زمینی که به ارث می رسد خمس داره؟ حتی زمانی که زمین را بفروشیم درصورتی که قیمت زمان ارث رسیدن کمتر از قیمت زمان فروش باشه؟

حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی): ارث خمس ندارد حتى اگر ترقى قیمت پیدا کرده باشد مگر اینکه آن را سرمایه قرار داده باشد که ارتقاع قیمت سوقیه‌اش پس از فروش بنا بر احتیاط واجب مشمول خمس مى‌شود.

حضرت آیت الله سیستانی (مدظله العالی): ارث خمس ندارد ، بله اگر برای ارتفاع قیمت آن را نگه داشته باشد خمس ارتفاع قیمت را باید بدهد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی (مدظله العالی): مال الارث خمس ندارد، هر چند سالها بماند و هزینه نگردد. ولى چنانچه ترقّى قیمت پیدا کند و قبل از سال خمسى هزینه نگردد، ترقّى قیمت آن خمس دارد.

حضرت آیت وحید خراسانی  (مدظله العالی): ارثى که به انسان مى رسد خمس ندارد حتی اگر افزایش قیمت پیدا کند ، ولى اگر مثلا با کسى خویشاوندى داشته و گمان ارث بردن از او نداشته ، باید خمس آن ارث را در صورتى که از مخارج سالش زیاد بیاید بدهد.

ـ   اگر مالى از کسى که معتقد به خمس است به ارث به او برسد و بداند کسى که این مال از او به ارث رسیده خمس آن را نداده ، باید خمس آن مال را با اذن حاکم شرع بدهد ، و اگر در خود آن مال خمس نباشد و وارث بداند کسى که مال از او به ارث رسیده خمس بدهکار است ، آن خمس مانند بقیّه دیون به آن مال تعلّق مى گیرد ، و تا ادا نشده حقّ تصرّف در آن مال را ندارد ، و در صورتى که بخواهد خمس را از آن مال بردارد ، باید از حاکم شرع اذن بگیرد.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/