*سوال : اگر حاجی در ماه ذی الحجه بعد از اعمال عمره و حج تمتع، متوجه شود که وضویش باطل بوده، تکلیفش نسبت به اعمال چیست؟ آیا از احرام خارج شده است؟

امام خمینی (ره) : بلی، با تدارک طواف ها و نماز ، حج او صحیح است.(مناسک محشی،ص527،س1362)

آیت الله اراکی : بلی، با تدارک طواف ها و نماز ، حج او صحیح است و بنابر احتیاط واجب سعی را نیز تدارک کند.(مناسک محشی،ص527،س1362، پاورقی 3)

آیت ا... بهجت : در قضاء یا اعاده ی آن اگر در همان ماه ذی الحجه نتوانست بجا آورد، لازم نیست سال بعد آن را بجا آورد بلکه در همان سال بعد از آن ماه هم می شود قضای آن را به جا آورده ظاهرا. وبرای خروج از احرام باید یک عمره ی صحیح بجا آورد به مباشرت با امکان یا به نیابت با عدم امکان مباشرت. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 آیت ا... تبریزی : در فرض مزبور حج تمتع او باطل است و بنابر احتیاط ، طواف و سعی را به قصد عمره ی مفرده به جا آورد و تقصیر یا حلق نموده ، طواف نساء را انجام داده، از احرام خارج می شود وسال آینده حج تمتع را به جا آورد. (مناسک محشی،ص527،س1362، پاورقی 3)

آیت ا... خامنه ای : بلی، با تدارک طواف ها و نماز ، حج او صحیح است.(مناسک محشی،ص527،س1362)

آیت ا... خویی : اگر زمان تدارک گذشته مانند این که وضوی طواف عمره باطل بوده حجش باطل است، احرام او هم باطل است و اگر زمان تدارک باقی باشد مانند این که طواف حج باطل بوده و هنوز ماه ذی حجه تمام نشده طواف و اعمال مترتبه را اعاده می کند و اگر متمکن از مباشرت نیست، برای آن اعمال نایب می گیرد و نباید اعاده ی غیر از طواف نساء از ماه ذی حجه بگذرد. (مناسک محشی،ص527،س1362، پاورقی 3)

آیت ا.. سیستانی : بلی ، با تدارک طواف ها و نماز ، حج او صحیح است. ولی در فرض جهل به حکم حج او باطل است و بنابر احتیاط واجب باید یک شتر کفاره بدهد واز احرام خارج شده است. (مناسک محشی،ص527،س1362، پاورقی 3)

آیت ا... صافی گلپایگانی : در فرض سوال طواف او باطل است و احرام او باقی است و اگر در ذی حجه در مکه متوجه شود بعد از وضو ، طواف حج و نماز آن ، سعی، طواف نساء و نماز آن را به جا آورد و عمره ی مفرده را نیز به جا آورد با طواف نساء و محل شود و در سال بعد حج واجب را به جا آورد. (مناسک محشی،ص527،س1362، پاورقی 3)

آیت ا... فاضل لنکرانی : بلی، با تدارک طواف ها و نماز ، حج او صحیح است.(مناسک محشی،ص527،س1362/ استفتائات حج وعمره، ص148، س242)

آیت ا... گلپایگانی : طواف او باطل است و احرام او باقی است و اگر در ذی حجه در مکه متوجه شود بعد از وضو ، طواف حج و نماز آن ، سعی ، طواف نساء و نماز آن را به جا آورد و عمره مفرده نیز به جا آورد با طواف نسا و محل شود و در سال بعد حج واجب را به جا آورد. (مناسک محشی،ص527،س1362، پاورقی 3)

آیت ا... مکارم شیرازی : بلی با تدارک طواف ها ونماز ، حج او صحیح است و بنابر احتیاط واجب سعی و تقصیر را نیز اعاده کند. (مناسک محشی،ص527،س1362، پاورقی 3)

آیت ا... نوری همدانی : بلی، با تدارک طواف ها و نماز ، حج او صحیح است.(مناسک محشی،ص527،س1362)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/