احرام و طواف در لباس غیرمخمّس

1349 ـ اگر شخصی با پول خمس نداده ، لباس احرام بخرد و با آن محرم شده ، و طواف و نماز بجا آورد ، اگر از روی علم و عمد نبوده ، اصل عمره و حج او صحیح است ؛ ولی در صورتی که جاهل مقصر باشد ، باید طواف و نماز را اعاده کند . ( 2 )

2 ـ مراجعه به مسأله 1346 شود .

آیة الله بهجتاگر قصد قربت از او محقق نشده است . ( وسیله ، ص179 ) .

آیة الله صافی ، آیة گلپایگانیاگر با عین پول خمس نداده لباس احرام بخرد اشکال دارد . ( آداب و احکام حج ، مسأله 542 ) .

آیة الله فاضلو بنابراحتیاط سعی و تقصیر را نیز اعاده کند .

1346 ـ کسی که سال خمسی ندارد ، اگر به حج مشرف شود و با پول خود ، لباس احرام و قربانی خریداری نماید ، اگر آن پول ، از درآمد کسب و حقوق است و معلوم نیست که ربح بین سال است ، ( 1 ) بدون تخمیس ، حکم غصب را دارد و طواف و قربانی ، صحیح نیست . ( 2 )

1347 ـ اگر شخصی بدون این که خمس مال خود را بپردازد ، به حج برود ، اگر لباس احرام و قربانی او با پول غیر مخمّس نباشد ، عمل او اشکال ندارد . ( 3 )

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ آیة الله فاضل : به احتیاط واجب با مجتهد جامع الشرایط مصالحه کند .

2 ـ آیات عظام بهجت ، خامنه ای ، صافی ، گلپایگانی : ولکن اگر همانطور که متعارف است به ذمّه خریداری کرده باشد ، حجّش صحیح است .

آیة الله تبریزی ، آیة الله خویی : بنابر احتیاط واجب اگر ساترش متعلق خمس باشد ، ولی اگر همانطور که متعارف است به ذمّه خریده ، حجش اشکال ندارد .

آیة الله سیستانی : در فرضی که خمس واجب باشد اگر همانطور که متعارف است به ذمّه خریداری کرده باشد اشکال ندارد .

آیة الله فاضل : ولی در همین فرض چنانچه بداند پول از درآمد همان سال است و در همان سال خرج شود خمس واجب نیست .

آیة الله نوری : و باید خودش آنها را انجام بدهد و اگر چون مراجعت کرده قدرت ندارد باید برای انجام طواف و نماز طواف و قربانی نایب بگیرد .

3 ـ مراجعه شود به مسأله قبل .

آیة الله بهجت : چنانچه با عین مال غیر مخمّس معامله کرده ؛ یعنی عین مال در مقابل لباس قرار گرفته ، طواف و نماز با آن لباس باطل است ولی اگر لباس را به ذمّه خریده و بعد از معامله ، آن مال غیر مخمّس را در عوض دین پرداخت نموده ، طواف و نماز با آن لباس باطل نیست .

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/