سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

*سؤال: پوشش  صورت زنان در احرام  ، چه مقدار باید باشد ؟

آیت...امام خمینی(ره):  تمام صورت باید باز باشد و زیر چانه جزء صورت نیست. ( صورت به مقداری که شستن آن در وضو واجب است باید باز باشد.)( مناسک محشی ص215،س 505 ،وص،195م429)

 آیت...اراکی(ره): تمام صورت باید باز باشد و زیر چانه جزء صورت نیست. 0( صورت به مقداری که شستن آن در وضو واجب است باید باز باشد.)( مناسک محشی، ص215،س 505 و،ص195،م429)

 آیت... بهجت (ره): تمام صورت باید باز باشد و زیر چانه جزء صورت نیست. 0( صورت به مقداری که شستن آن در وضو واجب است باید باز باشد.)( مناسک محشی ،ص215،س 505 پاورقی2 وص195،م429)

 آیت...تبریزی: پوشاندن  صورت به مقداری که شستن آن در وضو واجب است جایز نیست . بنابر احتیاط بعض رو در حکم تمام آن است. ( مناسک محشی، ص195،م429 پاورقی 1،صراط النجاة ج4 ص127،س597)

 آیت...خامنه ای :  بر زنان حرام است پوشاندن صورت به آن گونه که  عادتاً برای حفظ حجاب عمل میکنند اما پوشاندن گوشه هایی از بالا یا پایین صورت یا دو طرف آن به طوری که پوشاندن صورت بر آن صدق نکند  مانع ندارد چه در نماز چه در غیر آن (مناسک محشی، ص195،م429 پاورقی 1)

 آیت... خویی: تمام صورت باید باز باشد و زیر چانه جزء صورت نیست. 0( صورت به مقداری که شستن آن در وضو واجب است باید باز باشد.)( مناسک محشی، ص215،س 505 و،ص195،م429)

آیت...سیستانی :  بنابر احتیاط  واجب ، پوشاندن بعض رو در حکم تمام آن است و نباید آن را بپوشاند. لذا پوشیدن مقنعه که اطراف صورت را میگیرد خلاف احتیاط است(مناسک محشی ص195،م429 پاورقی 1،)

 آیت... شبیری زنجانی : جایز نیست پوشاندن چانه تا لب ها، همچنان که پوشاندن جمیع صورت جایز نیست پوشاندن بعض صورت هم جایز نیست.( مناسک الحج ،ص84،م210و،ص85م216)

آیت...صافی گلپایگانی: تمام صورت باید باز باشد و زیر چانه جزء صورت نیست. 0( صورت به مقداری که شستن آن در وضو واجب است باید باز باشد.)( مناسک محشی ص215س 505 وص195م429)

آیت ...فاضل لنکرانی :   بعض رو در حکم تمام است . و بنابر اقوی پوشاندن صورت در قسمت پایین آن یعنی از بینی تا چانه جایز نیست و در قسمت بالایی آن احتیاط واجب. (مناسک محشی ص195م429 پاورقی 1،)

 آیت...گلپایگانی: تمام صورت باید باز باشد و زیر چانه جزء صورت نیست. 0( صورت به مقداری که شستن آن در وضو واجب است باید باز باشد.)( مناسک محشی ص215س 505 وص195م429)

آیت ...شیرازی :پوشاندن بعض صورت ، به طوری که نقاب و برقع به آن نگویند جایز است و پوشاندن چانه تا لب ها اشکال ندارد. (مناسک محشی، ص195م429 پاورقی 1،و ص215س505پاورقی 3)

 آیت...نوری همدانی: چانه جزء صورت محسوب میشود ، باید مقنعه را طوری ببندد که زیر چانه قرار بگیرد ؛ چون زیر چانه جزء صورت نیست(مناسک محشی ،ص195م429 پاورقی 1،و ص215س505)

 آیت ...وحید خراسانی: پوشاندن صورت از چانه تا قسمت پایین بینی ـ به هر چه که باشد ـ بر زن محرمه حرام است ، و بنابر احتیاط واجب از پوشاندن باقی صورت نیز اجتناب نماید. ( مناسک حج ص134م263)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

*سؤال:خانمی که عادت او همیشه هفت روز بوده ، اکنون روز هشتم اوست،پاک نشده ، محرم شده و میداند قبل ازده روز پاک میشود آیا می تواند عمره خود را به جا آورد؟

امام خمینی(ره): اگر بداند پیش از تمام شدن ده روز یا سر ده روز پاک می شود نباید غسل کند.(بنابراین ؛نمی تواند اعمال عمره را انجام دهد) (توضیح المسائل،ص68،م506)

آیت... اراکی: اگر بداند پیش از تمام شدن ده روز یا سر ده روز پاک می شود نباید غسل کند.(بنابراین ؛نمی تواند اعمال عمره را انجام دهد) (توضیح المسائل،ص93،502)

آیت.. بهجت (ره): اگر صاحب عادت بیشتر از روز های عادت خون ببیندو از ده روز تجاوز نکند،همه ی آن ها حیض است.(بنابراین ؛نمی تواند اعمال عمره را انجام دهد)(وسیلةالنجاة،ج1،ص76،م254(16))

 آیت...تبریزی: اگر بداند پیش از تمام شدن ده روز یا سر ده روز پاک می شود نباید غسل کند.(بنابراین ؛نمی تواند اعمال عمره را انجام دهد) (توضیح المسائل،ص81،م512)

 آیت...خامنه ای : اگر بداند پیش از تمام شدن ده روز یا سر ده روز پاک می شود نباید غسل کند.(بنابراین ؛نمی تواند اعمال عمره را انجام دهد) (توضیح المسائلامام خمینی(ره) ص68،م506)

آیت... خویی: اگر بداند پیش از تمام شدن ده روز یا سر ده روز پاک می شود نباید غسل کند.(بنابراین ؛نمی تواند اعمال عمره را انجام دهد) (توضیح المسائل،ص87،م512)

آیت... سیستانی: اگر بداند پیش از تمام شدن ده روز یا سر ده روز پاک می شود نباید غسل کند.(بنابراین ؛نمی تواند اعمال عمره را انجام دهد) (توضیح المسائل،ص105،م496)

آیت...صافی گلپایگانی: اگر بداند پیش از تمام شدن ده روز یا سر ده روز پاک می شود نباید غسل کند.(بنابراین ؛نمی تواند اعمال عمره را انجام دهد) (توضیح المسائل،ص105،م512)

آیت..فاضل لنکرانی: اگر بداند پیش از تمام شدن ده روز یا سر ده روز پاک می شود نباید غسل کند.(بنابراین ؛نمی تواند اعمال عمره را انجام دهد) (توضیح المسائل،ص84،م502)

آیت... گلپایگانی:اگر بداند پیش از تمام شدن ده روز یا سر ده روز پاک می شود نباید غسل کند.(بنابراین ؛نمی تواند اعمال عمره را انجام دهد) (توضیح المسائل،ص89،512)

 آیت...مکارم شیرازی: اگر زن بعد از عادت به اضافه ی تمام ایام عادت را خون ببیندکه از ده روز تجاوز نکند،همه اش حیض است.(بنابراین ؛نمی تواند اعمال عمره را انجام دهد) (توضیح المسائل،ص88،م461)

آیت.. نوری همدانی: اگر بداند پیش از تمام شدن ده روز یا سر ده روز پاک می شود نباید غسل کند.(بنابراین ؛نمی تواند اعمال عمره را انجام دهد) (توضیح المسائل،ص106،م507)

آیت ...وحید خراسانی: اگر بداند پیش از تمام شدن ده روز یا سر ده روز پاک می شود نباید غسل کند.(بنابراین ؛نمی تواند اعمال عمره را انجام دهد) (توضیح المسائل،ص288،م512)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

*سؤال:خانمی به علت خوردن قرص در ایام عادت به مدت پنج روز به طور مستمر خون دیده (به مقدار کم) سپس به واسطه ی آمپول کاملاً پاک شده و نمی داند این پاکی تا دهم ادامه دارد یا خیر ، آیا می تواند طواف را انجام دهد؟

امام خمینی(ره):  اگر زن پیش از ده روز پاک شود و بداندکه در باطن خون نیست، باید برای عبادت های خود غسل کند، اگر چه گمان داشته باشد که پیش از تمام شدن ده روز دوباره خون می بیند.    ( بنابراین ؛ میتواند طواف انجام دهد) ( توضیح المسائل،ص68،م505)

آیت... اراکی: اگر زن پیش از ده روز پاک شود و بداندکه در باطن خون نیست، باید برای عبادت های خود غسل کند، اگر چه گمان داشته باشد که پیش از تمام شدن ده روز دوباره خون می بیند                                       بنابر این ؛ میتواند طواف را انجام دهد (توضیح المسائل،ص92،م501،العروةالوثقی(چهارمرجعی)ج1،ص233،م25)

آیت.. بهجت (ره): اگر زن پیش از ده روز پاک شود و بداندکه در باطن خون نیست، باید برای عبادت های خود غسل کند، ( بنابراین ؛ میتواند طواف انجام دهد)  ( توضیح المسائل،ص88،م511)

 آیت...تبریزی: اگر زن پیش از ده روز پاک شود و بداندکه در باطن خون نیست، باید برای عبادت های خود غسل کند، اگر چه گمان داشته باشد که پیش از تمام شدن ده روز دوباره خون می بیند.   (بنابراین ؛ میتواند طواف را انجام دهد) ( توضیح المسائل،ص81،م511)

 آیت...خامنه ای : اگر زن پیش از ده روز پاک شود و بداندکه در باطن خون نیست، باید برای عبادت های خود غسل کند، اگر چه گمان داشته باشد که پیش از تمام شدن ده روز دوباره خون می بیند.    ( بنابراین ؛ میتواند طواف را انجام دهد) ( توضیح المسائل امام خمینی(ره) ص68،م505)

آیت... خویی: اگر زن پیش از ده روز پاک شود و بداندکه در باطن خون نیست، باید برای عبادت های خود غسل کند، اگر چه گمان داشته باشد که پیش از تمام شدن ده روز دوباره خون می بیند.   (بنابراین ؛ میتواند طواف را انجام دهد) ( توضیح المسائل ،ص87،م511)

آیت... سیستانی: اگر زن پیش از ده روز پاک شود و بداندکه در باطن خون نیست، باید برای عبادت های خود غسل کند، اگر چه گمان داشته باشد که پیش از تمام شدن ده روز دوباره خون می بیند.    ( بنابراین ؛ میتواند طواف را  انجام دهد) ( توضیح المسائل ،ص104،م495)

 آیت...شبیری زنجانی: اگر زن پیش از ده روز پاک شود و بداندکه در باطن خون نیست، باید برای عبادت های خود غسل کند،   ( بنابراین ؛ میتواند طواف را انجام دهد) ( توضیح المسائل ج1،ص128،م511)

آیت...صافی گلپایگانی: اگر زن پیش از ده روز پاک شود و بداندکه در باطن خون نیست، باید برای عبادت های خود غسل کند. اگر چه گمان داشته باشد که پیش از تمام شدن ده روز دوباره خون می بیند. ( بنابراین ؛ میتواند طواف  را انجام دهد)  ( توضیح المسائل،ص105،م511)

آیت...فاضل لنکرانی:  اگر پاک شده است بصورتی که حتی در مجرا هم خون نباشد و وقتی آزمایش میکند پنبه کاملاًپاک باشد و حتی زرد رنگ هم نباشدمحکوم به طهارت است و میتواند اعمال خود را بعد از غسل انجام دهد کما این که واجب است نماز و روزه ی خود را انجام دهد و اگر بعداًخون دید باید اعمال را مجدداً انجام دهد. ( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

 آیت... گلپایگانی(ره): اگر زن پیش از ده روز پاک شود و بداندکه در باطن خون نیست، باید برای عبادت های خود غسل کند، اگر چه گمان داشته باشد که پیش از تمام شدن ده روز دوباره خون می بیند. ( بنابراین ؛ میتواند طواف  را انجام دهد) ( توضیح المسائل،ص89، م511)

آیت...مکارم شیرازی: هرگاه زن پیش از ده روز پاک شود و بداندکه در باطن خون نیست، باید برای عبادت های خود غسل کند. ( بنابراین ؛ میتواند طواف را انجام دهد) ( توضیح المسائل،ص92،م482)

آیت.. نوری همدانی: اگر زن پیش از ده روز پاک شود و بداندکه در باطن خون نیست، باید برای عبادت های خود غسل کند، اگر چه گمان داشته باشد که پیش از تمام شدن ده روز دوباره خون می بیند.  ( بنابراین ؛ میتواند طواف انجام دهد)  ( توضیح المسائل ،ص106،م506)

آیت ...وحید خراسانی: اگر زن پیش از ده روز پاک شود و بداندکه در باطن خون نیست، باید برای عبادت های خود غسل کند، اگر چه گمان داشته باشد که پیش از تمام شدن ده روز دوباره خون می بیند.   ( بنابراین ؛ میتواند طواف انجام دهد) ( توضیح المسائل ص288،م511)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

*سؤال : اگر فردی ، با پول بذل شده غصبی حج نماید ، لکن غصبی بودن پول را بعد از حج متوجه شود، آیا کفایت از حجة الاسلام میکند ؟

امام خمینی (ره) : خیر ، کفایت نمی کند. (العروةالوثقی (چهار مرجعی) ج2ص266م52)

آیت ا... اراکی (ره) :خیر ، کفایت نمی کند . (العروةالوثقی (چهار مرجعی) ج2ص266م52)

آیت ا ...بهجت : بله کفایت میکند، در صورتی که مال را برگرداند .( مناسک حج ،ص28،م53 ،مناسک حج ص22وم53)

آیت ا...تبریزی: چنانچه به انسان مالی داده شود  و با او حج نمود بعد معلوم شد که آن مال غصبی بوده، این حج مجزی از حجة الاسلام نخواهد بود. (مناسک حج ص28م56)

آیت ا...خامنه ای: خیر کفایت نمی کند . (العروةالوثقی (چهار مرجعی) ج2ص266م52)

آیت ا...خویی (ره) : چنانچه به انسان مالی داده شود  و با او حج نموده بعد معلوم شد که آن مال غصبی بوده، این حج مجزی از حجة الاسلام نخواهد بود( مناسک حج ص41م56)

آیت ا...سیستانی : چنانچه به انسان مالی داده شود  و با او حج نموده بعد معلوم شد که آن مال غصبی بوده، این حج مجزی از حجة الاسلام نخواهد بود. ( مناسک حج ص46م56)

آیت ا... فاضل لنکرانی : خیر کفایت نمی کند .(العروةالوثقی مع تعلیقات ج2، ،ص359م35)

آیت ا...گلپایگانی (ره): بنابر اقوی کفایت می کند . (العروةالوثقی (چهار مرجعی) ج2ص266م52)

آیت ا...مکارم شیرازی : بنابر اقوی حجش صحیح است. .(العروةالوثقی مع تعلیقات ج2ص302م52پاورقی 8).

آیت ا...نوری همدانی : چنانچه به انسان مالی داده شود و با او حج نمود بعد معلوم شد که آن مال غصبی بوده ، این حجش مجزی از حجة الاسلام نخواهد بود( مناسک حج ص38م53)

آیت ا...وحید خراسانی : چنانچه به انسان مالی بذل شود و با آن مال حج نماید و سپس معلوم شود که آن مال غصبی بوده این حج کفایت از حجة الاسلام نمی کند . ( مناسک حج ص36م53)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      


1344 ـ بسیاری از زائران خانه خدا خواهان اعتکاف در مسجدالحرام هستند باتوجه به فرصت معنوی و تأثیر فراوان روحی و روانی آن و لزوم روزه جهت اعتکاف ، آیا می توانند پس از حضور در مکه مکرمه با نذر ، به اعتکاف بپردازند ؟ ( 1 )

1345 ـ شخصی قصد اعتکاف در مسجدالحرام را دارد ، آیا می تواند قبل از اذان صبح در تنعیم محرم شود و بقیه اعمال را در حال اعتکاف انجام دهد ، با توجه به این که محل سعی جزو مسجد نیست ؟ ( 2 )

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 . آیة الله بهجت : مانعی ندارد .

آیة الله تبریزی : چنانچه نذر روزه در مکّه نماید تا روزه در سفر صحیح باشد ، می تواند معتکف شود .

آیة الله سیستانی : اگر نذر کنند که در سفر روزه بگیرند اشکال ندارد .

آیة الله صافی : صحت نذر روزه بعد از ورود به مکه مکرمه مورد اشکال است .

آیة الله خامنه ای و آیة الله فاضل : ظاهر آن است که صحّت روزه در سفر با نذر در وطن محقّق می شود .

آیة الله مکارم : بدونِ نیّت اقامه ده روز روزه گرفتن و اعتکاف کردن ، اشکال دارد .

آیة الله نوری : نمی توانند مگر این که در وطن نذر روزه کرده باشند .

2 . آیة الله بهجت : مانعی ندارد .

آیة الله خامنه ای: می تواند محرم شود و خروج از مسجد برای انجام سعی مانع ندارد .

آیة الله سیستانی : می تواند ولی لازم است اعمال را تا زمانی تأخیر بیاندازد که سعی او پس از پایان اعتکاف باشد ، ولی چنانچه صبر کردن تا آن موقع سخت باشد می تواند از عنوان حاجت ضروری استفاده نماید و از مسجد جهت انجام سعی خارج شود .

آیة الله صافی : احرام او صحیح است و خروج از مسجد برای سعی مضرّ به اعتکاف نیست و اگر احتیاط نماید و اعمال عمره را بعد از اعتکاف بجا آورد اولی است .

آیة الله فاضل : مانعی ندارد لکن سعی نماید تا عمل سعی را زودتر به پایان رساند .

آیة الله مکارم : این مقدار اشکال ندارد .

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 

 






      

*سؤال : استفاده از ماسک هایی که جهت جلوگیری از تنفس هوای آلوده به دهان میزنند، و بند آن را از پشت سر می اندازند ، که بخش کوچکی از سر را می پوشاند ، برای مردان و زنان محرم چه حکمی دارد؟

 آیت...خامنه ای : استفاده از ماسک برای زنان اگر در حد متعارف باشد، مانعی ندارد و انداختن بند آن بر سربرای مردان جایز است.( استفاده از استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ...فاضل لنکرانی : برای زنان در حال ضرورت مانعی ندارد و کفاره هم ندارد . ولی در حال اختیار جایز نیست . ولی برای مردان مطلقاً مانعی ندارد حتی اگر دوخته باشد.( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

*سؤال: اگر خانمی قبل از خروج خون حیض از فضای فرج با وسیله ای (مثل تامپون ) از خروج خون جلوگیری کند آیا می تواند در این شرائط وارد مسجدین شود؟

امام خمینی(ره): احتیاط واجب آن است که بین تروک حائض و افعال طاهره جمع نماید. ( بنابراین؛ نمی تواند وارد مسجدین شود.)( تحریر الوسیله،ج1،ص45،م3)

آیت... اراکی:  تا خون از فضا خارج نشده حکم حیض را ندارد ( بنابر این ؛ ورود او به مسجدین اشکالی ندارد .)( العروة الوثقی (چهار مرجعی) ج1،، ص223،م4،پاورقی3)

آیت.. بهجت (ره): شرط حیض در ابتداء خروج خون از فضای فرج ـ ولو به واسطه ی پنبه ـ است و تا وقتی که خون از فضای فرج خارج نشده حکم حیض را ندارد. والله العالم( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت... خویی: اشکال ندارد. ( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت...صافی گلپایگانی:  احتیاط لازم این است که نماز و روزه را مثل زن پاک انجام دهد و کارهایی که بر حائض حرام است ( از جمله دخول در مسجدین) را ترک نماید.( جامع الاحکام ،ج1،ص43و44،س135،هدایة العباد ،ج1،ص37،م219)

آیت..فاضل لنکرانی:  اگر اصلاً خون خارج نشود حتی باندازه ی سر سوزن ، احکام حیض مترتب نمی شود و میتواند وارد مسجد الحرام شود هر چند احتیاط خوب است. ( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت... گلپایگانی (ره):  اگر خون بیرون نیامده و فقط در فضای فرج ریخته ، احتیاط آن است که تا خون بیرون نیامده هم عبادت های خود را به جا آورده و هم کارهایی را که بر حائض حرام است را ترک کند.( بنابر این؛ نمی تواند وارد مسجدین شود)( توضیح المسائل ،ص74،م448)

 آیت...مکارم شیرازی:   احکام حیض جاری می شود.( بنابر این؛ نمی تواند وارد مسجدین شود)( العروة الوثقی مع تعلیقات،ج1،ص244،م4،پاورقی4)

آیت.. نوری همدانی:  اگر خون در فضای فرج آمده ولی بیرون آوردن آن  به وسیله ای ممکن باشد اقوی آن است که حکم به حیض بودن آن می شود.( بنابر این؛ نمی تواند وارد مسجدین شود)          ( التعلیقات علی کتاب العروة الوثقی، فصل فی الحیض ،ص64،م4)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

*سؤال :اگر شوهر توان مالی کافی برای اداره  ی زندگی را ندارد ولی زن توان مالی دارد، در صورتی که زن به حج برود  شوهر برای مخارج خانواده به زحمت می افتد، آیا زن مستطیع می باشد ؟

امام خمینی (ره): اگر به زحمت افتادن شوهر ، موجب حرج برای زن نباشد مستطیع است و باید به حج برود ، وبه زحمت افتا دن شوهر مانع از استطاعت زن نمیشود .(مناسک محشی ص44م53)

آیت...اراکی : اگر به زحمت افتادن شوهر ، موجب حرج برای زن نباشد مستطیع است و باید به حج برود ، وبه زحمت افتا دن شوهر مانع از استطاعت زن نمیشود .(مناسک محشی ص44م53)

آیت ...بهجت: اگر زن برای مخارج خودش به زحمت نیفتد مستطیع است.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت...تبریزی: چنانچه زن تمکن مالی از رفتن به حج دارد و رفتن به حج موجب حرج در زندگی خود زن نشود در اینصورت زن مستطیع حساب می شود و باید به حج برود و کسی نمی تواند او را منع کند حتی شوهرش .والله العالم.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت ...خامنه ای : اگر رفتن به حج برای زن موجب مشّقت و حرج در زندگی مشترک نشود باید به حج برود. .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت ...خویی(ره): اگر به زحمت افتادن شوهر ، موجب حرج برای زن نباشد مستطیع است و باید به حج برود ، و به زحمت افتا د ن شوهر مانع از استطاعت زن نمی شود .(مناسک محشی ص44م53 پاورقی2)

آیت...سیستانی: اگر به زحمت افتادن شوهر موجب حرج برای زن نباشد به حدی که تحملش برای او مشکل باشد مستطیع است و باید به حج برود وبه زحمت افتا د ن شوهر مانع از استــــطاعت زن نمی شود(مناسک محشی ص44م53،پاورقی2)

آیت...فاضل لنکرانی: زن در فرض سؤال واجب نیست به حج برود .و می تواند پول را صرف زندگی کند اما اگر به حج برود از حجةالاسلام وی کفایت می کند . (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت ...گلپایگانی(ره):اگر به زحمت افتادن شوهر موجب حرج و مختل شدن زندگی او نباشد مستطیع است و باید به حج برود و به زحمت افتادن شوهر مانع از استطاعت زن نمی شود (مجمع المسائل ج1ص429بااستفاده از س11مناسک محشی، ص،44با استفاده از م53)

آیت...مکارم شیرازی :در صورتی مستطیع است که به زحمت افتادن شوهر موجب مشکلاتی برای زن نباشد.(مناسک محشی، ص44م53/مناسک جامع حج، ص36م42)

آیت...نوری همدانی: اگر به زحمت افتادن شوهر ، موجب حرج برای زن نباشد مستطیع است و باید به حج برود ، و به زحمت افتاد ن شوهر، مانع از استطاعت زن نمی شود .(مناسک محشی ،ص44م53)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

*سؤال : اگر خــانمی که از طـــریق ارث زمـــین زراعی به او رسیده است ، با توجـه به اینکه   واجْـــب النفقه ی شوهرش می باشد و شوهر هم توان مالی کافی برای ادارهِ خانواده را ندارد ؛ آیا زن مستطیع است و باید زمین را فروخته و به حج برود ؟

آیت ...بهجت:اگر برای معیشت زندگی در حدّ شأن  نیاز به آن زمین دارد مستطیع نیست مگر اینکه مازاد بر نیاز از آن زمین به مقدار هزینه ی  حج باشد. .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت...تبریزی: چنانچه با فروختن زمین و رفتن به حج در زندگی به مشقت نمی افتد ـ به اینکه شوهر نفقه را می دهد یا با بقیه پول زمین زندگی اش اداره می شود ـ در اینصورت زن مستطــیع حساب می شود و باید به حج برود. والله العالم.( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت...سیستانی:اگر با فروش آن در حرج و سختی می افتد حج بر او واجب نیست. ( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت...فاضل لنکرانی: خیر بلکه می تواند آنرا صرف زندگی خود کند .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت...مکارم شیرازی: در صورتی که بدون آن زمین زندگی اش تأمین نشود و مستطیع نیــست .        ( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

* سؤال : وظیفه شخصی که با پول به دست آمده از گلد کوئیست و امثال آن مستطیع شده ، چه میباشد؟

آیت ا...بهجت : آن پول که زاید بر پول اولی که داده شده را باید از باب ردّ مظالم بدهد واصلاً مال او نمی شود باآن مستطیع شود. ( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت ا...  تبریزی :کسی که ا ز طریق مذکور پولی به او می رسدچنانچه آن مال مالک محترم المالی داشته باشد باید انرا به صاحبش برگرداند و اگر صاحب آنرا نمی شناسد و تمکن از شناختن هم نیست باید به اذن مجتهد جامع الشرائط آنرا به فقراء مؤمن صدقه بدهد. والله العالم  .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت ا... خامنه: اگر همه مبلغ بدست آمده از طریق مذکور بوده ، استطاعت حاصل نشد ه،و مکلّف موظّف است مال را به صاحبان اصلی اش بازگرداند و در صورت عدم امکان ، وجوه مذکور را باید به مسولین قضایی تحویل دهد.( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت ا... سیستانی :اگر مال کافری باشد که محترم المال نیست حلال است ولی اگر مال مسلم باشد حکم مجهول المالک را دارد و باید از طرف مالکش صدقه داده شود و در این صورت دوم مستطیع نشده است .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی: این پولها مجهول المالک است که باید از سوی صاحبش به فقیر صدقه داده شود و با این پول کسی مستطیع نمی شود .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت ا... مکارم شیرازی : چنین درآامدی مشروع نیست و موجب استطاعت نمی شود( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت ا...نوری همدانی : لازم است به حاکم شرع مراجعه نماید  .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      
<   <<   6   7   8   9   10      >