بچه غیر مسلمان در حضانت مسلمان

سوال : اگر ولایت، حضانت و تربیت بچه ی نا بالغ غیر مسلمان(اهل کتاب و غیره) به عهده ی مسلمان باشد، آیا موجب طهارت وی خواهد شد؟ در صورت عدم طهارت، وظیفه ی مسلمان چیست؟

آیت ا... بهجت : طهارتش مشکل است مگر با عسر و حرج که حکم به پاکی می شود. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... تبریزی : چنانچه معلوم باشد که از اهل کتاب است یعنی پدر و مادرش اهل کتاب بوده اند و فعلا در تحت حضانت مسلمان است اگر نجاست عارضی نداشته باشد پاک است و از غیر اهل کتاب نیز مادامی که ممیز نشده است و اظهار کفر نکرده و در حضانت مسلمان است بعید نیست محکوم به طهارت باشد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خامنه ای : امور یاد شده در سؤال، تبعیت نمی آورد و بچه ملحق به مسلمان نمی شود البته چنانچه از اهل کتاب باشد طهارت ذاتی دارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا.. سیستانی : اهل کتاب و اولاد ایشان پاک هستند و به طور کلی سرپرستی موجب طهارت نمی شود و راه حل آن این است که بعد از سن تمییز شهادتین را اداء کنند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا.. شبیری زنجانی : حکم کفار را دارد و احتیاط در اجتناب می باشد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... صافی گلپایگانی : امور مذکور موجب طهارت بچه نیست و وظیفه ی مسلمان نسبت به او همان وظیفه ای است که مسلمان با بالغین از اهل کتاب دارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : اهل کتاب اگر مشرک نباشند پاک هستند والآ نجس می باشند و حضانت موجب طهارت نمی شود مگر این که به سن تمییز برسد و اسلام را انتخاب کند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... مکارم شیرازی : در صورت ضرورت اجتناب لازم نیست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... نوری همدانی : اهل کتاب ذاتا طاهرند و نسبت به غیر اهل کتاب موجب طهارت نمی شود.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... وحید خراسانی : موجب طهارت نمی شود.(استفتاء شفاهی از دفتر معظم له)