*سوال : در برخی رساله ها آمده است: اگر خون استحاضه در باطن باشد و بیرون نیاید، وضو و غسل باطل نمی شود. و در عروة چنین آمده:«بل الاحوط اجراء احکام الاستحاضه ان خرج من العرق المسمی بالعاذل الی فضاء الفرج و ان لم یخرج الی خارجه» و با توجه به این که فاصله ی بین رحم و خارج، مجرایی به طول تقریبی 10 سانتی متر است، قسمتهای ابتدایی این مجرا که ابتدای فرج به شمار می رود؛ در بعضی حالات مثل نشستن بر روی دو پا دیده می شود و در سایر حالات دیده نمی شود لطفا بفرمایید:

1.       مراد از باطن چیست؟ آیا مراد همین قسمت های ابتدایی است که گاهی دیده می شود یا مراد ادامه ی مجراست که به رحم نزدیکتر بوده و در هیچ حالتی دیده نمیشود؟

2.       مراد از فضای فرج در کلمات فقهاء چیست؟

3.       الف) حکم وضو و غسل زمانیکه خون در رحم بوده (ده سانتی) و به مجرا نرسد؟

ب) حکم وضو و غسل زمانی که خون از رحم خارج شده و به مجرا برسد به طوری که قسمت های ابتدایی فرج به ظاهر پاک ولی اگر پنبه ای را داخل کنند، آلوده میشود.

آیت ا... تبریزی : 1 و 2 و 3) مقصود از فضای فرج همان مجرایی است که در فاصله بین رحم و خارج قرار دارد چنانچه در آن فضا خون باشد و بواسطه پنبه و مثل آن بیرون بیاید زن مستحاضه می شود و باید احکام مستحاضه را رعایت کند و اگر به آن فضا خون نرسد یا به آن فضا برسد و از آنجا ولو بواسطه پنبه خارج نشود احکام استحاضه را ندارد و مقصود از بودن خون در باطن این است که خون ولو بواسطه پنبه خارج نشود البته معلوم باشد خارج شدن خون در ابتدای استحاضه شرط است نه در ادامه آن. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خامنه ای : 1 و2- مراد از باطن و فضای فرج، فاصله ما بین رحم و ظاهر فرج می باشد.

3- الف) اگر خون وارد فضای فرج نشده ، حکم حدث مترتب نیست.

ب) استمرار حدث استحاضه به وجود خون ولو در باطن است و در شروع استحاضه چنانچه خون وارد فضای فرج شده و هنوز بیرون نیامده ، بنا بر احتیاط ، احکام استحاضه جاری است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا.. سیستانی : 1) که بیرون نیامده است.

2) جواب روشن شد.

3) اگر بیرون نیامده است وضو واجب نیست ولی اگر بیرون بیاید هر چند به وسیله پنبه وضو واجب است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : 1 و2) مراد از باطن، فضای فرج مهبل و تمام لوله بین رحم و مدخل فرج می باشد.

3) الف- اگر خون داخل رحم وجود داشته باشد ولی وارد مهبل نشده باشد حکم حدث را ندارد.

ب- اگر خون تا به حال اصلا بیرون نیامده است حکم حدث مترتب نمیشود. بلی اگر مقداری از آن خارج شده است حدث مترتب شده و مادامی که خون در فضای مهبل وجود دارد حکم حدث مترتب است و باید طبق احکام استحاضه عمل کند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... مکارم شیرازی : قسمت های ابتدایی فرج نیز جزء باطن است هر چند به هنگام نشستن دیده شود و وجود دم در این فضا سبب استحاضه است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... نوری همدانی : 1) از ابتدای مجرای مذکور تا رحم جزء باطن به حساب می آید.

2)‌ منظور از فضای فرج همان باطن است که به آن اشاره شد.

3) فقط در فرض ب، موجب وضو یا غسل می شود. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/