سوال: اگر کسی به صورت غیر عمد چیزی را مثل شکلات پرتاپ کند و آن شیء به صورت کودکی برخورد کند و زخمی شود آیا دیه دارد؟ آیا رضایت والدین کافی است؟ دیه او چقدر است؟

پاسخ:

آیت الله خامنه ای دیه دارد و باید این دیه را به ولیّ شرعی او بدهد تا برای بچه آن را خفظ کند یا در مخارجش هزینه کند و میزان دیه بستگى به زخم ایجاد شده دارد.

آیت الله وحید خراسانی: دیه واجب است پرداخت شود وربطی به والدین او ندارد و رضایت آنها در این مورد ارزشی ندارد دیه برای خود بچه است که باید به پدر یا جدپدری او داده شود تا برای او حفظ نماید یا در مصالح بچه صرف نماید

آیت الله مکارم : در فرض سوال موجب دیه است.

آیت الله فاضل: در فرض سوال دیه دارد، منتها چون خطاء محض بوده دیه آن بر عاقله است.
اگر صورت کودک زخم بردارد و خون نیاید تنها خراش پوست باشد یک شتر دیه اش است و اگر خون هم بیاید دو شتر دیه زخم صورت کودک می باشد.
عاقله یعنی فامیل و کسانی که به ترتیب طبقات ارث، از جانب پدر باشند مثل پدر ومادر و فرزند و در مرتبه بعد برادران و هم چنین عموها و پسران عمو.
دیه را باید به بچه بدهند و پدر بچه دیه را برای بچه نگه داری کند یا برای اموری که مصلحت بچه باشد مصرف می کند. اما حق بخشیدن دیه کودک را ندارند.
بلی اگر کسی دیه را ندهد بعد از بالغ شدن کودک حلالیت بگیرد کفایت می کند. در غیر این صورت باید حتما دیه را پرداخت کنند.

آیت الله شبیری: بله باید دیه بدهد اگر پوست صورت وی را پاره کند، باید یک صدم دی? کامل را به او بدهد، و اگر به گوشت برسد و قدرى از آن را هم ببرد باید دو صدم بدهد، و اگر خیلى از گوشت را پاره کند باید سه صدم بدهد. رضایت والدین در صورتی کافیست که این ابراء دین مفسده برای طفل نداشته باشد.

استفتاء از دفتر مراجع

دیه کودک