سوال: 1- اگر در بین نماز ببنیم روی اعضا وضو مانع بوده و مانع بر طرف نشده آیا نماز باطل است؟

2- در رساله آمده اگر با وارسی و توجه مانع دیده نشد و بعد از نماز متوجه شدید نماز صحیح است حال اگر وضو با توجه و التفات گرفتیم و بعد از نماز اول متوجه مانع شدیم برای نماز دوم باید مانع را برطرف کنیم ؟

پاسخ:
آیت الله خامنه ای:‌ 
ج1) اگرمانع رسیدن آب به سطح پوست بوده، وضو و نماز باطل است.
ج2) اگر هنگام وضو بدن را وارسى کرده باشید که مانعى وجود نداشت باشد و اگر پس از تمام شدن وضو شک کنید که هنگام وضو مانع وجود داشته یا نه، بنا را بر نبودن مانع و صحت وضو یگذارید و نماز خونده شده و و نماز بعدى صحیح است ولى اگر وارسى نکرده باشید، نماز‌خوانده شده نیز صحیح نمى‌باشد و لازم است بعد از اعاده وضو نماز خوانده شود

آیت الله مکارم شرازی:
1و2- اگر مانع بسیار کوچک باشد (به اندازه دو میلیمتر) وضو و غسل صحیح است و الا باید مانع را برطرف کنند و دوباره وضو بگیرند و در غسل همان قسمت را به نیت غسل زیر آب بگیرند (نیاز به تکرار غسل نیست) و نمازهایی که در این مدت خوانده اند را قضا نمایند.

آیت الله شبیری زنجانی:‌
1-اگر درحین نمازچیزى که مانع از رسیدن آب است در اعضاى وضو ببیند و نداند موقع وضو بوده یا بعد پیدا شده چنانچه احتمال بدهد درهنگام وضو توجه داشته که مانعی نباشد، وضو و نماز او صحیح است.
2-اگر مطمئن هستید که هنگام وضو بوده لازم است دوباره وضو بگیرید

آیت الله وحید خراسانی:
1و2-آنچه در رساله نوشته در صورتی است که شک داشتید این مانع در هنگام وضو بوده یا بعد به وجود آمدهدر این صورت اگر وارسی کردی و علم به غفلت در حال وضو نداشته باشید وضو و نمازتان صحیح است اما اگر بدانید در حال وضو ،این مانع بوده ،وضو ونماز هر دو باطل است .


آیت الله فاضل: 
1- اگر یقین دارید که مانع در وقت وضو گرفتن، روی اعضای وضو بوده و ندیده اید، وضو و نماز باطل است، باید نماز را رها کنید، اما اگر احتمال بدهید که مانع بعد از وضو پیدا شده و یقین به اینکه مانع در وقت وضو بوده باشد ندارید، به نماز ادامه دهید وضو و نمازی که می خوانید صحیح است.

2- اگر بعداز نماز مانع ببینید در صورتی که یقین نکنید که در وقت وضو بوده یا بعد از آن وضو صحیح است چون ممکن است مانع بعد وضو پیدا شده باشد، اما اگر کسی یقین کند که مانع در وقت وضو بوده؛ هرچند توجه داشته ولی آن را ندیده، وضو و نمازی که با آن وضو خوانده شده باطل است، بنابراین اگر بعد از نماز اول مانع در اعضاء وضو ببینیددر صورتی که یقین کنید که در وقت وضو مانع در اعضاء وضو بوده، هم وضو و هم نماز اول باطل است باید وضو بگیرید و نماز اول را نیز دوباره بخوانید، اما اگر احتمال بدهید که مانع بعد از وضو پیدا شده باشد وضو و نمازی که خوانده اید صحیح است و نماز دوم را نیز با همان وضو می توانید بخوانید.
آنچه در رساله است فرضی است که شک در وجود مانع کند، مسئله این است اگر بعد از وضو شک کند چیزى کهمانع رسیدن آب است در اعضاى وضو بوده یا نه، و احتمال او از نظر عقلایى به جا باشد در صورتى که احتمال التفات در حال وضو بدهد وضویش صحیح است.

وجود مانع وضو در نماز