اگه سهوا سر حیوانی رو که می خوای ببری فراموش کنی بسم الله بگی یا مثلا رو به قبله نگه داری حکم اون گوشت چه می شه؟

آیت الله خامنه ای : اشکال ندارد.

آیت الله مکارم شیرازی : سر بریدن حیوان پنج شرط دارد:

1ـ ذبح کننده بنابر احتیاط واجب باید مسلمان باشد، ناصبى ها یعنى کسانى که با اهل بیت پیامبر(صلى الله علیه وآله) دشمنى دارند در حکم کفّارند.
2ـ باید سر حیوان را با جسم تیزى که از آهن، یا فلز دیگر باشد ببرند، ولى اگر احتیاج به ذبح باشد و آهن یا فلز دیگر پیدا نشود، یا اگر سر حیوان را نبرند مى میرد و دسترسى به آهن یا فلز دیگر نیست، با هر چیز تیزى که رگها را بتواند جدا کند (مانند شیشه و سنگ و چوب تیز) مى شود آن را ذبح کرد.
3ـ در موقع سر بریدن باید جلو بدن حیوان رو به قبله باشد و اگر عمداً رو به قبله نکنند حیوان حرام مى شود، ولى اگر از روى فراموشى یا ندانستن مسأله یا اشتباه کردن قبله، حیوان را به سمتى غیر از قبله سر ببرند حرام نیست.
4ـ هنگام سر بریدن باید نام خدا را ببرد همین قدر که بگوید «بسم اللّه» یا «سُبْحانَ اللّهِ» یا بگوید «لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ» کافى است و به زبان فارسى یا هر زبان دیگر نیز جایز است، ولى اگر بدون قصد سر بریدن نام خدا را ببرد کافى نیست و در صورتى که از روى فراموشى نام خدا را نبرد اشکال ندارد؛ امّا اگر بر اثر ندانستن مسأله باشد، موجب حرمت گوشت حیوان خواهد شد.
5ـ باید حیوان بعد از سر بریدن حرکتى کند اگر چه مثلاً چشم یا دم خود را حرکت دهد یا پاى خود را به زمین زند که معلوم شود زنده بوده و احتیاط واجب آن است که خون به مقدار کافى از آن بیرون بریزد.


آیت الله فاضل  لنکرانی :‌  اگر دروقت ذبح  گفتن بسم الله فراموش شود درصورتی که ذابح مسلمان باشد و یا  سهو ا رو به قبله نباشد یا جهت قبله را اشتباه کند اشکال ندارد و خوردن گوشت آن حیوان حلال است.

آیت الله سیستانی : حلال است

آبت الله وحید خراسانی: اگر قبله را فراموش کند یا مساله را نداند یا قبله را اشتباه کند یا نداند قبله کدام طرف است یا نتواند حیوان را رو به قله کند و ناچار از تذکیه آن باشد اشکال ندارد و اگر از روی فراموشی نام خدا را نبرد اشکالی ندارد

 http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/