سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

سوال : اگر بنده از بیمه(بیمه طلایی) داداشم برای دندان استفاده کنم و عینک بگیرم و با این عینک نماز بخونم نمازم اشکال داره و عینک غصبی حساب می شود

آیت الله مکارم شیرازی : با توجّه به اینکه این کار مخالف ضوابط ادار? بیمه است و در ابتدا با بیمه شده شرط مى شود، جایز نیست. هر چند ادار? بیمه در ارائه برخى از خدمات خود کوتاهى کند.

ولی موجب بطلان نماز نیست.

آیت الله وحید خراسانی : استفاده شما از بیمه برادرتان جایز نیست و اگر با عین پولی که بیمه داده عینک بخرید و با آن نماز بخوانید نمازتان بنابراحتیاط واجب صحیح نیست.






      

سوال : میخواستم بدونم در مواقعی که به مهمانی میریم ومثلا سر سفره غذا یا در جمع غیبت میشه و این غیبت ناخواسته توسط ما شنیده میشه گناه پای ما حساب میشه باز هم باید محل را ترک کنیم؟آخه وقتی جایی مهمانیم واقعا اینکار سخته و از طرفی این که فکر کنم گناهه واقعا1جورایی عذاب دهندست که قدرت ترک مکان را نباشه؟

آیت الله خامنه ای : در هر صورت شنیدن غیبت جایز نیست و توبه و استغفار لازم است.

آیت الله مکارم شیرازی :غیبت آن است که عیب پنهانی کسی را پشت سر او بگویند ولی در مواردی که مسأله مهمّی مطرح است ـ مانند موارد مشورت و اصلاح ذات البین و امثال آن ـ استثنا شده است.

و در صورت امکان با زبان خوش و لحن ملایم امر به معروف و نهی از منکر نمایید و در صورتی که ترک مجلس غیبت امکان دارد و مشقت ندارد از مجلس خارج شوید و توجه کنید که گوش دادن به غیبت حرام است ولی سماع (به گوش رسیدن) اشکال ندارد.

آیت الله وحید خراسانی : از روایات منقوله از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم السلام ظاهر می گردد که بر شنونده غیبت واجب است غیبت شده را یاری نماید و غیبت را از او ردّ نماید و اگر چنین نکند خداوند او را در دنیا و آخرت ذلیل گرداند و مانند همان گناهی که بر غیبت کننده هست بر غیبت شونده هم همست.

 






      
<      1   2   3   4   5