*سؤال : اگر برای خانم باردار یا شیردهی که طفلش فقط از شیر مادر تغذیه میکند ،امکان حج یا عمره ی مستحبی فراهم گردد و معلوم نیست در آینده چنین توفیقی حاصل شود تکلیف چیست؟

آیت ...بهجت:اگر برای حفظ آن طفل ناچار است بر ماندن ، نباید به آن سفر برود حتّی برای حج واجب هم باشد ، باید آن را تأخیر بیندازد. . (استفتائات موجود درواحد  پاسخ به سوالات )

آیت...تبریزی: چنانچه رفتن به حج در حال بارداری برای خودش یا حمل ضرر دارد و یا جدا کردن طفل شیرخوار از خود برای طفل ضرر دارد در اینصورت حج یا عمره  فعلاً بر او مستحب نیست . والله العالم (استفتائات موجود درواحد  پاسخ به سوالات )

آیت ...خامنه ای : اگر ترک شیر دادن موجب ضرر معتنابهی برای بچه نباشد اقدام به سفر مذکور منع شرعی ندارد . (استفتائات موجود درواحد  پاسخ به سوالات )

آیت...سیستانی:مخیر است و اگر خوف بر سلامت بچه باشد و راه دیگری برای حفظ او نیست بماند واز بچه مراقبت کند . (استفتائات موجود درواحد  پاسخ به سوالات )

آیت...فاضل لنکرانی : چون مستحب است اختیار با خود خانم است. (استفتائات موجود درواحد  پاسخ به سوالات )

آیت...مکارم شیرازی: هرگاه ضرر یا خوف ضرر نباشد از فرصت استفاده میکند. (استفتائات موجود در واحد  پاسخ به سوالات )

آیت..نوری همدانی: در حج واجب ، اگر خطری برای حمل یا نوزاد وجود نداشته باشد، باید به حج برود و عمره را نیز اگر خطری متوجّه آنان نباشد ، میتواند انجام دهد. (استفتائات موجود در واحد  پاسخ به سوالات )

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/