*سؤال : شخصی که به وسیله قرض به راحتی می تواند حج برود آیا مستطیع میشود؟

امام خمینی (ره):  اگر غیر مستطیع ، مصارف حج را قرض کند ، مستطیع نمی شود ، هر چند بتواند بعداً به سهولت قرض را ادا کند و اگر با آن حج به جا آورد از حجةالاسلام کفایت نمی کنـــــــــد . ( مناسک محشی،ص26،م20)

آیت ... ارا کی (ره ):اگر غیر مستطیع ، مصارف حج را قرض کند ، مستطیع نمی شود ،هر چند بتواند بعداً به سهولت قرض را ادا کند و اگر با آن حج به جا آورد حجةالاسلام کفایت نمی کند .(مناسک محشی ،ص26،م20)

آیت ...بهجت : کسی که قدرت مالی بر انجام دادن حج ندارد ، لازم نیست برای حج پول قرض نماید ، مگر این که با دارا بود ن شرایط دیگر قدرت بر پرداخت بدهی را داشته باشد به این نحو که الان مالی دارد که بعد از حج با فروش آن می تواند بدهـی خود را بپردازد ،یا این که از کسـی طلبـــــی دارد و می داند که اگر قرض کند ، بدهکار در وقت مقرّر ، بدهی خودش را می پردازد ،که در این موارد حج واجب است .اگر کسی بعداً قدرت بر پرداخت دین داشته باشد ولی فعلاً مابه ازای آن را ندارد،در وجوب فعلی حج،تأمل است .( مناسک حج و عمره ،ص44،م88و89)

 آیت ..تبریزی : هرگاه کسی مقداری پول قرض کند که آن پول به مقدار مخارج حج باشد و در وقت قرض کردن مالی داشته باشد که بتواند با آن قرض خود را ادا کند ولی فعلاً نمی تواند آن را بفروشد یا در آن تصرف کند حج بر او واجب خواهد بود .(مناسک محشی ،ص26و27،م20،پاورقی4 /مناسک حج،ص20،م33)

آیت .... خامنه ای : کسی که مخارج حج را ندارد ولی میتواند به آسانی آن مبلغ را از دیگری وام بگیرد و بعداً ادا کند ، واجب نیست که با گرفتن وام ،خود را مستطیع کند ؛ ولی اگر وام گرفت ، حج رابر او واجب میشود .( مناسک حج مطابق با فتاوای حضرت امام خمینی (ره)و مقام معظم رهبری ،ص19و20،م18،پاورقی 1)

آیت ...خویی : هر گاه کسی مقداری پو ل قرض کند که آن پول به مقدار مخارج حج باشد و قدرت پرداخت آن را بدون مشقت بعد از آن داشته باشد ،حج بر او واجب خواهد بود .(مناسک محشی ، ص26و27،م20،پاورقی 4 /مناسک حج ، ص29،م33).

آیت ..سیستانی: هر گاه کسی مالی را قرض کند که وافی به مخارج حج باشد ، حج بر او واجب نخواهد شد ، اگر چه قدرت پرداخت آن را بعداً داشته باشد مگر این که وقت پرداخت قرض آن قدر دور باشد که اصلاً عقلاء به آن توجه نکنند ، در این صورت حج بر او واجب خواهد شد .( مناسک حج ،ص33،س33)

آیت ...شبیری زنجانی : قرض کردن برای حج ، بر غیر مستطیع واجب نیست ؛ ولی اگر قرض کند در حالی که می داند که اگر آن را در حج خرج کند می تواند بدون حرج آن را پس دهد ،مستطیع بوده و حج بر او واجب است. (مناسک حج ،ص18،م38 )

آیت ...صافی گلپایگانی : شخصی که وام گرفته و می خواهد به حج مشرف شود و اقساط آن را بعداً به تدریج بپردازد ، اگر به مقدار مؤونه حج ندارد مستطیع نیست و حجة الاسلام محسوب نمی شود . اما اگر مالی ( زائد بر مؤونه ) دارد که به ازای آن قرض کند و به حج برود و بعد این مال را بفرشد و قرض خودرا بدهد از حجةالاسلام مکفی است . ( استفتائات حج ،ص14 ،س19 مناسک محشی ، ص27،م20، پاورقی4 ،و استفتا ء شفاهی از دفتر معظم له )

آیت... لنکرانی: اگر بتواند قرض کند و پرداخت آن برای او مشکل نباشد واجب نیست قرض کند ،ولی اگر قرض کرد و به حج رفت کفایت از حجةالاسلام می کند ( مناسک حج ،ص49،م91)

آیت ...گلپایگانی(ره): اگر غیر مستطیع ، مصارف حج را قرض کند مستطیع نمی شود ، هر چند بتواند بعداً به سهولت قرض را اداء کند اما اگر مالی دارد و نمی خواهد یا نمی تواند در حج صرف کند ، ولی میتواند قرض کند وبعد به سهولت قرض را ادا کند ،حج بر او واجب می شود و مکفی از حجةالاسلام است .(مناسک حج، ص19،م34)

ایت ...مکارم شیرازِی: شخصی که مستطیع نیست ، اگر هزینه های حج را با قرض گرفتن از دیگران فراهم کند ، مستطیع نمیشود ، هرچند بتواند در آینده بدهی خود را به راحتی بپردازد ، و اگر با چنین پولی حج به جا آورد کفایت از حجةالاسلام نمی کند .هر چند حجش صحیح است . آری اگر معادل وام اموالی داشته باشد که از محل آن بتواند بدهی خود را به آسانی بپردازد مستطیع است   .( مناسک جامع حج، ص32،م22)

آیت...نوری همدانی: اگر غیر مستطیع ، مصارف حج را قرض کند ، مستطیع نمی شود ، هر چند بتواند بعداً به سهولت قرض را ادا کند و اگر با آن حج به جا آورد از حجةالاسلام کفایت نمی کند .مگر اینکه به مقدار قرض فعلاً مالی داشته باشد که بعـداً قادر باشـد قرضش را از مال یا مال دیگر ادا کنـد .( مناسک محشی ص26م20 مناسک حج ص31م30)

آیت... وحید  خراسانی: اگر مبلغی را قرض کند که کافی برای مصارف حج باشد و بتواند آن را بعد بدون سختی پرداخت نماید ،حج بر او واجب می شود .(مناسک حج ص27م30)

 http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/