*سوال : کسی که میتواند نماز را ایستاده بخواند ولی نمیتواند به سجده رود، رکوع و سجود را چگونه انجام دهد؟

·         پاسخ: (باید به هر مقدار که میتواند –ولو به تکیه دادن به دیوار و امثال آن- بایستد، سپس به مقداری که میتواند رکوع رود ودر صورتی که نمیتواند از حال ایستاده به رکوع برود، روی صندلی بنشیند به رکوع رود. سپس از رکوع ، اگر میتواند سرش را خم کرده و بر مهری که روی میز قرار دارد سجده نماید واگر نمی تواند ، مهر را بالا آورده و سر را کمی خم کند و بر مهر بگذارد و اگر از خم کردن سر معذور است،‌ احتیاط مستحب سر را نگه داشته مهر را بر پیشانی قرار دهد.)

·         لطفا بفرمایید: آیا پاسخ مذکور برای سوال فوق جامع و کافی می باشد؛ نظر خود را به صورت ممهور مرقوم فرمایید.

آیت ا... بهجت : بله؛ پاسخ مذبور کافی است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خامنه ای : سوال: کسی که می تواند نماز را ایستاده بخواند ولی نمی تواند به سجده رود، رکوع و سجود را چگونه انجام دهد؟

پاسخ: باید به هر مقدار که میتواند ولو با تکیه دادن به دیوار و امثال آن بایستد سپس به مقداری که می تواند رکوع رود و در صورتی که نمی تواند از حال ایستاده به رکوع رود، روی صندلی و مانند آن بنشیند و به رکوع رود و پس از رکوع اگر می تواند با وضع شش موضع دیگر سجده بر زمین سرش را خم کرده و بر مهری که روی میز قرار دارد سجده نماید ، باید این چنین کند و اگر نمی تواند ، احتیاط در آن است که مهر را بالا آورده و پیشانی را بر آن بگذارد و اگر از وضع مساجد شش گانه دیگر بر زمین ، هم معذور است وظیفه ی او سجده ی با ایماء و اشاره است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا.. سیستانی : در صورت عجز از رکوع و سجود از ایماء و اشاره استفاده می کند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... صافی گلپایگانی : سوال: کسی که می تواند نماز را ایستاده بخواند ولی نمی تواند به سجده رود، رکوع و سجود را چگونه انجام دهد؟

پاسخ: (باید به هر مقدار که میتواند –ولو به تکیه دادن به دیوار و امثال آن- بایستد، سپس به مقداری که میتواند رکوع رود ودر صورتی که نمیتواند از حال ایستاده به رکوع برود، روی صندلی بنشیند به رکوع رود. سپس از رکوع ، اگر میتواند سرش را خم کرده و بر مهری که روی میز قرار دارد سجده نماید واگر نمی تواند ، مهر را بالا آورده و سر را کمی خم کند و بر مهر بگذارد و اگر از خم کردن سر معذور است،‌ احتیاط مستحب سر را نگه داشته مهر را بر پیشانی قرار دهد.) لطفا بفرمایید: آیا پاسخ مذکور برای سوال فوق جامع و کافی می باشد؛ نظر خود را به صورت ممهور مرقوم فرمایید.

بله کافی است.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : ظاهرا سوال این است که فرد قدرت بر قیام در حال نماز و رکوع بصورت متعارف را دارد. که در این صورت حمد و سوره را در حال قیام  می خواند و رکوع بجبا می آورد و چون از انجام سجده بصورت متعارف عاجز است اگر میتواند بلندی ای جلوی خود قرار دهد و مهر را روی آن قرار دهد و بعد از رکوع دستها را روی میز یا بلندی مقابل خود قرار داده و پیشانی را روی مهر بگذارد. و اگر این مقدار هم نمی تواند یا میز و بلندی ندارد مهر را بالا نگهداشته و سر را به مقداری که میتواند خم کرده و روی مهر قرار دهد و ذکر سجده را بگوید و کفایت می کند و اگر از رکوع هم معذور است تا حد ممکن خم شود و رکوع کند هر چند با عصا و تکیه دادن باشد در این صورت نوبت به نشستن نمی رسد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... مکارم شیرازی : صحیح است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... نوری همدانی : جواب با رعایت آنچه در مسئله 1069و1070، توضیح المسائل آمده ، پاسخ مذکور صحیح است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

  http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/