خمس پول پس از باز خرید

 سوال : آیا مبلغی که به عنوان سنوات پس از بازنشستگی،‌ باز خرید یا استعفا به کارمند پرداخت می گردد و بعضا به آن پاداش نیز می گویند،‌ خمس دارد؟ در صورت تعلق خمس،‌ آیا خمس آن به محض دریافت باید پرداخت شود یا سر سال خمسی؟

امام خمینی (ره) : بازنشستگی: چنانچه طبق قرار داد باید پس از بازنشستگی حقوق را دریافت دارد جزء در آمد سال است و پس از کسر مؤونه سر سال،‌ باید خمس آن را پرداخت کند.(استفتائات،‌ ج1، ص387،‌ س130)

آیت ا... بهجت : در زائد بر مؤنه ی سال احتیاطاً خمس دارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... تبریزی : در فرض سؤال چنانچه مبلغ مزبور زائد بر مؤنه بود و سال بر آن گذشت باید آنرا تخمیس کند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خامنه ای : اگر پاداش باشد، خمس ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا.. سیستانی : اگر تا سال خمسی بماند و صرف در مخارج زندگی نشود خمس دارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... صافی گلپایگانی : مبلغ مذکور ربح سال وصول محسوب است در صورتی که قبل از گذشت سال صرف مؤنه شود خمس ندارد و اگر سال بگذرد و صرف نشود خمس دارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : اگر سال بر آن بگذرد و صرف در مؤنه زندگی شما نشود خمس تعلق می گیرد و الا خمس ندارد و می توانید برای این مال از همان وقتی که دریافت می کنید سال جداگانه قرار دهید یعنی وقتی دریافت می کنید بر همان مال اگر سال گذشت و صرف مؤنه نشد خمس دارد و الا خمس ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... مکارم شیرازی : پولی که بعد از بازنشستگی از دولت دریافت می کند از درآمد همان سال محسوب می شود و اگر از مخارج آن سال اضافه باشد خمس دارد. بلی فرقی بین موارد مذکور نمی باشد ولو هدیه باشد، اگر از سال خمسی زیاد بیاید خمس دارد.(استفتائات، ج1،‌ص93،‌ س309)

آیت ا... نوری همدانی : سوال: با توجه به هزار و یک مسأله فقهی معظم له، ج2، ص104،‌ س365 بفرمایید آیا مبلغی که به عنوان سنوات پس از بازنشستگی،‌ باز خرید یا استعفا به کارمند پرداخت می گردد و بعضا به آن پاداش نیز می گویند،‌ خمس دارد؟ در صورت تعلق خمس،‌ آیا خمس آن به محض دریافت باید پرداخت شود یا سر سال خمسی؟

آنچه بعد از بازنشستگی به صورت ماهیانه می دهند و همچنین مبلغی که به عنوان باز خرید یا استعفا می دهند متعلق خمس است و باید سر سال خمسی،‌ خمس آن ها را بدهند ولی مبلغی که بعد از بازنشستگی یک مرتبه می دهند چون عنوان هبه و بخشش دارد،‌ متعلق خمس نمی باشد.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/