*سؤال: سعی بین صفا و مروه در قسمت اضافه شده ی فعلی که به صورت عرفی است چه حکمی دارد؟

آیت.. بهجت (ره): اگر ثابت شود که عرض مسعای جدید ، در بین کوه صفاو مروه است،مانعی ندارد وگرنه با رعایت اقرب به مسعای قدیم ،مجزی است.(روزنامه جمهوری اسلامی ، 24فروردین 1387)

 آیت...خامنه ای :با توجه به اعلام و اخبار ثقه و قرائن و شواهد دیگر «مسعی جدید»میان دو کوه صفا و مروه واقع است و سعی در آن مجزی است.ان شاءالله.(روزنامه جمهوری اسلامی ، 24فروردین 1387)

آیت... سیستانی:  سعی در طبقه دوم مجزی نیست و سعی در مسعای جدید، چنانچه مکلف اطمینان پیدا کند که کوه صفا و مروه تا انجا امتداد داشته و یا برای او ثابت شود که شهادت ثقه از اهل خبره ،که معارض ندارد بر آن وجود دارد سعی از آنجا مانعی ندارد.و در غیر این صورت کسانی که میدانند نباید مکه بروند و اگر بروند ، خروجشان از احرام ، با اجرای احکام مصدود ، مشکل شود  ولی اگر نمی دانستند و محرم شدند، باید بین اعمال عمره مفرده و احکام مصدود ، جمع نمایند، یعنی هم مسعای جدید، سعی کنند و هم قبل ازتقصیر ، یک گوسفند به عنوان احکام مصدود ذبح کنند. .(روزنامه جمهوری اسلامی ، 24فروردین 1387)

 آیت...شبیری زنجانی:  سعی در مسعای جدید مجزی است .(روزنامه جمهوری اسلامی ، 24فروردین 1387)

آیت...صافی گلپایگانی: به نظر حقیر ، مکلف باید وقوع سعی را بین صفا و مروه احراز نماید و اعتماد بر قول اهل خبره مورد وثوق که مستند به حس باشد کافی است. .(روزنامه جمهوری اسلامی ، 24فروردین 1387)

 آیت...مکارم شیرازی: استفــــاده از مســعای جدید شرعاً اشکـــال ندارد و به طوری کــه مطّلعــین  می گویند کوه صفا و مروه ، تنها به مقدار ی که الان مشاهده می شود نیست بلکه از دو طرف ادامه دارد که قسمت فوقانی کوه را که در مسعای جدید قرار داشته و در تعمیرات گذشته برداشته اند ، بنابر این سعی در مسعای جدید نیز سعی بین صفا و مروه محسوب می شود .اضافه بر این زیارت خانه خدا در هیچ زمانی نباید تعطیل شود و به فرض که مسعای جدید بین جبلین نباشد میسور مسعای قدیم است و المیسور لا یترک بالمعسور. .(روزنامه جمهوری اسلامی ، 24فروردین 1387)

آیت.. نوری همدانی: در فرض سؤال ، سعی در مسعای جدید که بین دو کوه صفاو مروه قرار  دارد مجزی است. .(روزنامه جمهوری اسلامی ، 24فروردین 1387)

  http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/