تصرف بدون اذن در مال والدین

آیا فرزند بدون اجازه حق تصرف در مال پدر و مادر را دارد؟ از مصادیق این سؤال: 1. پدر ثروتمندی که بیماری آلزایمر دارد و در حال حاضر در آسایشگاه به سر می­برد، آیا فرزندان برای تأمین مخارج وی حق تصرف در اموال او را دارند؟

2. اگر از طرف بنیاد شهید به مادر بیماری که در منزل فرزندش زندگی می­کند برنج داده شود، آیا فرزند می­تواند مقداری از آن برنج را بدون اطلاع وی به فرزندان دیگر بدهد؟

حضرت آیةالله خامنه­اى؛ فرزند چنین حقی را ندارد. 1. اگر بیماری او به حدّی است که شرعاً و قانوناً محجور از تصرف در اموالش می­باشد، نوبت به حاکم شرع می­رسد که خود، یا به واسطه تعیین شخص دیگر در اموال او طبق مصالح وی تصرف کنند، و در هر حال اولاد و بستگان این شخص نمی­توانند در این امور رأساً اقدام نمایند.

2. در پاسخ اول گذشت که فرزند چنین حقی ندارد.

حضرت آیةالله سیستانى؛ بدون رضایت ایشان حق تصرف ندارد. 1. باید با اجازه­ی از حاکم شرعی باشد. 2. نمی­تواند.

حضرت آیةالله بهجت؛ خیر، حقّ تصرّف در اموال پدر و مادر را ندارند؛ مگر در صورتی­که آن­ها به سببی محجور باشند که امر ولایت آن­ها با ولیّ شرعی آن­هاست.

حضرت آیةالله تبریزی1 ؛ در صورتی که علم، یا اطمینان به رضای آنان داشته باشد، می­تواند تصرفاتى؛ مثل: خوردن و آشامیدن و پوشیدن انجام دهد. 1. با اجازه­ی از مجتهد جامع الشرایط بر طبق مصلحت وی در اموالش تصرف می­کنند.

2. بدون اجازه جایز نیست در اموالی که راجع به مادر است تصرف کند.

حضرت آیةالله صافی گلپایگانى؛ 1. باید از پدر اجازه بگیرند و اگر فاقد شعور باشد باید از مجتهد اجازه بگیرند. 2. جایز نیست.

حضرت آیةالله فاضل لنکرانی1؛ خیر. 1. خیر و در فرض سؤال می­توانند از او اجازه بگیرند. 2. خیر، حق ندارد.

حضرت آیةالله مکارم شیرازى؛ جایز نیست. 1. به مقدار نیاز می­توانند برای او خرج کنند و اگر عقل و هوش کافی دارد از او اجازه بگیرند. 2. جایز نیست.

حضرت آیةالله نوری همدانى؛ جایز نیست؛ مگر به مقدار خوردن و آشامیدن در منزل پدر و مادر با رعایت شرایطش. 1. با اذن و اجازه­ی پدر مانعی ندارد و اگر امکان اجازه از وی نباشد باید با اجازه حاکم شرع در اموال پدر تصرف نمایند. 2. خیر، اما با اذن و اطلاع وی مانعی ندارد.