سوال : آیا به وسایل مورد نیاز پسر اعم از رخت خواب، لباس ، طلا ،‌ خانه و... که برای ازدواج تهیه می شود،‌ خمس تعلق می گیرد؟

امام خمینی (ره) : اگر مرسوم و متعارف نیست خمس آن را بدهد.(استفتائات، ج1، ص354،‌ س31)

آیت ا... بهجت : اگر راه تهیه منحصر است خمس ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... تبریزی : اموالی که قبل از عروسی کنار گذاشته می شود، خمس دارد چه برای پسر باشد و چه برای دختر.(استفتائات جدید، ص182 و 183، س880)

آیت ا... خامنه ای : سوال: با توجه به سوال 906 اجوبة الاستفتائات بفرمایید آیا به وسایل مورد نیاز پسر اعم از رخت خواب، لباس ، طلا ،‌ خانه و... که برای ازدواج تهیه می شود،‌ خمس تعلق می گیرد؟

چنانچه تهیه آن ها متعارف بوده و مؤنه محسوب شود، خمس ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا.. سیستانی : بله پول و مانند آن خمس تعلق می گیرد ولی چیزهایی که بعدا نیاز دارند ولی متعارف است که زودتر تهیه می کنند به نحوی که تأخیر آن عرفاً کوتاهی و تقصیر در زندگی شمرده شود مثل تهیّه جهیزیّه در عرف ما برای دختران در این صورت خمس ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا.. شبیری زنجانی : پول و وسایلی که مورد نیاز زوج است به نحوی که اگر از قبل تهیه نکند،‌ برای تهیه آن ها در هنگام ازدواج به مشقت شدید می افتد،‌ خمس ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... صافی گلپایگانی : اگر سال بر آن وسائل بگذرد خمس دارد.(جامع الاحکام، ج1، ص206،‌ س744)

آیت ا... فاضل لنکرانی : حکم جهیزیه را دارد و همچنین است نسبت به پس انداز خود پسر یا پدر برای او، در صورتی که به موقع باشد و نتوانند یک جا تهیه کنند و در حد شأن باشد.(استفتائات، ج1، ص188، س747)

آیت ا... گلپایگانی : وسایل مورد نیاز مذکور حکم جهیزیه را ندارد بلکه چیزهایی که در همان سال ازدواج مورد احتیاج است از مؤنه محسوب می شود.(مجمع المسائل، ج1،‌ ص336، س169)

آیت ا... مکارم شیرازی : اگر افراد مجرد از در آمد میان سال به مرور زمان لوازم ازدواج تهیه کنند در صورتی که این کار در میان مردم رایج باشد و به صورت هزینه ی معمول در آید خمس ندارد.(استفتائات، ج2، ص177، س548)

آیت ا... نوری همدانی : اگر راهی غیر از این ندارد که لوازم آینده ی زندگی را به تدریج بخرد، چنانچه از منافع آن سال باشد و از شأنش زیاد نباشد اشکال ندارد.(هزار و یک مسأله فقهی، ج2، ص97،‌ س334)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/