که اگر فردی به روزه دار  تعارف کند چه کار باید بکنند؟ به روزه خود را ادامه دهند یا دعوت این فرد را استجابت کنند

1- آیت الله خامنه‌ای  :

سوال: از بعضى از علما و غیر آنان شنیده‏ایم که اگر انسان هنگام روزه مستحبى به خوردن غذا دعوت شود، مى‏تواند آن را قبول کرده و مقدارى از غذا میل کند و با این کار روزه‏اش باطل نمى‏شود، بلکه ثواب هم دارد. نظر شریف خود را در این‌باره بیان فرمایید.

 پاسخ: قبول دعوت مؤمن در حال روزه مستحبى، شرعاً امرى پسندیده است و خوردن غذا به دعوت برادر مؤمن هرچند روزه را باطل مى‏کند، ولى او را از اجر و ثواب روزه محروم نمى‏سازد. 

2- آیت الله مکارم شیرازی:  

سوال: آیا درست است که اگر در روزه مستحبی کسی به انسان تعارف کند بهتر است بخورد و ثواب روزه بیشتر می‌شود؟ 

اگر درست است آیا این حرف در روزه هایی که استحباب آنها وارد شده (مثلا روزه نه روز اول ذیحجه، روزه29 ذیقعده و ...) نیز صادق است؟ و آیا باعث محرومیت از ثواب وارده یا تاثیرات روزه آن روز نمی شود؟ 

اگر جواب سوال اول مثبت است بدین معنی است که بعد از خوردن چیزی که تعارف شده دیگر روزه باطل شده یا همچنان تا مغرب باید امساک کرد؟

 پاسخ: این حکم عام است و باعث محرومیت از ثواب نمی‌شود ولی مربوط به جایی است که کسی جدا تقاضای افطار می کند نه تعارفات معمولی و بعد از افطار کردن روزه دیگر ادامه آن معنی ندارد.

 3- آیت‌الله صافی گلپایگانی:  

روزه تمام روزهای سال، غیر از روزههای حرام و مکروه که گفته شد، مستحب است و برای بعضی از روزها بیشتر سفارش شده است که از آن جمله است: 

1- پنجشنبه اول و پنجشنبه آخر هر ماه و چهارشنبه اولی که بعد از روز دهم ماه است و اگر کسی اینها را به جا نیاورد، مستحب است قضا نماید و چنان چه اصلا نتواند روزه بگیرد، مستحب است برای هر روز یک مد طعام یا 6/12 نخود نقره به فقیر بدهد.

 2- سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم هر ماه. 

3- تمام ماه رجب و شعبان و بعضی از این دو ماه اگر چه یک روز باشد. 

4- روز عید نوروز، و چهارم تا نهم شوال، روز بیست و پنجم، و بیست و نهم ذیقعده، روز اول تا روز نهم ذیحجه «روز عرفه»، ولی اگر به واسطه ضعف روزه نتواند دعاهای روز عرفه را بخواند، روزه آن روز مکروه است، عید سعید غدیر « 18 ذیحجه »، روز مباهله « 24 ذیحجه »، روز اول و سوم و هفتم محرم، میلاد مسعود پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله « 17 ربیعالاول »، پانزدهم جمادی الاولی، روز مبعث حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله « 27 رجب »

 اگر کسی روزه مستحبی بگیرد واجب نیست آن را به آخر برساند، بلکه اگر برادر مؤمنش او را به غذا دعوت کند، مستحب است دعوت او را قبول کند و در بین روز افطار نماید.

 4- آیت الله سیستانی: اجابت دعوت برادر مومن، مستحب است؛ یعنی (روزه‌دار) اختیار دارد می‌تواند هم بخورد و هم نخورد، ولی چون اجابت دعوت مومن (را می‌کند) در این مورد ثواب روزه را می‌برد و دعوت برادر مومنش را هم اجابت می‌کند، (البته به شرط اینکه نیت روزه مستحبی باشد.)

 5-  آیت‌الله وحید خراسانی:  اگر فرد مومن به یک روزه‌داری دعوت بکند که روزه مستحبی (گرفته ) و روزه دار دعوت مومن را قبول کند، روزه‌اش باطل می‌شود و ثواب هم دارد. قبل از ظهر و پیش ظهر فرقی نمی‌کند. 

6- آیت‌الله فاصل لنکرانی: می‌تواند بخورد و هم می‌تواند نخورد اختیار دارد، البته چون روزه مستحبی است، اگر یک مسلمانی تقاضا کند افطار کند دو تا ثواب می‌برد، هم ثواب روزه و هم ثواب آبروی برادر مسلمان که دعوتش را اجابت کرده است. پیش از ظهر باشد بخورد.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/