سوال: فردی به ازدواج موقت فرد دیگری در می آید ولی متاسفانه متن صیغه را کاملا اشتباه می خوانند و متاسفانه قبل از قرائت عربی به صورت فارسی هم نخوانده اند حال سوال من این است که این خانم باید عده نگه دارد یا بخاطر بطلان صیغه ، عده هم ندارد؟
لطفا در این دو مورد بفرمایید تکلیف چیست ؟
الف: اشتباه در قرائت صیغه اید عده نگه دارد؟
ب: اشتباه در اینکه صیغه را بر عکس خواندن، اون جمله ای که زن باید بگه، مرد گفته و قبلت را زن گفته ؟آیا در این مورد باید عده نگه دارند ؟

پاسخ:
آیت الله خامنه ای: اگر اعتقاد داشته اند که عقد را صحیح خوانده اند وطی به شبهه محقق شده است و اگر نزدیکی صورت کرفته است زن باید عده نگه دارد که عده اش مثل عده ی عقد دائم است.

آیت الله مکارم : مرقوم دارید متن صیغه را چگونه خوانده اید تا پاسخ داده شود و در فرض بطلان اگر آمیزشی صورت گرفته باید عده وطی به شبهه را که همان عده طلاق است نگهدارد و بعد از آن ازدواج کند.

آیت الله شبیری :‌اگر اطمینان به صحت عقد داشته اند و نزدیکی صورت گرفته و پس از انقضای مدت، متوجه شوند صیغه باطل بوده ، برای صیغه مجدد با همان مرد نیاز به رعایت عده نیست اما برای ازدواج با مرد دیگری زن باید عدهوطی به شبهه عقد موقت که از نظر معظم له یک حیض است نگه دارد البته در صورتی که مجتهد مرد هم همین مقدار را کافی بداند.


آیت الله سیستانی: مادر و خواهر و دختر پسر نابالغی که لواط داده بر لواط کننده - در صورتى که بالغ بوده - حرام مى شود هرچند کمتر از ختنه گاه داخل شود و هم چنین است بنابر احتیاط لازم اگر لواط دهنده بالغ باشد و یا آن که لواط کننده بالغ نباشد ، ولى اگر یقین به دخول ندارد (گمان یا شک دارد) ، بر او حرام نمی شوند. و همچنین مادر و خواهر و دختر لواط کننده بر لواط دهنده حرام نیست.

آیت الله وحید: در هردو مورد واجب است زن عده ی وطی به شبهه نگه دارد وعده ی وطی به شبهه سه پاکی است یعنی بعد از آخرین نزدیکی هرچند به قدر یک لحظه پاک بود ـ به قدرى صبر کند که دوبار حیض ببیند و پاک شود ، و همین که حیض سوم را دید عدّه او تمام مى شود .

آیت الله فاضل: اگر صیغه عقد اشتباه خوانده شده باشد یعنی طوری اشتباه خوانده باشد که معنای آن تغییر کند عقد باطل است هم چنین اگر برعکس خوانده شده باشد یعنی مردایجاب و زن قبول را خوانده باشد عقد باطل است. اگر بعداز عقد با هم نزدیکی نکرده باشند و دخول صورت نگرفته باشد عده ندارد.
اما اگر نزدیکی کرده باشند و دخول صورت گرفته باشد و نمی دانستند که عقد شان باطل است و بعدا متوجه شده اند دراین صورت باید عده وطی به شبهه که همان عده طلاق است بگیرد یعنی سه حیض باید صبر کند.
استفتا از دفتر مراجع

صیغه خواندن اشتباه