*سوال : آیا مستحاضه قلیله میتواند در صورت تدارم خون با وضوی صلاتی ، طواف را به جا آوزد؟

امام خمینی (ره) : خیر بنابر احتیاط واجب برای طواف وضوی مستقل بگیرد. و ظاهر فرج را اگر خون به آن رسیده آب بکشد و همچنین بنابر احتیاط واجب پنبه را عوض کرده یا تطهیر نماید. و واجب است از خروج خون در صورتی که خوف ضرر نباشد جلوگیری نماید.(تحریر الوسیله، ج1،ص56/ فصل فی الاستحاضه ،‌ص58و59، م4و8)

آیت الله اراکی : خیر بنابر احتیاط واجب برای طواف وضوی مستقل بگیرد. و ظاهر فرج را اگر خون به آن رسیده آب بکشد و همچنین پنبه را عوض کرده یا تطهیر نماید . و واجب است از خروج خون جلوگیری نماید.(العروة الوثقی(چهار مرجعی)،‌ ج1، ص253، م17/ زبدة الاحکام، ص50، م2)

آیت ا... بهجت : خیر، باید برای طواف وضوی مستقل بگیرد. وظاهر فرج را اگر خون رسیده آب بکشد و همچنین بنابر احتیاط واجب پنبه را عوض کرده یا تطهیر نماید. و واجب است از خروج خون در صورتی که خوف ضرر نباشد جلوگیری نماید.(وسیلة النجاة‌، ج1، ص87،م303/ و ص58،م4(298))

 آیت ا... تبریزی : بنابر احتیاط واجب هم برای طواف واجب و هم برای نماز طواف تجدید وضو کند و اگر ما بین طواف و صلاة طواف بواسطه ی تجدید پارچه ی محل و پنبه و تطهیر، فاصله ی زیاد بیفتد لازم نیست تجدید پارچه و پنبه و تطهیر کند.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خامنه ای : خیر بنابر احتیاط واجب برای طواف وضوی مستقل بگیرد. و ظاهر فرج را اگر خون به آن رسیده آب بکشد و همچنین بنابر احتیاط واجب پنبه را عوض کرده یا تطهیر نماید. و واجب است از خروج خون در صورتی که خوف ضرر نباشد جلوگیری نماید.(تحریر الوسیله، ج1،ص56/ فصل فی الاستحاضه ،‌ص58و59، م4و8)

آیت ا... خویی : خیر، باید برای طواف وضوی مستقل بگیرد. وظاهر فرج را اگر خون به آن رسیده آب بکشد و همچنین بنابر احتیاط واجب پنبه را عوض کند. و واجب است از خروج خون جلوگیری نماید.(العروة الوثقی مع تعلیقه، ج1،ص237،م17/ منهاج الصالحین، ج2،ص72،م251)

آیت ا.. سیستانی : خیر ، بنابر احتیاط واجب برای طواف وضوی مستقل بگیرد. و ظاهر فرج را اگر خون به آن رسیده آب بکشد و همچنین بنابر احتیاط مستحب ، پنبه را آب کشیده و یا عوض کند. و واجب است از خروج خون در صورتی که خوف ضرر نباشد جلوگیری نماید.(العروة الوثقی مع تعلیقه، ج1،ص267، م17(803)/ المسائل المنتخبه ، ص59، م85)

آیت ا.. شبیری زنجانی : اگر در استحاضه ی قلیله فاصله ی قابل توجهی بین نماز و طواف ایجاد شود، واجب است وظایف مستحاضه تکرار گردد و در صورتی که فاصله قابل توجهی ایجاد نشود ، واحتمال دهد در این فاصله خون خارج میشود،بنابر احتیاط واجب اعمال مستحاضه را تکرار نماید.(مناسک الحج، ص134، م389)

آیت ا... صافی گلپایگانی : خیر ، بنابر احتیاط واجب برای طواف وضوی مستقل بگیرد. و ظاهر فرج را اگر خون به آن رسیده آب بکشد و همچنین پنبه را عوض کند. و واجب است از خروج خون در صورتی که ضرر ندارد جلوگیری کند.(هدایة العباد، ج1، ص49، م289)

آیت ا... فاضل لنکرانی : خیر ، باید برای طواف وضوی مستقل بگیرد. و ظاهر فرج را اگر خون به آن رسیده آب بکشد و همچنین بنابر احتیاط واجب پنبه را عوض کرده و یا تطهیر نماید. و واجب است هر مقدار که می تواند از خروج خون جلوگیری کند.(مناسک حج، ص182،م541)

آیت ا... گلپایگانی : خیر ، بنابر احتیاط واجب برای طواف وضوی مستقل بگیرد. و ظاهر فرج را اگر خون به آن رسیده آب بکشد و همچنین پنبه را عوض کند. و واجب است از خروج خون در صورتی که ضرر ندارد جلوگیری کند.(هدایة العباد، ج1، ص58،م289)

آیت ا... مکارم شیرازی : خیر ، بنابر احتیاط واجب برای طواف وضوی مستقل بگیرد. و واجب است از سرایت خون به سایر اعضا جلوگلری کندو اما عوض کردن پنبه و دستمال واجب نیست، هر چند احتیاط است. چنانچه برای او ضرر نداشته باشد باید پیش از غسل و بعد از آن به وسیله ی پنبه و مانند آن از بیرون آمدن خون جلوگیری کند. ولی اگر این کار مشقت زیاد لازم دارد، لازم نیست.(حج بانوان، ص105،س2)

آیت ا... نوری همدانی : خیر ، بنابر احتیاط واجب برای طواف وضوی مستقل بگیرد.و ظاهر فرج را اگر خون به آن رسیده آب بکشد و همچنین پنبه را عوض کند یا آب بکشد. و تحفظ از خروج خون زمانی که ضرر نداشته باشد لازم است.(التعلیقات علی کتاب العروة الوثقی، ص72،م17)

آیت ا... وحید خراسانی : خیر ، بنابر احتیاط واجب برای طواف وضوی مستقل بگیرد.و ظاهر فرج را اگر خون به آن رسیده آب بکشد و همچنین بنابر احتیاط واجب پنبه را عوض کند. و باید ظاهر فرج را اگر خون به آن رسیده آب بکشد و باید بعد از وضو از بیرون آمدن خون جلوگیری نماید.(مناسک حج،‌ص149، م293/ توضیح المسائل ،ص262، م400/ منهاج الصالحین، ص72،م251

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/