سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

تماشای بر نامه های ورزشی

سوال : 1- تماشای برنامه های ورزشی از قبیل فوتبال که از تلویزیون پخش می شود با توجه به لباسی که بازیکنان پوشیده اند،‌ برای خانمی که به سن تکلیف رسیده است، چه حکمی دارد؟

2- بر اساس گفته دست اندرکاران صدا و سیما ، برنامه ها در پخش مستقیم ، به اندازه حدود یک یا دو دقیقه از حین انجام بازی تا گرفتن تصویر به وسیله ماهواره و پخش تلویزیونی آن، طول می کشد. سوال این است آیا این فاصله ی اندک زمانی سبب می شود که برنامه را غیر مستقیم بنامیم یا باید همانطور که عرف آن را پخش مستقیم می داند، حساب کرد؟ حکم تماشای این سری برنامه ها توسط خانم ها و با قصد نظر به قسمت های پوشیده نشده بدن بازیکنان چیست؟

 

امام خمینی (ره) : 1) نظر به عکس و فیلم اگر طرف را نشناسد مانع ندارد، مگر آن که مفسده ای بر آن مترتب باشد.(استفتائات، ج3،ص261،س12و14)

2)---------------

آیت ا... بهجت : 1) نظر به فیلم و عکس مانعی ندارد مگر در صورت ریبه و فساد.

2) در هر صورت نظر به فیلم و عکس همان است که گفته شد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

سوال: تماشای مسابقات ورزشی از تلویزیون و یا به صورت مستقیم آیا مصداق لهو است؟

تماشای مسابقات ورزشی از تلویزیون کار لغو و بیهوده است و اگر مشتمل بر مفسده باشد-مثل ریبه در دیدن نا محرم به صورت نیمه عریان- مصداق لهو حرام است.(استفتائات، ج4، ص568،س6503)

آیت ا... تبریزی : 1) در پخش مستقیم برنامه های مزبور نگاه کردن التذاذی جایز نیست و در پخش غیر مستقیم نیز چنانچه نگاه کردن موجب تهییج شهوت باشد جایز نیست.

2) پخش برنامه ها بنحوی که در سوال آمده پخش مستقیم حساب می شود و حکم نگاه کردن به برنامه های ورزشی در پخش مستقیم و غیر مستقیم در جواب سابق بیان شد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خامنه ای : 1) اگر بدون ریبه و فساد باشد مانع ندارد.

2) فرق نمی کند و همان حکم مسئله قبل را دارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا.. سیستانی : 1) نگاه عادی مانعی ندارد.

2) فرقی بین پخش مستقیم و غیر مستقیم نیست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... صافی گلپایگانی : ج1و2) چون اینگونه برنامه ها چه عرفا پخش مستقیم شود یا نه مرض تهییج و مظنه ریبه و التذاذ است تماشای آن برای خانم ها محل اشکال است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : 1) اشکال ندارد مگر اینکه برای او مفسده داشته باشد.

2) به هر صورت فرقی بین پخش مستقیم و غیر مستقیم وجود ندارد هر چند هیچ فاصله زمانی نباشد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... گلپایگانی : سوال: نگاه کردن مرد به زن و موی زن اجنبیه و زن به بدن مرد اجنبی هنگامی که تصویرشان از تلویزیون پخش می شود چه صورت دارد؟ خصوصا هنگامی که مسابقه ی کشتی یا وزنه برداری یا فوتبال که قسمتی از بدنشان عریان است پخش شود نگاه کردن زنها در این حال چه حکمی دارد؟

اگر آنها را نشناسد و با قصد ریبه نگاه نکند مانعی ندارد.(مجمع المسائل، ج4، ص401، س1073)

آیت ا... مکارم شیرازی : 1) در صورتی که مفسده خاصی نداشته باشد و نگاه برای لذت نباشد اشکالی ندارد.

2) برنامه ی مستقیم و غیر مستقیم در اینگونه مسائل تفاوتی نمی کند و بقیه سوال از آنچه در بالا آمد معلوم شد.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... نوری همدانی : 1) در صورتی که موجب فساد و فحشاء باشد جایز نیست.(هزار و یک مسئله فقهی، ج1، ص304، س1017)






      

سوال : گفته شده اگه عکس کسی را که می شناسی و بی حجاب است ?نگاه کردن به آن عکس اشکال دارد ایا این شناساندن یعنی فایمل بودن و اشنا بودن است یا هر نوع شناساندن (‌مثلا بازیگران مشهور سیمنا و تلویزیون که در بعضی فیلم ها بی حجابن یا عکس بی حجاب دارن و همه هم انها را می شناسن )

آیت الله خامنه ای : نگاه به عکس زن نامحرمی که او را به عنوان زن فلان شخص یا خواهر فلان شخص ـ مثلاً ـ بشناسد جایز نیست علی‌الاحوط.

آیت الله مکارم شیرازی : در صورتی که صاحبان فیلم و عکس را بشناسند جایز نیست، و اگر آنها را نشناسند و منشأ فسادی نگردد جایز است.

آیت الله وحید خراسانی : نگاه کردن به عکس زن نامحرمى که انسان او را مى شناسد و از زنانى است که اگر او را از نشان دادن خود به نامحرم نهى کنند مى پذیرد ، بنابر احتیاط جایز نیست. در شناختن فامیل بودن و آشنا بودن لازم نیست.

 






      
<      1   2