سفارش تبلیغ

پایه عکاسی مونوپاد
تبلیغ تی وی
 

پاسخگوی احکام

 
 

 
 
سید علی
سید علی


talabeh.pasokhgoo@yahoo.com

 

 

پیوند ها

پایگاه جامع عاشورا

ابزار و قالب وبلاگ

سارا احمدی

بلوچستان

❤ღمشکات نور الله ღ❤

پاسخگویی آنلاین ذی طوی

تو چی فکر می کنی

مهدویت

 

مطالب اخیر

آیا می توان در مسجد طبل و سنج به صدا درآورد؟

هل التطبیر فی الخفاء حلال أم أنّ فتواکم الشریفة عامة؟

اگر بعضی از واجبات به سبب شرکت شخص در مجالس عزاداری از او فوت شو

آیا صد سلام زیارت عاشورا واجب است؟

نظر شریف حضرت عالی نسبت به ادامه حرکت دسته های عزاداری در شب های

آیا لطمه زدن به بدن در عزاداری ها جایز است؟

آیا سیاه پوش کردن مسجد و پوشیدن لباس مشکی در مراسم عزاداری کراهت

اگر نمازگزار در بین نماز متوجه شود که لباسش قبل از شروع نماز نجس

اگر مالی را در حرام صرف کنیم آیا باید خمش آن را پرداخت کنیم ؟

اگر عمدا ساعت را کوک نکنیم و نماز قضا شود مرتکب معصیت شدیم ؟

اگر شخصی بواسطه آشنایی با پزشک یامنشی، بدون نوبت ویزیت شود، حقال

اگر خانمی فراموش کند لباسش بدن نماست با آن نماز بخواند نمازش باط

آیا اپیلاسیون بدن جایز است؟

حکم بازاریابی شبکه ای

احکام ویژه ایام انتخابات مطابق با فتاوای رهبر انقلاب

 
 

پیوند های روزانه

مدرسه علمیه سیادت

پاسخگویی آنلاین مسنجر ال فور آی

انجمن گفتگوهای دینی

انجمن گفتگوهای قرآنی

پاسخ به سوالات به صورت آنلاین

پاسخ به سوالات از طریق پیامک

 

خبرنامه

   
 
 

امکانات جانبی

پیام‌رسان
نقشه سایت
اوقات شرعی
RSS 2.0

 

 

دانشنامه مهدویت

لوگو دوستان

محفل آشنایان((IMAN))
محسن نصیری(هامون)
آسمانی
تارنامه ی شخصی امیرحسین قدرتی شاه توری
 

آمار وبلاگ

کل بازدید : 3555108
بازدید امروز :918
بازدید دیروز : 2285
تعداد کل پست ها : 3090

 

نبش قبر

میتی را اشتباها غسل دهند نبش قبر جایز تا چه زمان میتونن و به اجازه کی؟

آیت الله خامنه ای: اگر بدن متلاشى نباشد و موجب هتک او هم نباشد واجب است و اجازه کسى لازم نیست ولى براى انجام دادن غسل اجازه ولىّ او لازم است.

آیت الله مکارم شیرازی: نبش قبر مسلمان یعنى شکافتن قبر او حرام است، هر چند طفل یا دیوانه باشد و منظور از نبش قبر آن است

که آن را طورى بشکافند که آثار بدن میّت ظاهر شود و اگر بدن ظاهر نشود اشکال ندارد، مگر این که موجب هتک و بى احترامى باشد.


نبش قبر در چند مورد حرام نیست:

1ـ در صورتى که میّت در زمین غصبى دفن شده باشد و مالک زمین راضى نشود، همچنین اگر کفن یا چیز دیگرى که با میّت دفن شده غصبى باشد،

یا چیزى از اموال میّت که به ورثه تعلّق دارد با او دفن شده باشد و ورثه راضى نشوند که آن چیز در قبر بماند (مانند انگشتر یا زینت آلات قیمتى) حتّى

اگر راضى شوند و ماندن آن در قبر اسراف باشد باید آن را بیرون آورند، امّا اگر میّت وصیّت کرده که دعا یا انگشترى را مثلاً با او دفن کنند در صورتى که

وصیّت او بیش از ثلث نباشد و اسراف محسوب نشود نمى توانند قبر را بشکافند.

2ـ در صورتى که براى اثبات حقّى لازم باشد بدن میّت را ببینند.

3ـ در موردى که میّت را در جایى دفن کرده اند که نسبت به او بى احترامى است، مانند قبرستان کفّار، یا جایى که کثافات مى ریزند.

4ـ براى انجام یک مطلب شرعى که اهمّیّت آن از شکافتن قبر بیشتر است، مثل این که بخواهند بچه زنده اى را از شکم زن حامله بیرون

آورند (البتّه معلوم است بچّه مدّت کمى بعد از مادر ممکن است زنده بماند).

5ـ در جایى که بترسند درنده اى به بدن میّت آسیب برساند، یا دشمن آن را بیرون آورد.

6ـ در موردى که قسمتى از بدن میّت با او دفن نشده و بخواهند دفن کنند، ولى احتیاط واجب آن است که آن قسمت را طورى دفن کنند که بدن میّت ظاهر نشود.

آیت الله سیستانی : اگر مستلزم هتک نشود اشکال ندارد

آیت الله وحید خراسانی : در فرض سوال اگر شکافتن قبر موجب هتک حرمت میت نباشد باید نبش کنند و به صورت صحیح غسل دهند.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/



سه شنبه 91 شهریور 14 | نظر بدهید

 

مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin