افتادن سکه ده تومانی یا حک نام امام رضا(ع) در سرویس بهداشتی

سوال : اگر سکه ی ده تومانی که روی آن کلمه ی امام رضا(ع) حک شده است در دستشویی بیفتد حکم استفاده از آن دستشویی چیست؟

آیت ا... بهجت : به مسأله 141 رساله مراجعه شود. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

بیرون آوردن و آب کشیدن آن اگر چه خرج داشته باشد بر کسی که آن را انداخته واجب است و اگر او این کار را نکرد یا نتوانست انجام دهد، بر دیگران واجب می شود و خرج آن از بیت المال داده می شود. و اگر بیرون آوردن آن ممکن نباشد، کسانی که مطلع هستند نباید به آن مستراح بروند ولی وجوب اعلام، محل تأمل است.(استفتائات جدید، ج1، ص82، س272/ توضیح المسائل، شفق، 52، 1384، ص32 و 33، م141)

آیت ا... تبریزی : احتیاطا خودش از آن دستشویی استفاده نکند و لازم نیست به کسی که نمی داند، بگوید. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خامنه ای : احوط کوشش در بیرون آوردن آن است، و در صورت عدم امکان احوط عدم استفاده از آن دستشوئی است مگر آن که حرجی باشد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا.. سیستانی : نباید از آن استفاده کنند مگر این که بدانند نابود شده یا آن را خارج سازند.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... صافی گلپایگانی : اگر بیرون آوردن آن هر چند هزینه داشته باشد ممکن باشد باید بیرون بیاورند و اگر ممکن نباشد کسانی که اطلاع دارند نباید به آن دستشوئی بروند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : باید آن را در آورند و در صورت عدم امکان خارج کردن از آن جا استفاده نکنند. بلی چنانچه بیرون آوردن آن موقوف بر هزینه ی زیادی باشد که نتوانند آن را تأمین کنند و دستشوئی دیگری نباشد استفاده از آن مانعی ندارد؛ ضمنا لازم نیست به کسانی که اطلاع ندارند، بگویند و آنان تکلیفی ندارند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)