*سوال : اگر حاجی بعد از اعمال عمره ی تمتع ، متوجه شود که وضو و غسل او باطل بوده، تکلیفش نسبت به اعمال چیست؟

امام خمینی (ره) : طواف و نماز را اعاده کند و عمره ی او صحیح است. (مناسک محشی،‌ص267، س647)

آیت الله اراکی : طواف و نماز را اعاده کند و عمره ی او صحیح است و بنابر احتیاط ، بعد از آن سعی و تقصیر را نیز اعاده کند و تا تقصیر نکرده احکام محرم را مراعات کند. (مناسک محشی،‌ص267، س647، پاورقی4)

آیت ا... بهجت : طواف و نماز را اعاده کند و عمره ی او صحیح است و بنابر احتیاط ، بعد از آن سعی و تقصیر را نیز اعاده کند و تا تقصیر نکرده احکام محرم را مراعات کند. (مناسک محشی،‌ص267، س647، پاورقی4)

 آیت ا... تبریزی : طواف و نماز را اعاده کند و عمره ی او صحیح است و بنابر احتیاط ، بعد از آن سعی و تقصیر را نیز اعاده کند و تا تقصیر نکرده احکام محرم را مراعات کند. (مناسک محشی،‌ص267، س647، پاورقی4)

آیت ا... خامنه ای : در فرض مرقوم پس از تحصیل طهارت طواف ها و نماز آن ها را اعاده نماید.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خویی : باید لباس دوخته را بیرون بیاورد و طواف ، نماز طواف، سعی و تقصیر را اعاده کند و در فرض گذشت زمان تدارک ، حجش باطل است. (مناسک محشی،‌ص267، س647، پاورقی4)

آیت ا.. سیستانی : اگر قبل از گذشتن وقت یادش آمد باید آن را جبران کند و بعد از آن سعی و تقصیر را نیز اعاده کند و تا اعمال را انجام نداده است از محرمات احرام اجتناب نماید و اگر بعد از گذشتن وقت تدارک متوجه شود، در صورت سهو و نسیان ، اعاده ی طواف کافیست و در صورت جهل حجش باطل است و به احتیاط واجب باید یک شتر قربانی بدهد.(مناسک محشی، ص267و268، س647،پاورقی4)

آیت ا.. شبیری زنجانی : طواف و نماز طواف را اعاده کند واحتیاط واجب اعاده ی سعی و تقصیر است وتا زمانی که طواف و نماز طواف و تقصیر را انجام نداده از محرمات احرام اجتناب کند.(مناسک حج ،‌ص132،م384)

آیت ا... صافی گلپایگانی : در مفروض سوال (که بعد از تقصیر و قبل از شروع اعمال حج فهمیده) ، باید پس از وضو ، طواف،‌ نماز، سعی و تقصیر را اعاده کند.(مناسک محشی، ص267و268،س647،پاورقی4)

آیت ا... فاضل لنکرانی : طواف و نماز را اعاده کند ولو بالاستنابه، عمره ی او صحیح است. (مناسک محشی،‌ص267، س647/ استفتائات حج و عمره ،‌ص148،س242)

آیت ا... گلپایگانی : در مفروض سوال (که بعد از تقصیر و قبل از شروع اعمال اعمال حج فهمیده) ، باید پس از وضو ، طواف ، نماز، سعی و تقصیر را اعاده کند.(مناسک محشی،‌ص267، س647، پاورقی4)

آیت ا... نوری همدانی : طواف و نماز را اعاده کند و عمره ی او صحیح است. (مناسک محشی،‌ص267و 268، س647)

 http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/