سختی روزه بخاطر ضعف و نا توانی

دختری که به سن بلوغ 9 سال قمری رسیده است وبه واسطه ضعف بنیه نمی تواند در ماه رمضان روزه بگیردوبعد از رمضان تا رمضان دیگر نمیتواند قضا کند،حکمش چیست؟ ایا کفاره یا فدیه به گردنش هست ؟

آیت الله خامنه ای :  صِرف ضعف مجوز براى ابطال روزه نیست؛ ولى اگر روزه گرفتن براى ایشان ضرر داشته باشد واجب بلکه جایز نیست و اگر روزه گرفتن همراه با مشقّت زیاد باشد، هر وقت به حرج افتاد مى‌تواند افطار نماید ولى تا در حرج واقع نشده، نباید روزه را باطل کند و در هر صورت قضاى روزه‌هاى ماه رمضان که فوت مى‌شود، واجب است.

آیت الله مکارم : دختران با تمام شدن نُه سال قمرى بالغ مى شوند، ولى چنانچه قادر بر انجام برخى از تکالیف مثل روزه نباشند، انجام آن براى آنها واجب نیست. و اگر تا ماه رمضان سال بعد قادر بر قضاى آن هم نباشند، قضا نیز ندارد، ولى براى هر روز باید فقیرى را سیر کنند. و در مورد ازدواج احتیاج به رشد جسمانى دارند. و در مورد تصرّف در اموال، رشد کافى اقتصادى نیز لازم است.

آیت الله وحید خراسانی :   در فرض سؤال چنین دختری واجب است با نیت روزه وارد صبح شود و جایز نیست أصلا روزه نگیرد و اگر در بین روز به قدری تشنه شود که بترسد از نخوردن آب به او ضرر معتنا بهی برسد یا آب نخوردن برای او موجب حرجی باشد که عرفا قابل تحمل نباشد در این دو صورت می تواند به اندازه رفع ضرر و حرج آب بیاشامد و باید بقیه روز را إمساک کند و اگر دوباره چنین تشنگی پیش آمد به اندازه رفع ضرر و حرج می تواند آب بیاشامد و همچنین اگر ضعف از نخوردن غذا به قدری باشد که برای روزه دار عرفاً قابل تحمل نباشد خوردن روزه اشکال ندارد و در صورتی که آب یا غذا خورد باید آنرا قضا نماید و بنابر احتیاط واجب قضاء آنرا باید تا ماه مبارک سال بعد بگیرد و اگر نگرفت برای هر روز 750 گرم غذا به فقیر بدهد و در اولین فرصت قضاء نماید .