سوال : پارچه ای که سالها برای جهیزیه کنار گذاشته شده اگر قبل از ازدواج،‌ توسط دختر یا مادر دختر مورد استفاده قرار گیرد؛‌ آیا به آن پارچه که از عنوان جهیزیه خارج شده و داخل در مؤونه قرار گرفته،‌ خمس تعلق می گیرد؟

آیت ا... بهجت : بله ، خمس دارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... تبریزی : در فرض مزبور شخصی که پارچه ی مزبور را خریده و آن را کنار گذشته و بر آن سال گذشته باید خمس آن پارچه را بپردازد و چنانچه پارچه را به دیگری داده و شخص دیگر قبل از گذشت سال آن را دوخته و از آن استفاده کرده بر گیرنده ی هدیه خمس واجب نیست لکن هدیه دهنده باید خمس پارچه را بپردازد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خامنه ای : اگر آن را به دختر بخشیده و تحویل او داده باشند، در این صورت هرچند با استفاده کردن خود او و یا دیگران به اذن او،‌ قبل از ازدواج از عنوان جهیزیه خارج شود،  مشمول وجوب خمس نیست و در غیر این صورت به قیمت خرید، مشمول خمس می باشد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا.. سیستانی : خمس ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... صافی گلپایگانی : بلی در فرض سؤال چنانچه از تاریخ تهی? آن پارچه یک سال گذشته بوده و بعد به مصرف رسیده خمس تعلق می گیرد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : خیر خمس ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... مکارم شیرازی : آری خمس دارد ولی اگر در زحمت باشید، خمس آن را به شما بخشیدیم. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... نوری همدانی : در فرض سؤال که جزء مؤونه شده خمس به آن تعلق نمی گیرد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/