سوال 1 : اگر مکلفی در آخرین روز یکی از ماه های قمری جهت ورود به مکه ی مکرمه محرم شود ولی بقیه ی  اعمال عمره ی مفرده را در شب یا روز اول یا سایر ایام ماه قمری جدید انجام دهد آیا این عمره به حساب ماه قمری قبل محاسبه میشود یا ماه قمری جدید؟ اگر تا پایان ماه قمری جدید از مکه ی مکرمه خارج و مجدداً وارد مکه مکرمه گردید آیا میتواند بدون احرام مجدد وارد شود یا خیر؟ و آیا فرقی است بین این که ماه اول ویا ماه جدید رجب باشد یا سایر ماه های قمری؟

*سوال2 : اگر مکلفی در یک ماه قمری عمره مفرده انجام دهدو در ماه قمری بعد ، از شهر مکه مکرمه خارج ولی از محدوده ی حرم خارج نشود و مثلاً به منی برود. آیا میتواند بدون احرام مجدد وارد مکه شود؟

*سوال 3 : در فرض سؤال دوم اگر تنها تا عرفات برود آیا انجام عمره ی مفرده ی مجدد برای ورود به مکه مکرمه واجب است؟

آیت ا... تبریزی : ج1 – در فرض مزبور که شخص در ماه قمری قبل محرم شده ولی اعمال عمره ی مفرده را در ماه قمری جدید انجام داده و بعد از مکه و حرم خارج شده است بنابر احتیاط برای وارد شدن به مکه در همان ماه قمری جدید باید مجدداً محرم بشود و در این حکم بین اینکه ماه اول یا ماه جدید ماه رجب باشد یا سائر ماه های قمری فرقی نیست. والله العالم

ج2-در فرض سؤال که شخصی از حرم خارج نشده است برای وارد شدن به مکه در ماه جدید احرام مجدد لازم نیست. والله العالم

ج3- در فرض مزبور برای وارد شدن به مکه در ماه قمری جدید بنابر احتیاط واجب باید مجدداً محرم شود. و الله العالم (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خامنه ای : ج1- معیار در محاسبه ماه قمری برای کسی که می تواند در آن ماه بدون احرام وارد مکه شود، واقع شدن اعمال عمره در آن ماه است پس اگر در روز آخر ماه ،محرم شود و طواف و بقیه ی اعمال عمره را در ماه بعد به جا آورد عمره به حساب ماه جدید گذاشته میشود و در طول آن ماه اگر از مکه خارج شد جایز است بدون احرام وارد مکه مکرّمه شود .مگر در خصوص ماه رجب که ظاهر روایات این است که اگر کسی در روز آخر ماه رجب محرم شود عمره ی او عمره ی رجبیه محسوب میگردد .پس احتیاط واجب آن است که اگر این شخص در طول ماه شعبان از مکه خارج شد برای دخول به مکه احرام ببندد .و رعایت این احتیاط در ماههای دیگر هم خوب است.

ج2و3ـ میزان خروج از شهر مکه است ولو از محدوده حرم خارج نشود . پس اگر به هر نقطه خارج از مکه برود اگر در آن ماه عمره نگذارده باید برای دخول به مکه محرم شود و مراد از شهر مکه همان شهر کنونی است،با همه وسعت متجددآن .  (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا...سیستانی :ج1ـ این عمره در ماه قبل حساب میشود و فرقی بین ماهها نیست .

ج2ـ نمی تواند بدون احرام وارد شود .

ج3ـ فرقی نمی کند . (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ...گلپایگانی:ج1ـ در فرض سؤال باید احتیاط کند به این که اگر مجدداً در مدت مورد سؤال از حرم خارج شد برای عمره ی مفرده محرم شود و در این جهت فرقی بین ماه رجب و ماههای دیگر نیست .واله العالم

ج2ـ بلی در فرض سؤال می تواند بدون احرام وارد شود .

ج3ـ در فرض مذکور از حرم خارج شده باید محرم شود . واله العالم. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 آیت ا...فاضل لنکرانی : ج1ـ عمره ی مذکور به حساب ماه قمری جدید منظور میشود لذا تا آخر این ماه میتواند بدون احرام مجدداً وارد مکه شود. خیر فرقی نمی کند .

ج2ـ خیر.ملاک دخول مکه است و فرقی نمی کند که از حرم خارج شود یا خیر .

ج3ـ بلی قطعاً واجب است چون هم از حرم خارج شده است و هم از مکه. . (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 آیت ا... مکارم شیرازی :ج1ـ بعید نیست که عمره ماه قبل محسوب شود ولی احتیاط آن است که اگر بخواهد عمره دیگری درآن  ماه بجا آورد به قصد رجا  انجام دهد و اگر همان ماه از مکه خارج و سپس در همان ماه وارد مکه شود احرام ببندد

ج2ـ مانعی ندارد زیرا منی داخل حرم است .

ج3ـ احتیاط آن است که مجدداً از آنجا احرام ببندد و عمره به جا آورد . (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... نوری همدانی :.ج1ـ عمره مذکور مربوط به ماه قمری قبل است و فرقی بین ماهها نیست  بعلاوه فاصله دو عمره معتبر نیست و میتوان هر روز یک عمره انجام داد .

ج2ـ در صورتی که از مکه خارج شده باید برای ورود به مکه مجدداً محرم شود امٍٍٍّا چون فاصله معتبر نیست می تواند پیش از خروج از مکه عمره انجام دهد و در این صورت لازم نیست برای ورود به مکه محرم شود .

ج3ـ از جواب قبل روشن شود. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات )

 http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/