ایامى که قبل از بروز قاعدگى لک مى‏بینید، استحاضه است؛ مشروط بر آن که آلودگى پیوسته نباشد.

اصولاً احتساب دوران آلوده بودن از ایام قاعدگى سه شرط دارد:

1- فاصله‏اش تا قاعدگى قبلى کمتر از ده روز نباشد.

2- آلودگى، ولو در داخل، پیوسته باشد.

3- آلودگى کمتر از سه روز نباشد.

بنابراین اگر یک لکه و ترشح مختصر می بیند و تمام می شود باید به وظیفه استحاضه قلیله عمل کنید یعنی خودتان را تمیز کنید و برای هر نماز طبق معمول وضو بگیرید.

ولی چنانچه لکه بینی بعد ایام عادت ماهانه باشد چنانچه صاحب عادت وقتیه عددیه است یعنی هر ماه در وقت معین خون می بیند و در وقت معین نیز پاک می شود و تعداد روزها هم یکی است. اگر بعد از تمام شدن عادت ماهانه لکه بینی داشته باشند در صورتی که تمام ایام عادت و لکه بینی از ده روز تجاوز نکند همه آن حکم حیض را دارد و باید غسل حیض انجام دهند حتی اگر غسل کرده باشند و دوباره لکه دیده اند باید غسل را تکرار نمایند.

 

اما اگر مجموع روزه هایی که خون و لکه می بینند از ده روز تجاوز کرد در صورتی که عادت مشخص داشته باشند یعنی هر ماه در زمان مشخص خون می بینند و تعداد روزهای آن هم هر ماه یکسان است در این ماه که بعد از عادت لکه بینی دارند و از ده روز تجاوز کرده به اندازه روزهای عادت را حیض و بقیه را استحاضه حساب نمایند. مثلا اگر هر ماه 7 روز عادت داشته اند اگر از ده روز تجاوز کند آنچه بعد از 7 روز بوده و از ده تجاوز کرده را استحاضه قرار دهد و به دستور آن عمل نمایند.

چند نکته :

ـ   باید سه روز اوّل حیض پشت سر هم باشد ، پس اگر مثلا دو روز خون ببیند و یک روز پاک شود و دوباره یک روز خون ببیند حیض نیست ، هر چند احتیاط مستحبّ این است که در مانند صورت دوم ، جمع کند بین تروک حائض و افعال مستحاضه.

ـ   ابتداى حیض لازم است خون بیرون بیاید ، ولى لازم نیست در تمام سه روز خون بیرون بیاید ، بلکه اگر در باطن فرج خون باشد کافیست ، ولى بودن در رحم کافى نیست ، و چنانچه در بین سه روز مختصرى پاک شود به نحوى که در بین زنها متعارف است ، باز هم حیض است.

ـ   لازم نیست شب اوّل و شب چهارم را خون ببیند ، ولى باید در شب دوم و سوم خون قطع نشود ، پس اگر از اذان صبح روز اوّل تا غروب روز سوم پشت سر هم خون بیاید و هیچ قطع نشود ، بدون اشکال حیض است ، و همچنین است اگر در وسطهاى روز اوّل شروع شود و در همان موقع از روز چهارم قطع گردد ، ولى اگر از طلوع آفتاب شروع شود تا غروب روز سوم ، بنابر احتیاط واجب جمع کند بین تروک حائض و افعال مستحاضه.

ـ   اگر خونى ببیند و شکّ کند که خون حیض است یا استحاضه ، چنانچه شرایط حیض را داشته باشد ، باید حیض قرار دهد.

ـ   خون حیض در بیشتر اوقات غلیظ و گرم و رنگ آن سیاه یا سرخ است و با فشار و کمى سوزش بیرون مى آید.

ـ   اگر زن بداند خونى که از او خارج مى شود خون زخم نیست ، و شرعاً حکم حیض و نفاس را ندارد ، باید به دستور استحاضه عمل کند ، بلکه اگر شکّ داشته باشد که خون استحاضه است یا خونهاى دیگر ، چنانچه نشانه آنها را نداشته باشد ، بنابر احتیاط واجب کارهاى استحاضه را انجام دهد.

ـ   در استحاضه قلیله باید زن براى هر نماز یک وضو بگیرد ، و بنابر احتیاط واجب پنبه را عوض کند ، و باید ظاهر فرج را اگر خون به آن رسیده آب بکشد.

ـ   در استحاضه متوسّطه باید زن براى هر نماز صبح غسل کند و تا صبح دیگر براى نمازهاى خود ، کارهاى استحاضه قلیله را که در مسأله پیش گذشت انجام دهد ، و هرگاه این حالت قبل از نماز دیگر برایش پیش آید براى آن نماز غسل کند و تا صبح دیگر براى نمازهاى خود ، کارهاى استحاضه قلیله را انجام دهد.

و اگر عمداً یا از روى فراموشى قبل از نمازى که باید غسل نماید غسل نکند ، قبل از نماز بعد غسل نماید ، چه آن که خون بیاید یا قطع شده باشد.

ـ   در استحاضه کثیره علاوه بر آنچه که در استحاضه متوسطه در مسأله قبل گذشت ، باید براى هر نماز ـ بنابر احتیاط واجب ـ دستمال را عوض کند یا آب بکشد ، و لازم است یک غسل براى نماز ظهر و عصر و یکى براى نماز مغرب و عشاء به جا آورد ، و بین نماز ظهر و عصر و همچنین مغرب و عشاء فاصله نیندازد ، و اگر فاصله انداخت باید براى نماز دوم ـ چه عصر باشد و چه عشاء ـ دوباره غسل کند ، و در استحاضه کثیره غسل از وضو کفایت مى کند.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/