عزاداری

 

 در خصوص اصل عزاداری و جلو های مختلف و حکم شرعی هر کدام صحبت می کنیم.
ابتدا خود عزاداری اباعبدالله از جهت حکم شرعی کدام یک از تکالیف  5 گانه بر ان مترتب میشود.
اگر واجب است کدام یک از اقسام واجب است؟
اگر مستحب است چه احکامی دارد ؟

بعضی از مراجع می فرمایند اقامه عزا برای اباعبدالله واجب است ولی از نوع واجب کفایی یعنی اگر کسی اقامه عزا  نکند در شهری، اگه اعضا خانواده ای خودشون را آماده نکنند برای عزاداری واجب است،ولو  کفایتا یک نفر اقدام بکند اگر دیگران  اقدام کردند برای دیگران میشه مستحب.

بعبارت دیگه اگر اقامه عزا نکنند در محلی بر همه واجب است  بر کسانی که می توانستند و اقامه عزا نکردند همه مرتکب کار حرام شدن.
نظر ایت الله مکارم شیرازی : اقامه عزار برای اقا اباعبدالله واجب کفایی است مثل جواب سلام . اگه یه نفر وارد بشه بر همه واجب است جواب بده و اگر هیچ کس جواب نداد کار حرامی  انجام دادند اقامه عزا سید الشهدا هم واجب کفایه.
اگر اقدام صورت بگیرد شرکت در مراسم عزا می شود مستحب و مستحب موکداست و خیلی تاکید شد
حضرت امام : گریستن در عزای ائمه اطهار علیهم السلام بخصوص حضرت سید الشهدا(علیه السلام)و گریاندن دیگران و بر پایی عزاداری از جمله کارهای مستحبی موکد و داری ثواب زیاداست.
سه  نکته:
1- مستحب موکد است.
2- از افضل قربات است  یعنی یکی از چیزای که انسان را به خدا نزدیک می کند، به طورمثال، نماز یکی از مقربات است.
یکی از چیز های که مقرب الهی است  عزاداری برای اباعبدالله است.یعنی با فضیلت ترین اعمال برای رسیدن به خدا اقامه عزا برای اباعبدالله است.گریه کردن – گرایاندن – اقامه عزا حتی در منزل (‌اهل آن خانه را به خدا نزدیک میکند )‌ از افضل قرباته.
3- داری ثواب بسیار است،  کسی که گریه کند یا دیگران را بگرایاند واجب است براو  بهشت.
اگر گریه اش نمی گیرد  حالت گریه کردن به خودش بگیرید.

سوال:آیا غیر مسلمان ها اجازه دارند در عزاداری اباعبدالله شرکت کنند و اگر شرکت کردند ما حق  داریم ممانعت کنیم؟
حضور غیر مسلمان ها در عزاداری مانع ای ندارد.یعنی پیروان ادیان دیگر مثل یهودی، مسیحیی،کلیمی در عزاداری شرکت کند اجر می برد. امام حسین برای همه است.    

سوال بعدی: نذورات غیر مسلمانها ایا بپذیرم؟
قبول نذورات غیر مسلمانات واجب است ،و واجب  است در همون مورد  که گفته شده صرف شود

سوال: آیا  ترک مستحبات بعنوان مستحب  اشکال دارد ؟
نکته : ماها تو ذهنمون  اینه که کارهای مستحبی ترکش اشکال ندارد. مثلا قنوت نخوانیم,یا درنمازجماعت شرکت نکنیم, یا  نماز اول وقت و یا نماز شب نخوانیم.اما باید به حکم مسئله توجه کنیم:
اگر ترک می کنه نه از روی بی اعتنای و بی توجهی به حکم خدا بلکه عذری داره  اشکال ندارد.
ترک مستحب  اگر معذور است اشکال نداره.
ولی اگه از روی بی توجهی باشه  جایز نیست.
ترک مستحب : اگه از روی بی توجهی باشه جایز نیست.

سوال: آیاعزاداری  در روز تاسوعا  و عاشورا واجب  است و اگر کسی که شرکت نکند معصیت کرده؟

یکی از  مستحب های موکد  عزاداری برای سالار شهیدان است.عزادری برا ی امام حسین  تعظیم شعائر دین است و شرکت  نکردن  در مجالس عزاداری چنانچه از روی بی اعتنایی باشه جایز نیست و حرام است.

سؤال: آیا بر پا کردن مراسم عزاداری [توسط زن] بدون اذن شوهر جایز می باشد؟
آیت الله نوری همدانی: در صورتی که از اموال شوهر باشد جایز نیست

سؤال: گاهی برخی از دسته ها که وارد مسجد می شوند، با کفش وارد می شوند، که نوعی بی احترامی به مسجد محسوب می شود، لطفا بفرمائید که این مسئله چه حکمی دارد؟
آیت الله نوری همدانی: اگر موجب هتک شود اشکال دارد

سؤال: در مورد زنجیر زنی که منجر به سیاه شدن یا مجروح شدن بدن می شود و همچنین غالبا پشت پیراهن افراد باز است و بیشتر درخیابان و معابر عمومی ظاهر می شوند، نظر شما چیست؟
امام خمینی رحمه الله: مانعی ندارد، مگر اینکه موجب ضرر فاحش بر بدن شود.

سؤال: آیا برهنه شدن مردان با حضور زنان برای عزاداری عیب دارد یا خیر؟
آیت الله فاضل لنکرانی: مانعی ندارد و زنها نباید به بدن مرد اجنبی نظر کنند.

سؤال: در مجالس زنانه، زنان مداحی و سخنرانی می کنند و صدای آنها به گوش مردان رهگذر می رسد . آیا این عمل جایز است؟
آیت الله فاضل لنکرانی: شنیدن صدای ایشان اگر در معرض ریبه و التذاذ نباشد حرام نیست.

سؤال: سینه زدن با تیغ و یا زنجیر زدن با زنجیری که دارای چاقو و یا تیغ می باشد و منجر به زخمی شدن بدن و جاری شدن خون می شود چه حکمی دارد؟
آیت الله مکاری شیرازی: کیفیت عزاداری باید چنان باشد که بهانه ای به دست دشمنان اسلام ندهد و موجب سوء استفاده از آن نشود.