سفارش تبلیغ

ثبت شرکت
صبا
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

آیا رؤیت هلال توسط ابزار آلات نجومی نظیر تلسکوپ در حالی که با چشم غیر مسلح قابل رؤیت نباشد موجب ثبوت اول ماه می­شود؟

 حضرت امام خمینی1؛ اول ماه با پییشگویی منجمین ثابت نمی­شود، ولی اگر انسان از آن گفته یقین پیدا کند، باید به آن عمل کند و همچنین است هر چیزی که به واسطه آن یقین پیدا شود.

 آیةالله بهجت؛ هر چه یقین­آور باشد، برای متیقّن کافی است.

آیةالله تبریزی؛ میزان در ثبوت اول ماه رؤیت هلال با چشم غیر مسلح است و رؤیت هلال با چشم مسلح وآلات نجومی اعتبار ندارد و موجب ثبوت اول ماه نمی­شود. بلی اگر محل ماه را با چشم مسلح تعیین کنند و با چشم غیر مسلح ماه را در آن محل ببینند، اول ماه ثابت می­شود.

 آیةالله خامنه­ای؛ رؤیت هلال با چشم مسلح نیز معتبر است.

آیةالله سیستانی؛ کافی نیست.

 آیةالله صافی گلپایگانی؛ موجب ثبوت هلال نمی­شود.

آیةالله فاضل لنکرانی؛ در رؤیت هلال فرقی بین چشم مسلح و غیر مسلح نیست. و رؤیت با تلسکوپ هم کافی است.

 آیةالله مکارم شیرازی کافی نیست، مگر این­که با تلسکوپ آن­را مشخص کنند و سپس با چشم عادی دیده شود.

 آیةالله نوری همدانی؛ چنانچه موجب حصول یقین گردد، اول ماه ثابت می­شود.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

راه شرعی ثابت شدن اول ماه چند چیز هست:

اول: آنکه خود انسان ماه را ببیند.

دوم: عده‏ای که از گفته آنان یقین پیدا می‏شود بگویند ماه را دیده ‏ایم. و همچنین است هر چیزی که به واسطه آن یقین پیدا شود.

سوم: دو مرد عادل بگویند که در شب ماه را دیده ‏ایم، ولی اگر صفت ماه را بر خلاف یکدیگر بگویند، یا شهادتشان خلاف واقع باشد، مثل این که بگویند داخل دایره ماه طرف افق بود، اول ماه ثابت نمی‏شود.
اما اگر در تشخیص بعضی خصوصیات اختلاف داشته باشند، مثل آن که یکی بگوید ماه بلند بود و دیگری بگوید نبود، به گفته آنان اول ماه ثابت می‏شود.

چهارم: سی روز از اول ماه شعبان بگذرد که بواسطه آن اول ماه رمضان ثابت می‏شود، و سی روز از اول رمضان بگذرد که بواسطه آن اول ماه شوال ثابت می‏شود.

پنجم: حاکم شرع حکم کند که اول ماه است.
س

- اگر حاکم شرع حکم کند که اول ماه است، کسی هم که تقلید او را نمی‏کند، باید به حکم او عمل نماید، ولی کسی که می‏داند حاکم شرع اشتباه کرده، نمی‏تواند به حکم او عمل نماید.

- اول ماه با پیشگویی منجمین ثابت نمی‏شود، ولی اگر انسان از گفته آنان یقین پیدا کند، باید به آن عمل نماید.

--------------------------

پس دقت کنیم که مساله ماه دیدن جزو احکام عبادی نیست که تقلیدی باشه، بلکه جزو موضوعات هست. گرچه اگر مراجع تقلید در مورد موضوعات نیز حکم صادر کنند، قضیه فرق میکنه، مگر اینکه باز هم مقلدین یقین صد در صد بر خلاف اون رو داشته باشند.

البته، بحث حکم حکومتی و تبعیت از آن مساله دیگری هست.


بذارید یه مثال عرض کنم تا این واضح تر بشه:


فرض کنید قرار هست در نماز جماعت یک مرجع تقلید شرکت کنیم. من و شما می بینیم که امام جماعت که مرجع تقلید ما هست، رفت با آبی وضو گرفت که ما یقین داریم نجس هست. خب می دونید که اگر اون آب رو ما در اختیار او نگذاشته باشیم، واجب نیست بهشون بگیم نجسه.

در اینجا نماز مرجع تقلید ما هیچ مشکلی نداره. چون ایشون نجاست آب وضو رو خبر نداشت و بنا بر طهارت گذاشته بود. ولی ما که یقین داریم ایشون با آب نجس وضو گرفته دیگه نمی تونیم بهشون در اون نماز اقتدا کنیم.

آیا اینجا می تونیم بگیم: این مرجع تقلید ماست و حتما نمازش درسته؟
مسلما خیر. چون ما یقین بر خلاف اون داریم.
گرچه نماز خود اون مرجع هیچ اشکالی نداره و صحیح هست.

ولی چرا... اگر همون اول کار، در نجس یا پاک بودن آب شک داشتیم، و ایشون یا اصلا هر فرد دیگه ای گفت: این آب پاک هست، هیچ مشکلی نیست.

و در این حالت این تبعیت ما تقلید نام نداره. بلکه یکی از راه های رسیدن به یقین هست.

(البته اینو فرض مثال گفتم. وگرنه در آب وضو یقین به طاهر بودنش لازم نیست. بلکه فقط باید یقین به نجاست اون نداشته باشیم.)

----------------------------------------

حالا در مساله ماه دیدن هم همینطور هست.

اگر مرجع تقلید ما از یکی از راه های شرعی به اول ماه شوال رسید، آیا تبعیت ما از او واجب هست؟
همه مراجع می فرمایند: خیر. بلکه یقین شما مهم هست.

مگر اینکه مرجع تقلید حکم صادر کنه که اون بحث دیگه ای هست و تبعیت از حکم لازم میشه و در این حالت این تبعیت از باب تقلید نیست.

و البته در زمان حکومت ولی فقیه، احکام اینطوری را ایشان صادر می کنند.

من که تا حالا سراغ ندارم هیچ کدام از مراجع تقلید در مورد اول ماه بودن حکمی بر خلاف ولی فقیه داده باشند.
مساله اعلام کردن با حکم دادن فرق میکنه.

بله، فرضا مرحوم آیت الله بهجت اعلام می کردند که برای من ماه ثابت نشده، ولی حکم نمی کردند.

اگر مراجع تقلیدی باشند که در این مورد حکم حاکم رو نافذ ندونند، این هم بحث دیگه ای هست.

ولی هیچ کدام مساله یقین رو رد نمی کنند.

یعنی حتی مقلدین آنها هم اگر از حکم حاکم یقین پیدا کردند، حتی اگر بر خلاف نظر مرجعشان بود، لازم است به یقین خود عمل کنند نه نظر اعلامی مرجع تقلید.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

روزه های حرام عبارتند:

 1- روزعید فطر،

2- روز عید قربان

3،- آخر ماه شعبان به نیت اول ماه رمضان،

4- روزه نذر معصیت (اگر شخصی برای انجام کار حرام روزه ، نذر کند، آن روزه ، حرام است)،

5- روزه سکوت (شخصی نیت کند که از سحر گاه تا مغرب سکوت اختیار کند)،

6- روزه وصال (کسی نیت کند که روزه را تا سحر ادامه دهد یا دو روز و یک شب را پیوسته روزه باشد) ،

7- روزه مستحبی زن در صورتی که موجب از بین رفتن حق شوهر شود یا شوهر او را نهی کند،

8- روزه مستحبی فرزند در صورتی که موجب آزار پدر و مادر یا جد شود، یا پدر و مادر او را نهی کنند؟ ،

9- روزه مسافر با شرایط سفر ،

10- روزه کسی که یقین یا گمان دارد که روزه برایش ضرر دارد.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

آیا زبان زدن به لبها در اثر خشکی لبها روزه را باطل میکند؟حتی اگر بی اختیار باشد؟

پاسخ : 
در صورتی که رطوبت موجود بر روی لبها به اندازه ای باشد که به حلق برسد ، روزه باطل می شود ؛ ولی در صورتی که آب موجود بر روی لبها به اندازه ای کم باشد که در آب دهان از بین برود و به حلق نرسد ، روزه صحیح محسوب می شود .
درباره هنگامی که بی اختیار به لبها زبان بزنید ، در صورتی که آب موجود بر روی لبها به اندازه ای باشد که باعث باطل شدن روز می شود و بدون اختیار زبان را به لبها بزنید و باید آبی که وارد دهان شده را خارج کنید و در صورتی که بعد از فرو دادن آب متوجه شوید ، روزه شما صحیح است .

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

* آیا والدین می توانند زکات فطره را برای خرید کتاب های مذهبی به فرزندان خود دهند؟ لطفاً حکم را در مورد دختر و پسر بفرمایید.

حضرت آیةالله خامنه ای؛ اشکال ندارد.

حضرت آیةالله سیستانی؛ اگر مورد نیاز آن ها باشد و پول تهیه ی آن را نداشته باشند و نتوانند تحصیل کنند، اشکال ندارد.

حضرت آیةالله تبریزی ؛ اگر تهیه ی کتاب دینی برای فرزند ضرورت دارد و فرزند از خود مالی ندارد، والدین می توانند زکات فطره شان را برای تهیه ی کتاب به فرزند بدهند و در این حکم بین فرزند دختر و پسر فرقی نیست.

حضرت آیةالله فاضل لنکرانی؛ مانعی ندارد و فرقی بین دختر و پسر وجود ندارد. بلی با وجود فقیر، پرداخت به فقیر، افضل و مطابق احتیاط است.

حضرت آیةالله مکارم شیرازی؛ مصرف زکات فطره، تنها فقرا و مستمندان هستند بنابر احتیاط واجب

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

چه نوع دروغی روزه را باطل می‌کند؟
همة مراجع (به جز آیات عظام بهجت(ره)، سیستانی(مد) و مکارم شیرازی(مد)؛ دروغ بستن به خدا، پیامبر اسلام(ص)، امامان(ع) و بنابر احتیاط واجب پیامبران و جانشینان آنان و حضرت زهرا(س)
آیت‌الله مکارم شیرازی(مد)؛ بنابر احتیاط واجب دروغ بستن به خدا، پیامبر اسلام(ص) و امامان(ع)، پیامبران و جانشینان آنان و حضرت زهرا(س)
آیت‌الله بهجت(ره)؛ دروغ بستن به خدا، پیامبر اسلام(ص) و امامان(ع)، پیامبران، جانشینان آنان و حضرت زهرا(س)
آیت‌الله سیستانی(مد)؛ بنا بر احتیاط واجب دروغ بستن به خدا، پیامبر اسلام و امامان(ع(

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

اگر شخصی پس از مدتی متوجه بطلان غسلش شود حکم نماز و روزه هایی را که در این مدت خوانده چیست ؟

 امام خمینی(ره): نمازها را قضا کند ولی روزه ها قضا ندارد .(استفتائات ج1،دفتر انتشارات اسلامی /1380،ص57،س121،ص336،س101)

آیت...اراکی(ره): نمازها را قضا کند چون شرط واقعی است .

اما در رابطه با روزه : اگر جهل به بطلان غسل از جهت جهل به حکم است بقاء بر جنابت عمدی است و قضا دارد و اگر بطلان غسل به جهت جهل به حکم نیست قضا ندارد (استفتائات نشر معروف ،ص52،س15)

آیت...بهجت(ره): در روزه ماه رمضان و روزه واجب معین ،روزه صحیح است و قضا و کفاره ندارد ؛ اما در روزه ی غیر معین روزه اش باطل است و نمازها را قضا کند .(استفتائات ،ج2،ص354،م3842،ج1،ص236،م849)

آیت...تبریزی: اگر اعتقاد داشته به صحت غسل و بعد فهمیده که باطل بوده روزه هایی که گرفته قضا ندارد ولی نمازهای خود را باید قضا کند .(استفتائات جدید ،ج2،سرور /1385،ص45،س197،ج1،ص1391،س665،صراط النجاة ،دار الصدیقة الشهیده /1384،ج7،ص73،س233)

آیت...خامنه ای : نمازهایی که با این حالت خوانده قضا کند ولی روزه اش اگر هنگام غسل اعتقاد به صحت غسل داشته محکوم به صحت است .(اجوبة الاستفتائات بین الملل انتشارات امیر کبیر /1381،سوم ،ص106،س529،)

آیت خویی(ره): اگر جاهل قاصر باشد روزه ها قضا ندارد اما نمازها چه جاهل قاصر باشد و چه مقصر قضا دارد اگر مراد از باطل بودن غسل در تقدیم بدن ،سرو گردن بوده اما اگر مراد از غسل باطل این بوده که بعد از شستن سرو گردن سمت چپ را مقدم بر سمت راست کرده نماز و     روزه اش در ست است و اگر غسل باطل انجام داده و جاهل مقصر بوده قضای هر دو لازم است . (استفتائات ،مؤسسه احیاء آثار الامام خویی /1381،ص41،س128،ص42،و43،س131)

آیت...صافی گلپایگانی: نمازها را قضا کند اما قضای روزه ها واجب نیست .(جامع الاحکام ج1،ص37،س108)

آیت ...فاضل لنکرانی:  نمازها را قضا کند اما روزه ها صحیح و کفاره ندارد .(جامع المسائل ،ج1،ص152،س560،ص158،س605)

آیت...گلپایگانی(ره):نمازها باطل و قضا آن واجب است و روزه ها صحیح و کفاره ندارد .(مجمع المسائلج1،ص68،س1،ص287،س108)

آیت...مکارم شیرازی : نمازها باطل و قضاء آن واجب است و روزه ها صحیح و کفاره ندارد (استفتائات ،ج2،مدرسه الامام علی بن ابیطالب ،1384،ص55،س85،/احکام بانوان مدرسة الامام علی بن ابیطالب ،ص93،س266)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

 اگر مکلفی جاهل به احکام بوده (قاصر یا مقصر )و تا مدتها به جای غسل و وضو ،با تیمم اعمال عبادی خود را انجام داده باشد ؛ لطفاً بفرمایید: حکم نماز و روزه هایی که در این مدت انجام داده چیست ؟

آیت...خامنه ای : نمازها و روزه ها قضا دارند ولی با فرض جهل به عدم کفایت تیمم ،ثبوت کفاره در مفروض سؤال معلوم نیست اگر چه احوط است .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات )

آیت ...فاضل لنکرانی:  این فرد مانند کسی است که اعمال عبادی خود را بدون طهارت انجام داده است لذا نمازهای خود را باید با وضو و غسل صحیح اعاده و قضا کند .اما روزه های او صحیح است و قضا ندارد .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات )

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

تکلیف نماز و روزه جاهل به مسأله غسل

 *سوال : شخصی بر اساس آموخته های خود به این کیفیّت غسل کرده است که : ابتدا سرو گردن ،بعد سمت راست سپس سمت چپ و پس از آن عورت و ناف را مثل سایر اعضا ء می شسته و مواظبت نمی کرده که عورت و ناف را یک بار با سمت راست و یک بار با سمت چپ بشوید :

الف)آیا غسل او صحیح است ؟

ب) حکم نماز و روزه هایی را که با اتکا به این غسل انجام داده ،چیست ؟

 آیت...بهجت(ره): سؤال با توجه به مسأله 363و364توضیح المسائل ،اگر بر اساس ...

معمولاً در غسل ها ،ناف و عورتین هم غسل داده می شود .به حد واجب آن ولو توجه هم نداشته باشد ،لذا اگر احتمال شسته شدن اینطوری بوده ،آن غسل ها صحیح بوده و نماز و روزه ها هم درست بوده است (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت...خامنه ای : شستن تمام عورت و ناف ،یکبار با طرف راست و بار دیگر با طرف چپ لازم نیست ،بلکه شستن نصف آنها با هر طرف کفایت می کند و نیز توجه به شسته شدن این اعضاء به طور جداگانه لازم نیست ،بلکه همین مقدار که به نیّت غسل طرف راست بدن و سپس طرف چپ را شسته باشد و به این اندام ها نیز آب رسیده باشد کافی است ،هر چند در هنگام غسل توجّه به آنها نداشته باشد ؛ و بر فرض یقین به شسته نشدن قسمتی از بدن ،غسل صحیح نیست و نمازهایی که با این حال خوانده باید اعاده شود ولی روزه ها صحیح است .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات )

آیت...سیستانی:  ترتیب بین راست و چپ واجب نیست گر چه بهتر است .(استفتائات موجود در و احد پاسخ با سؤالات )

آیت ...فاضل لنکرانی:  الف) اگر نا ف و عورت او با سمت راست شسته نمی شده غسل او باطل است والاّ صحیح می باشد

ب) روز ه ها ی او در هر حال صحیح است و لی اگر غسل باطل باشد نمازها باطل بوده و باید قضا کنید . (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

 

شخصی تا مدتها نسبت به غسل واجبی که بر ذمه اش بوده ،بی اطلاع بوده است .آیا پس از آگاهی و انجام غسل باید تمام اعمالی را که (مانند نماز و روزه )در این مدت بدون غسل انجام داده ،قضا نماید؟ 

آیت...بهجت(ره): باید آن نمازها را قضا نماید و هم چنین روزه ها را با اداء کفاره تأخیر و اگر جاهل مقصر باشد کفاره افطار عمدی هم دارد و اگر در حال روزه این کارها را کرده اند بنابر احتیاط واجب کفاره ی جمع واجب است البته غسل واجب دیگر مثل حیض کفایت از غسل جنابت می کند .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات )

آیت ...فاضل لنکرانی:  اگر یک غسل واجب یا مستحب دیگر انجام داده باشد کافی است اما اگر بدون غسل نماز خوانده ،نمازها باطل بوده و باید قضا کند و همینطور اگر طواف انجام داده است .امّا روزه های او صحیح است .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات )

 

 http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/ 






      

ترک غسل واجب به علت ندانستن حکم

 *سوال : دختر یا پسری مدتی بدون اینکه بداند استمناء حرام است و پس از آن باید غسل جنابت کرد به این عمل ناپسند آلوده بوده است پس از آگاهی و توبه به در گاه الهی ،وظیفه اش نسبت به نمازها و روزه هایی که در آن مدت به جا آورده است ،چیست ؟

 امام خمینی(ره): اگر جهل به موضوع جنابت داشته اند روزه ها صحیح ولی نمازها را باید قضا کند اما اگر جهل به حکم داشته اند روزه ها هم قضا دارد ،اما کفاره ندارد .(استفتائات ،ج1،دفتر انتشارات اسلامی /1380،،ص309و310،س19،،ص308،س14،)

آیت...بهجت(ره): باید آن نمازها را قضا نماید و هم چنین روزه ها را با اداء کفاره ی تأخیر و اگر جاهل مقصّر باشد کفاره افطار عمدی هم دارد و اگر جاهل در حال روزه این کارها را کرده اند بنابر احتیاط واجب کفاره جمع واجب است البته غسل واجب دیگر مثل حیض کفایت از غسل جنابت می کند . (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت...تبریزی: نماز و روزه هایی که بعد از غسل واجب یا مستحب انجام داده اند ،صحیح است و قضا ندارد .امام نماز و روزه هایی که بعد از عمل استمناء و قبل از غسل واجب یا مستحب به جا آورده ند ،بنابر احتیاط واجب قضا کنند .(صراط النجاة ،دار الصدیقة الشهیده ،ج7،ص109،س381،/استفتائات ،ج2، انتشارات سرور ،المسائل المنتخبه ،دار الصدیقة الشهیدة /1382،الرابعه ،سلیمان زاده ،ص20،م42)

آیت...خامنه ای : بر فرض آنکه استمناء کرده و منی خارج شده و بدون غسل نماز و روزه بجای آورده ،نمازها باطل است ،هر چند جاهل به حکم باشد ولی روزه ها چنانچه جاهل قاصر بوده و اصلاً نمی دانسته جنابت چیست ،قضا ندارد . (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت خویی(ره): اگر از روی ندانستن مسأله غسل نکرده قضای روزه واجب است اما کفاره ندارد .(استفتائات ،مؤُسسه احیاءآثارا الامام الخویی ،ص109،س361)

آیت...سیستانی:  اگر نمی دانسته اند که بقای بر جنابت روزه را باطل می کند و یا اصلاً به این معانی توجه نداشته اند ،روزه ها صحیح است و قضا و کفاره ندارد .(فقه برای غرب نشینان ،دفتر آیت الله سیستانی ،ص107،م113)

آیت...صافی گلپایگانی: نمازها و روزه ها را قضا کند ولی کفاره ندارد و اگر جاهل مقصر باشند  با این معنا که در مورد ارتکاب عمل احتمال عمل احتمال حرمت بدهند و سؤال نکنند و یا بدانند استمنا ء حرام است و معصیت است اما ندانند که روزه را باطل می کند و در روزه ماه رمضان انجام دهند ،کفاره جمع دارد . جامع الاحکام ،ج1،حضرت معصومه /1378،ص41،س126،وص135،س476،)

آیت ...فاضل لنکرانی:  نماز هایی را که بعد از تحقق جنابت و بدون انجام غسل بجا آورده باید قضا کند اما روزه های او صحیح است مگر اینکه در حال روزه استمنا کرده باشد .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات )

آیت...گلپایگانی(ره): اگر جهل به جنابت داشته اند ،روزه ها صحیح است ( مجمع المسائل ،ج2،دار القرآن الکریم ،ص268،س26)

آیت...نوری همدانی :  نمازهایی که با حالت جنابت خوانده اند قضا کنند ولی روزه ها صحیح است.(مجمع المسائل ،ج2،مهدی موعود ،ص26و27،س69،ص77،س254،)

 http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      
<      1   2   3   4   5   >>   >