارد.

 

3-اگر مجموع حضورش در زادگاه سالیانه سه ماه باشد وطن او حساب می شود 

آیت الله مکارم شیرازی : در صورتى که از آنجا اعراض کرده باشید، یعنى قصد نداشته باشید جهت سکونت مستمر به آنجا بازگردید، نماز و روزه شما در آنجا شکسته است. مگر اینکه هر سال، سه چهار ماه در آنجا اقامت داشته باشید.

هرگاه شخصى قصد بازگشت به وطن سابق را جهت سکونت مستمر داشته باشد، ولى عملا مدّت طولانى گذشته (مثلا پنج سال) و هنوز بازنگشته، اعراض عملى حاصل شده، و نماز و روزه اش در آنجا شکسته است. مگر اینکه سالی سه چهار ماه، هر چند به صورت پراکنده در آنجا سکونت داشته باشد

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/