*سؤال1: اگر زن برای رمی جمرات برود اما خوف از جمعیت ، ضرر جانی و یا جدا شدن از گروه و گم شدن داشته باشد ، آیا می تواند برای رمی نایب بگیرد؟

*سؤال2: اگر زن بداند حضور او در رمی ، سبب ایجاد خوف از جمعیت ، ضرر جانی و یا جدا شدن از گروه و گم شدن او می شود می تواند بدون خارج شدن از چادر ، برای رمی نایب بگیرد؟

آیت.. بهجت (ره): ج1و2ـ در صور مزبور ه استنابه در رمی جایز است مگر اینکه در شب بتواند رمی کند وگرنه در شب باید رمی کند . .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

 آیت...تبریزی: در هردو فرض سؤال چنانچه ممکن بوده باشد با تأخیر در وقتی که خوفی نبوده باشد خودش رمی کند  و اگر خوف مستمر است نایب می گیرد و اگر اتفاقاً خوف برطرف شد رمی را اعاده کند. .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

 آیت...خامنه ای :ج1ـ اگر خوف او عقلایی باشد ، در این صورت رمی در روز براو واجب نیست ولی به مجرد آن نمی تواند نایب بگیرد ، بلکه باید در شب ، خودش رمی کند.

ج2ـ اگر با وجود خوف مذکور از رمی در شب هم معذور است در این صورت می تواند در روز نائب گرفته و لازم نیست از چادر خارج شود ، گر چه مستحب است تا محلّ جمرات برود. .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت... سیستانی: ج1ـ میتوانند

ج2ـ همان جواب.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت...صافی گلپایگانی: ج1و2ـ گفته شد اگر متمکن از رمی حتّی  در شب نباشد می تواند نائب بگیرد. .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت..فاضل لنکرانی: ج1ـ اگر زن در شب عید و روز عید و شب یازدهم تاصبح از رمی جمره معذور باشد و قدرت برانجام رمی نداشته باشد می تواند نایب بگیرد. و خوف چنانچه منشاء  عقلائی داشته باشد مجوز نیابت می شود.

ج2ـ اگر خوف عقلائی باشد و در شب قبل و روز و شب بعد هم نتواند خودش رمی کند مانعی ندارد و لازم نیست از چادر خارج شود. .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

 آیت...مکارم شیرازی:ج1و2ـ در فرض سؤال نائب گرفتن اشکال ندارد ولی توجه داشته باشید که به فتوای ما اصابت سنگها به ستون لازم نیست بلکه کافیست سنگهای رمی شده به حوضچه اطراف ستونها بیفتد در ضمن اگر شب بتواند خودش رمی کند مقدّم است . .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت.. نوری همدانی: ج1ـ جایز است .

ج2ـ در فرض سؤال اشکال ندارد. .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

  http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/