سوال : یکی از آشنا ها مال حرامی که یقین داریم به حرمتش، را به بنده هدیه داده و از طرفی بخاطر معذوریت نتونستم نپذیرم و نمی تونم پس بدم تکلیف بنده چیست ؟ آیا می توانم از طرف صاحبش صدقه بدم ؟

آیت الله خامنه ای :‌اگر صاحب مال را می شناسید یا می توانید او را شناسایی کنید باید به او بدهید و اگر از یافتن او ناامید هستید از طرف او صدقه بدهید و بنا بر احتیاط از حاکم شرع اجازه بگیرید.

آیت الله فاضل لنکرانی :‌اگر صد در صد یقین به حرام بودن مالی که به شما هدیه داده ندارید، می توانید استفاده کنید ولی اگر صد در صد یقین دارید نمی توانید استفاده کنید و درصورتی که بدانید صاحب اصلی مال چه کسی است به صاحبش برگردانید و اگر صاحب مال حرام را نمی شناسید آنچه را به شما هدیه داده از طرف صاحبش به فقیر صدقه بدهید.

آیت الله وحید خراسانی :‌نباید می گرفتید و الان که گناه کردید و گرفتید ضامن هستید و باید به صاحب اصلی آن برگردانید و اگر بعد از تحقیق از پیدا کردن صاحب اصلی آن مایوس شدید از طرف او به فقیر صدقه بدهید و بنابراحتیاط واجب برای صدقه دادن از مجتهد جامع الشرائط اجازه بگیرید

آیت الله سیستانی :‌ اگر مى دانیدکه عین این مال مال فلان اقا ست که این شخص از او سرقت کرده است باید ان را به همان اقا بدهید نه به سارق