سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

*سوال : اگر حاجی در ماه ذی الحجه بعد از اعمال عمره و حج تمتع، متوجه شود که وضویش باطل بوده، تکلیفش نسبت به اعمال چیست؟ آیا از احرام خارج شده است؟

امام خمینی (ره) : بلی، با تدارک طواف ها و نماز ، حج او صحیح است.(مناسک محشی،ص527،س1362)

آیت الله اراکی : بلی، با تدارک طواف ها و نماز ، حج او صحیح است و بنابر احتیاط واجب سعی را نیز تدارک کند.(مناسک محشی،ص527،س1362، پاورقی 3)

آیت ا... بهجت : در قضاء یا اعاده ی آن اگر در همان ماه ذی الحجه نتوانست بجا آورد، لازم نیست سال بعد آن را بجا آورد بلکه در همان سال بعد از آن ماه هم می شود قضای آن را به جا آورده ظاهرا. وبرای خروج از احرام باید یک عمره ی صحیح بجا آورد به مباشرت با امکان یا به نیابت با عدم امکان مباشرت. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 آیت ا... تبریزی : در فرض مزبور حج تمتع او باطل است و بنابر احتیاط ، طواف و سعی را به قصد عمره ی مفرده به جا آورد و تقصیر یا حلق نموده ، طواف نساء را انجام داده، از احرام خارج می شود وسال آینده حج تمتع را به جا آورد. (مناسک محشی،ص527،س1362، پاورقی 3)

آیت ا... خامنه ای : بلی، با تدارک طواف ها و نماز ، حج او صحیح است.(مناسک محشی،ص527،س1362)

آیت ا... خویی : اگر زمان تدارک گذشته مانند این که وضوی طواف عمره باطل بوده حجش باطل است، احرام او هم باطل است و اگر زمان تدارک باقی باشد مانند این که طواف حج باطل بوده و هنوز ماه ذی حجه تمام نشده طواف و اعمال مترتبه را اعاده می کند و اگر متمکن از مباشرت نیست، برای آن اعمال نایب می گیرد و نباید اعاده ی غیر از طواف نساء از ماه ذی حجه بگذرد. (مناسک محشی،ص527،س1362، پاورقی 3)

آیت ا.. سیستانی : بلی ، با تدارک طواف ها و نماز ، حج او صحیح است. ولی در فرض جهل به حکم حج او باطل است و بنابر احتیاط واجب باید یک شتر کفاره بدهد واز احرام خارج شده است. (مناسک محشی،ص527،س1362، پاورقی 3)

آیت ا... صافی گلپایگانی : در فرض سوال طواف او باطل است و احرام او باقی است و اگر در ذی حجه در مکه متوجه شود بعد از وضو ، طواف حج و نماز آن ، سعی، طواف نساء و نماز آن را به جا آورد و عمره ی مفرده را نیز به جا آورد با طواف نساء و محل شود و در سال بعد حج واجب را به جا آورد. (مناسک محشی،ص527،س1362، پاورقی 3)

آیت ا... فاضل لنکرانی : بلی، با تدارک طواف ها و نماز ، حج او صحیح است.(مناسک محشی،ص527،س1362/ استفتائات حج وعمره، ص148، س242)

آیت ا... گلپایگانی : طواف او باطل است و احرام او باقی است و اگر در ذی حجه در مکه متوجه شود بعد از وضو ، طواف حج و نماز آن ، سعی ، طواف نساء و نماز آن را به جا آورد و عمره مفرده نیز به جا آورد با طواف نسا و محل شود و در سال بعد حج واجب را به جا آورد. (مناسک محشی،ص527،س1362، پاورقی 3)

آیت ا... مکارم شیرازی : بلی با تدارک طواف ها ونماز ، حج او صحیح است و بنابر احتیاط واجب سعی و تقصیر را نیز اعاده کند. (مناسک محشی،ص527،س1362، پاورقی 3)

آیت ا... نوری همدانی : بلی، با تدارک طواف ها و نماز ، حج او صحیح است.(مناسک محشی،ص527،س1362)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

 

سگ شکاری که شکار را به دندان می گیرد و اب دهنش به او سرایت میکنه پاکه یا باید اب کشید ؟

آیت الله خامنه ای : سگ مطلقاً نجس است و باید حیوان تطهیر شود.

آیت الله مکارم شیرازی   :باید آن را آب بکشد ولی خوردن آن اشکال ندارد.

آیت الله فاضل لنکرانی  : دهان و اب دهان سگ شکاری نیز نجس است و جای شکار را که سگ با دندان می گیرد نجس می شود و باید جای دهان و دندان سگ شسته شود.و اگر جای دهان سگ  در شکار با آب ؛ تمیز شسته شود پاک می شود.

آیت الله سیستانی :  به احتیاط واجب سر و گردن را بشوید

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

*سوال : آیا در هنگام بستن احرام طهارت از حدث اکبر و اصغر شرط میباشد؟(اتفاق آراء مراجع)

امام خمینی (ره) : خیر، شرط نیست. (مناسک محشی، ص150، م288)

آیت الله اراکی : خیر، شرط نیست. (مناسک محشی، ص150، م288)

آیت ا... بهجت : خیر، شرط نیست. (مناسک محشی، ص150، م288)

 آیت ا... تبریزی : خیر، شرط نیست. (مناسک محشی، ص150، م288)

آیت ا... خامنه ای : خیر، شرط نیست. (مناسک محشی، ص150، م288)

آیت ا... خویی : خیر، شرط نیست. (مناسک الحج، ص80، م170)

آیت ا.. سیستانی : خیر، شرط نیست. (مناسک محشی، ص150، م288)

آیت ا.. شبیری زنجانی : خیر، شرط نیست. (مناسک الحج، ص67،م145)

آیت ا... صافی گلپایگانی : خیر، شرط نیست. (مناسک محشی، ص150، م288)

آیت ا... فاضل لنکرانی : خیر، شرط نیست. (مناسک محشی، ص150، م288)

آیت ا... گلپایگانی : خیر، شرط نیست.(آداب و احکام حج، ص138، م327)

آیت ا... مکارم شیرازی : خیر، شرط نیست. (مناسک محشی، ص150، م288)

آیت ا... نوری همدانی : خیر، شرط نیست. (مناسک محشی، ص150، م288)

آیت ا... وحید خراسانی : خیر، شرط نیست.(مناسک حج ، ص100، م180)

 http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

*سوال : کسی که قادر بر سجده ی معمول و متعارف نیست، اگر در نماز مسجد النبی و مسجد الحرام شرکت کند، چگونه باید سجده گزارد، با توجه به این که مهر یا چیز دیگری نمی تواند به پیشانی بگذارد؟

آیت ا... خامنه ای : اگر چیزی که روی آن سجده کند وجود ندارد، باید اشاره نماید(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : اگر نتواند روی عصای چوبی یا سنگ ستون مسد سجده کند در مسجد نماز نخواند بلکه در منزل یا مکان دیگری نماز بخواند.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

*سؤال: خانمی بعد از شوط چهارم طواف عمره ی تمتع ، حائض شده و تا وقوف به عرفات پاک نمی شود ، تکلیف او چیست؟

امام خمینی(ره):   باید سعی و تقصیر عمره ی تمتع را انجام دهد و محرم شود برای حج تمتع ،و در وقت انجام طواف حج قبل یا بعد ازآن، بقیه ی طواف عمره ی تمتع و نماز آن را به جا آورد.( مناسک محشی،ص300،س722)

آیت... اراکی: باید سعی و تقصیر عمره ی تمتع را انجام دهد و محرم شود برای حج تمتع ،و در وقت انجام طواف حج قبل یا بعد ازآن، بقیه ی طواف عمره ی تمتع و نماز آن را به جا آورد.( مناسک محشی،ص300،س722)

 

آیت.. بهجت (ره):  آنچه به جا آورده صحیح بوده و اگر وقت تنگ باشد، سعی وتقصیر را انجام دهد و برای حج محرم شود و بعد از بازگشت از منی و پاکی و غسل ،بقیه ی طواف عمره را به جاآورد.( مناسک حج و عمره،ص118،م478)

 آیت...تبریزی: باید سعی و تقصیر عمره ی تمتع را انجام دهد ومحرم شود برای حج تمتع ودر وقت انجام طواف حج،بعد از برگشتن از منی قبل از طواف حج یک طواف کامل به قصد اعم از تمام و اتمام به جا آوردو نماز آنرا بخواند.( استفتائات جدید،ج2،ص192،س887)

 آیت...خامنه ای : اگر بعد از سه شوط و نیم ،حائض شود ،  باید سعی و تقصیر عمره ی تمتع را انجام دهد و برای حج تمتع محرم شود و در وقت انجام طواف حج، قبـل یا بعد از آن بقیه ی طواف عمره ی تمتع و نماز آن را به جا آورد.( مناسک حج مطابق با فتاوای حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری ،ص166،س638)

آیت... خویی: سعی و تقصیر را به جا آورده و برای حج تمتع محرم شود، پس از بازگشت از منی و قبل از طواف حج بنابراحتیاط واجب یک طواف کامل به نیت اعم از تمام و اتمام به جاآورد سپس اعمال حج را انجام دهد.(مناسک حج،ص88،م294العروة الوثقی مع تعلیقه ،ج2،ص341،م3212،پاورقی1)

آیت... سیستانی:  مقداری که انجام داده صحیح است و باید سعی و تقصیر نماید ، سپس احرام حج را ببندد و پس از بازگشت از منی و انجام اعمال آن و قبل از این که طواف حج را انجام دهد ، باید باقی مانده ی طواف عمره را قضا نماید.( مناسک حج،ص214،م291)

آیت...صافی گلپایگانی:  عمره ی تمتع او صحیح است ،ولی باید فوراً از مسجد خارج شود و سعی و تقصیر را با همان حال حیض   انجام دهد ، سپس محرم به احرام  حج تمتع شود و بعد از پاک شدن پیش از طواف حج آنچه از طواف عمره و نماز باقی مانده آن را به جا آورد و احتیاطاً سعی را هم اعاده نماید هر چند لا زم نیست.(مناسک حج ص135و136،س411)

آیت..فاضل لنکرانی: باید سعی و تقصیر عمره ی تمتع را انجام دهد وبعد برای حج تمتع محرم شود،و بعد از پاک شدن ،اول تتمه ی طواف سابق و نماز آن را به جا آورده واحتیاطاً سعی و تقصیر را نیز  اعاده کند،سپس طواف حج و و نماز و اعمال بعد از آن را به جا آورد.(مناسک حج،ص180،م537)

آیت..گلپایگانی(ره): باید طواف را قطع کرده و فوراً از مسجد خارج شود، سعی و تقصیررا انجام دهد و سپس بنابر احتیاط واجب برای قضا ء مقدار فوت شده قبل از رفتن به عرفات ، نایب بگیرد و پس از پاک شدن، خود نیز قضا نماید.(مناسک حج ،ص118،پاراگراف آخر آداب و احکام حج ،ص250،م627)

 آیت...مکارم شیرازی: باید سعی و تقصیر عمره ی تمتع را انجام دهد و محرم شود برای حج تمتع ،و در وقت انجام طواف حج، قبل یا بعد ازآن بقیه ی طواف عمره ی تمتع و نماز آن را هم به جا آورد.( حج بانوان ،ص94،س9،مناسک جامع حج ،ص186،س640)

 

آیت.. نوری همدانی: سعی و تقصیر عمره ی تمتع را انجام دهد و برای حج تمتع محرم شود ،و در وقت انجام طواف حج قبل یا بعد ازآن، بقیه ی طواف عمره ی تمتع و نماز آن را  هم به جا آورد.( مناسک حج ،ص104،م186)

آیت ...وحید خراسانی: اگر پس از شوط چهارم حائض شود ولی وقت کافی نداشته باشد ،احتیاط واجب آن است که پس از قطع طواف،سعی وتقصیر را انجام دهد وسپس احرام حج را به قصد ما فی الذمّه ـآنچه برذمّه یاوست ازحج افراد یا تمتع ـ واعمال حج تمتع را انجام دهد وپس ازانجام اعمال منی و بازگشت به مکه باید نخست کسری طواف قطع شده ی پیش از حج را به جا آورد ،سپس طواف حج و باقی اعمال آن را انجام دهد و پس از اتمام حج یک عمره ی مفرده هم به جا آورد.(مناسک حج،ص147،م288)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

*سؤال: سعی بین صفا و مروه در قسمت اضافه شده ی فعلی که به صورت عرفی است چه حکمی دارد؟

آیت.. بهجت (ره): اگر ثابت شود که عرض مسعای جدید ، در بین کوه صفاو مروه است،مانعی ندارد وگرنه با رعایت اقرب به مسعای قدیم ،مجزی است.(روزنامه جمهوری اسلامی ، 24فروردین 1387)

 آیت...خامنه ای :با توجه به اعلام و اخبار ثقه و قرائن و شواهد دیگر «مسعی جدید»میان دو کوه صفا و مروه واقع است و سعی در آن مجزی است.ان شاءالله.(روزنامه جمهوری اسلامی ، 24فروردین 1387)

آیت... سیستانی:  سعی در طبقه دوم مجزی نیست و سعی در مسعای جدید، چنانچه مکلف اطمینان پیدا کند که کوه صفا و مروه تا انجا امتداد داشته و یا برای او ثابت شود که شهادت ثقه از اهل خبره ،که معارض ندارد بر آن وجود دارد سعی از آنجا مانعی ندارد.و در غیر این صورت کسانی که میدانند نباید مکه بروند و اگر بروند ، خروجشان از احرام ، با اجرای احکام مصدود ، مشکل شود  ولی اگر نمی دانستند و محرم شدند، باید بین اعمال عمره مفرده و احکام مصدود ، جمع نمایند، یعنی هم مسعای جدید، سعی کنند و هم قبل ازتقصیر ، یک گوسفند به عنوان احکام مصدود ذبح کنند. .(روزنامه جمهوری اسلامی ، 24فروردین 1387)

 آیت...شبیری زنجانی:  سعی در مسعای جدید مجزی است .(روزنامه جمهوری اسلامی ، 24فروردین 1387)

آیت...صافی گلپایگانی: به نظر حقیر ، مکلف باید وقوع سعی را بین صفا و مروه احراز نماید و اعتماد بر قول اهل خبره مورد وثوق که مستند به حس باشد کافی است. .(روزنامه جمهوری اسلامی ، 24فروردین 1387)

 آیت...مکارم شیرازی: استفــــاده از مســعای جدید شرعاً اشکـــال ندارد و به طوری کــه مطّلعــین  می گویند کوه صفا و مروه ، تنها به مقدار ی که الان مشاهده می شود نیست بلکه از دو طرف ادامه دارد که قسمت فوقانی کوه را که در مسعای جدید قرار داشته و در تعمیرات گذشته برداشته اند ، بنابر این سعی در مسعای جدید نیز سعی بین صفا و مروه محسوب می شود .اضافه بر این زیارت خانه خدا در هیچ زمانی نباید تعطیل شود و به فرض که مسعای جدید بین جبلین نباشد میسور مسعای قدیم است و المیسور لا یترک بالمعسور. .(روزنامه جمهوری اسلامی ، 24فروردین 1387)

آیت.. نوری همدانی: در فرض سؤال ، سعی در مسعای جدید که بین دو کوه صفاو مروه قرار  دارد مجزی است. .(روزنامه جمهوری اسلامی ، 24فروردین 1387)

  http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

*سوال : در صورتی که لباس نمازگزار از پنبه یا کتان باشد، در جایی که بر فرض تقیه ، سجده بر فرش صحیح است، اگر بتواند بدون محذور بر لباس خود سجده کند،‌ آیا سجده بر فرش که از پشم یا مواد پلاستیکی می باشد مجزی است؟

آیت ا... بهجت : سوال:‌اگر لباس نمازگزار از پنبه یا کتان باشد آیا سجده بر فرش در فرض تقیه چنان چه محذوری نباشد مجزی است؟

جواب: باید ترتیب را مراعات کند.(وسیله وساله 663)(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 آیت ا... تبریزی : چنانچه با رعایت تقیه بتواند بر لباسش سجده کند،‌باید بر لباس مذکور سجده نماید.(مناسک محشی(چاپ85)، ص590،م1331،پاورقی3)

آیت ا... خامنه ای : لباس تقدم بر فرش ندارد اگر چه از کتان یا پنبه باشد.(مناسک محشی(چاپ85)، ص590،م1331، پاورقی3)

آیت ا.. سیستانی : در فرض مذکور مجزی است.(مناسک محشی(چاپ85)، ص590، م1331، پاورقی3)

آیت ا... صافی گلپایگانی :در فرض سوال باید بر لباس خود سجده کند. (مناسک محشی(چاپ85)، ص590، م1331، پاورقی3)

آیت ا... فاضل لنکرانی : در فرضص سوال باید به لباسش سجده کند و سجده بر فرش و مواد پلاستیکی مجزی نیست. (مناسک محشی(چاپ85)، ص590و591، م1331)

آیت ا... مکارم شیرازی : سجده بر پنبه و کتان در فرض سوال اولویت دارد.(مناسک محشی (چاپ85) ، ص590و591، م1331

  http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

*سوال : سجده بر غیر ما یصح السجود علیه(فرش و....) بر فرض تقیه، در مسجدین و سایر مساجد (مکه و مدینه) در موارد زیر چه حکمی دارد؟

·         الف: در نماز جماعت

·         ب: در نماز فرادی

امام خمینی (ره) : الف: در مسجد النبی(ص) سجده کردن روی فرش های مسجد مانع ندارد ومهر گداشتن جایز نیست، و لازم نیست در جایی که سنگ است نماز بخوانند.

ب: لازم نیست به جای دیگر که سنگ مفروش است برود و می تواند در همان جا و بر طبق نماز آنان به جا آورد.(مناسک محشی،‌ص515، م1334،ص516،س1335،‌ ص517،س1337)

آیت الله اراکی : الف: می توان سجده کرد و اعاده لازم نیست.

ب: میتواند بر فرش سجده کند.( استفتائات، ص120،س8/و ص121،‌س9)

آیت ا... بهجت : الف: سجده کردن بر فرش در موارد نا چاری و ضرورت تقیه در حین عمل جایز است. بلکه در این حال سجده کردن بر مهر و کاغذ و امثال آن در مساجد مکه ی معظمه و مدینه ی منوره اگر انگشت نما شدن و وهن به مومنین باشد ، جایز نیست.

ب: اگر می تواند در جای دیگر یا وقت دیگر عمل را بدون تقیه انجام دهد بنابر احوط آن را انتخاب کند.(مناسک حج وعمره،‌ص207و208،م(886)7)

 آیت ا... تبریزی : الف: در مسجد النبی(ص) سجده کردن روی فرش های مسجد مانع ندارد و مهر گذاشتن جایز نیست. و در صورت تمکن لازم است در جایی که سنگ است نماز بخواند.

ب: با وجود مکان سنگ فرش در مسجد باید در آن جا نماز بخواندو در غیر این صورت اگر روی فرش ها هم سجده کند مجزی است.(مناسک محشی، ص515، م1334،پاورقی3/ و ص517، س1337)

آیت ا... خامنه ای : الف: در صورت امکان باید جایی بیابد که بتواند در آنجا بر سنگ فرش سجده کند،‌ لکن اگر تقیه و حفظ وحدت ایجاب نماید که بر فرش سجده کند، نمازش صحیح و مجزی است.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

ب: اگر با فریضه تقیه منافات ندارد، باید بر سنگ فرش سجده کند(مناسک محشی، ص516، م1335، پاورقی1)

آیت ا... خویی :الف: اگر در آن مکان ،‌ تمکن از سجود بر آنچه سجود جایز است ندارد، سجده صحیح است.

ب: با وجود مکان سن فرش در مسجد باید به آنجا برود.(مناسک محشی، ص515، م1334، پاورقی2و ص516، س1335، پاورقی1)

آیت ا.. سیستانی : الف: اگر تقیه اقتضا کند و در همان جا مایصح السجود علیه نباشد، سجده صحیح است و لازم نیست از آن جا منتقل شود به جای دیگر.

ب: با وجود مکان سنگ فرش در مسجد باید به آن جا برود. بلی نماز مستحب را میتواند رجاء در روضه  ی مقدسه بخواند.(مناسک محشی، ص515،م1334،پاورقی2/و ص516،س1335،پاورقی1/ ملحق مناسک حج، ص189و 190، س398و399)

آیت ا.. شبیری زنجانی : مدارات با عامه مصحح سجده بر غیر ما یصح السجود علیه نیست و در شرایط تقیه خوفی مکلف بر غیر ما یصح السجود می کند ولی بنابر احتیاط نباید به آن اکتفا نماید.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... صافی گلپایگانی :الف: اگر به جماعت می خواند سجده بر فرش در مواردی که به خاطر تقیه ضرورت داشته باشد ‌، مانع ندارد.

ب: اگر فرادی میخواند و ضرورتی نباشد نباید بر فرش سجده کند.(مناسک محشی، ص515، م1334،پاورقی3)

آیت ا... فاضل لنکرانی : الف: اگر مخالف تقیه نباشد موجب هتک و انگشت نما شدن نشود باید در محلی که بتواند پیشانی او در محلی سجده بر سنگهای مسجد قرار گیرد سجده نماید.

ب: باید در منزل با رعایت شرایط معتبره بخواند ،‌ مگر تقیه اقتضای غیر آن را داشته باشد.(مناسک محشی، ص515، م1334، پاورقی2 و ص517،س1337، پاورقی 1)

آیت ا... گلپایگانی : الف: سجده روی فرش های مسجد در صورت تقیه مانع ندارد.

ب:اگر فرادی می خواند و ضرورتی نباشد نباید به فرش سجده کند.(مناسک محشی ، ص515، م1334 ، پاورقی2 و 3)

آیت ا... مکارم شیرازی : الف: لزومی ندارد از مهر استفاده شود که مخالفان به خاطر تبلیغات نادرستی روی آن حساسیت دارند،‌ بلکه استفاده از مهر در بعضی از مواقع اشکال دارد، و سجده بر فرش داخل حرمین و مساجد دیگر اشکال ندارد ولی در مواردی که میتوان از سنگ فرشهای خود مسجد استفاده کرد از آنها استفاده کنید.

ب: میتواند در همان جا و بر طبق نماز آنان به جا آورد یعنی برای سجده مهر نگذارد.(استفتائات جدید، ج2،‌ص212، س651)

آیت ا... نوری همدانی : الف: در مسجد النبی(ص) سجده کردن روی فرشهای مسجد مانع ندارد و لازم نیست در جائی که سنگ است نماز بخواند.

ب: لازم نیست به جای دیگر که سنگ مفروش است برود. میتواند همان جا و بر طبق نماز آنان نماز بخواند.(مناسک حج، ص236، م405و406، وص237،م408)

  http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

*سؤال : با توجه به این که پوشیدن زیور آلات در حال احرام حرام است ، لطفاً بفرمایید:

*سؤال 1ـ استفاده از گیره ها ، دکمه های تزئینی ، کلدوزی ، سنگ دوزی و گیپور دوزی در لباس محرم در حکم زیور آلات است؟

* سؤال2 ـ در صورتی که در حکم زیور باشد ، آیا حرمت به لباس احرام است یا شامل لباسهای غیر احرامی که در حال احرام پوشیده میشود ، هم می باشد ؟

* سؤال3ـ در صورتی که موارد مذکور در زیر چادر یا لباسهای دیگر پنهان باشد ، چه حکمی دارد ؟

آیت ...بهجت:ج1ـ  اگر قبل از احرام هم عادتاً می پوشیده و قاصد زینت نیست ، اگر منصرف باشد از این نحو زیور آلات بعید نیست جایز باشد.

ج2ـ  زن لباس احرام خاصّ ندارد.

ج3ـ اگر به نحوی نباشد که اهل تزیّن بکار میبرند اشکال ندارد.( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت... خامنه ای :ج1ـتشخیص آن به عهده ی خود مکلف با مراجعه به عرف است.

ج2ـ اگر زینت باشد ، اختصاصی به لباس احرام ندارد. ( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

ج3ـ در فرض عدم اظهار ، حرمت ندارد.( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت...سیستانی:  بـــــــه احتیــاط واجب از هر چه کــه عرفاً زینت حساب شـود ، باید پرهیز شــود .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت...صافی گلپایگانی:  بلی استفاده از ااین گونه لباس ها در حال احرام جایز نیست. والله العالم.( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت...فاضل لنکرانی: صرف نظر از زیور آلات ، این موارد زینت محسوب میشود و زینت کردن هم بر زنان در حال احرام جایز نیست و فرقی بین لباس احرام ولباس زیرو غیر ه وجود ندارد هر چند اگر انجام گیرد کفاره ندارد و حج یا عمره باطل نمی شود. والله تعالی هو العالم  .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 آیت... مکارم شیرازی: ج1ـ احتیاط آنست که از آن پرهیز شود

ج2ـ در حال احرام از تمام اینها پرهیز شود.

ج3ـ هرگاه پنهان باشد مانعی ندارد. .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

  http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

*سوال : در مواردی که استحباب عمره ی مفرده قطعی نیست بلکه رجاءً به جا می آورد، آیا می تواند در حین اعمال ،آن را رها کند؟

آیت ا... خامنه ای : نمیتواند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی: باید اعمال را رجاءً  تمام کند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

  http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      
<      1   2   3   4   5   >>   >