سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

چگونگی خواندن اذان و اقامه توسط پیامبر(ص)

سوال : آیا حضرت ختمی مرتبت در اذان و اقامه جمله ی " اشهد انّ محمدا رسول الله" و در تشهد جمله ی " اشهد ان محمد عبده و رسوله" را می خواندند؟

آیت ا.. سیستانی : شهادت به رسالت بدون شک در اذان و تشهد ایشان بوده است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : بلی. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)






      

 

تکلیف مستمع غیبت

سوال : برای بری الذمه شدن از غیبت شنیده شده از افرادی که امکان حلالیت طلبیدن ( به علت وجود مفسده یا...) نیست، چه باید کرد؟ خواندن نماز، صدقه دادن برای آن ها ، طلب استغفار برای آن ها و... طوری که یقین حاصل کنیم که بری الذمه شده ایم.

آیت ا... خامنه ای : حلالیت طلبیدن لازم نیست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : استغفار کفایت می کند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)


 






      

 

تصرف بدون اذن در مال والدین

آیا فرزند بدون اجازه حق تصرف در مال پدر و مادر را دارد؟ از مصادیق این سؤال: 1. پدر ثروتمندی که بیماری آلزایمر دارد و در حال حاضر در آسایشگاه به سر می­برد، آیا فرزندان برای تأمین مخارج وی حق تصرف در اموال او را دارند؟

2. اگر از طرف بنیاد شهید به مادر بیماری که در منزل فرزندش زندگی می­کند برنج داده شود، آیا فرزند می­تواند مقداری از آن برنج را بدون اطلاع وی به فرزندان دیگر بدهد؟

حضرت آیةالله خامنه­اى؛ فرزند چنین حقی را ندارد. 1. اگر بیماری او به حدّی است که شرعاً و قانوناً محجور از تصرف در اموالش می­باشد، نوبت به حاکم شرع می­رسد که خود، یا به واسطه تعیین شخص دیگر در اموال او طبق مصالح وی تصرف کنند، و در هر حال اولاد و بستگان این شخص نمی­توانند در این امور رأساً اقدام نمایند.

2. در پاسخ اول گذشت که فرزند چنین حقی ندارد.

حضرت آیةالله سیستانى؛ بدون رضایت ایشان حق تصرف ندارد. 1. باید با اجازه­ی از حاکم شرعی باشد. 2. نمی­تواند.

حضرت آیةالله بهجت؛ خیر، حقّ تصرّف در اموال پدر و مادر را ندارند؛ مگر در صورتی­که آن­ها به سببی محجور باشند که امر ولایت آن­ها با ولیّ شرعی آن­هاست.

حضرت آیةالله تبریزی1 ؛ در صورتی که علم، یا اطمینان به رضای آنان داشته باشد، می­تواند تصرفاتى؛ مثل: خوردن و آشامیدن و پوشیدن انجام دهد. 1. با اجازه­ی از مجتهد جامع الشرایط بر طبق مصلحت وی در اموالش تصرف می­کنند.

2. بدون اجازه جایز نیست در اموالی که راجع به مادر است تصرف کند.

حضرت آیةالله صافی گلپایگانى؛ 1. باید از پدر اجازه بگیرند و اگر فاقد شعور باشد باید از مجتهد اجازه بگیرند. 2. جایز نیست.

حضرت آیةالله فاضل لنکرانی1؛ خیر. 1. خیر و در فرض سؤال می­توانند از او اجازه بگیرند. 2. خیر، حق ندارد.

حضرت آیةالله مکارم شیرازى؛ جایز نیست. 1. به مقدار نیاز می­توانند برای او خرج کنند و اگر عقل و هوش کافی دارد از او اجازه بگیرند. 2. جایز نیست.

حضرت آیةالله نوری همدانى؛ جایز نیست؛ مگر به مقدار خوردن و آشامیدن در منزل پدر و مادر با رعایت شرایطش. 1. با اذن و اجازه­ی پدر مانعی ندارد و اگر امکان اجازه از وی نباشد باید با اجازه حاکم شرع در اموال پدر تصرف نمایند. 2. خیر، اما با اذن و اطلاع وی مانعی ندارد.

 






      

معامله یا خرید و فروش با افرادی که بهایی هستند چه حکمی دارد؟

دوستی و معاشرت با بهائی چه حکمی دارد ؟

آیت الله خامنه ای : از هر گونه معامله و معاشرت با این فرقه ضاله و مضله باید اجتناب نمود.

آیت الله وحید خراسانی :

1- معامله با بهایی اگر باعث تقویت آنان از جهت عقاید و یا فرهنگ و یا اقتصاد باشد حرام است.

2- دوستی با بهایی جایز نیست و معاشرت با آنها اگر موجب عزت یافتن آنها یا ترس انحراف عقیدتی برای شخص معاشرت کننده باشد حرام است

آیت الله مکارم شیرازی :

1ـ معامله با بهایی جایز نیست.

2ـ بهایی کافر حربی است، زیرا از هر گونه تلاش و کوشش ضد مسلمانان ابا ندارد و معاشرت با آنها جایز نیست و مصادره ی اموال آنان مانعی ندارد مگر اینکه فعالیتی نداشته باشد.






      

بچه غیر مسلمان در حضانت مسلمان

سوال : اگر ولایت، حضانت و تربیت بچه ی نا بالغ غیر مسلمان(اهل کتاب و غیره) به عهده ی مسلمان باشد، آیا موجب طهارت وی خواهد شد؟ در صورت عدم طهارت، وظیفه ی مسلمان چیست؟

آیت ا... بهجت : طهارتش مشکل است مگر با عسر و حرج که حکم به پاکی می شود. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... تبریزی : چنانچه معلوم باشد که از اهل کتاب است یعنی پدر و مادرش اهل کتاب بوده اند و فعلا در تحت حضانت مسلمان است اگر نجاست عارضی نداشته باشد پاک است و از غیر اهل کتاب نیز مادامی که ممیز نشده است و اظهار کفر نکرده و در حضانت مسلمان است بعید نیست محکوم به طهارت باشد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خامنه ای : امور یاد شده در سؤال، تبعیت نمی آورد و بچه ملحق به مسلمان نمی شود البته چنانچه از اهل کتاب باشد طهارت ذاتی دارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا.. سیستانی : اهل کتاب و اولاد ایشان پاک هستند و به طور کلی سرپرستی موجب طهارت نمی شود و راه حل آن این است که بعد از سن تمییز شهادتین را اداء کنند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا.. شبیری زنجانی : حکم کفار را دارد و احتیاط در اجتناب می باشد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... صافی گلپایگانی : امور مذکور موجب طهارت بچه نیست و وظیفه ی مسلمان نسبت به او همان وظیفه ای است که مسلمان با بالغین از اهل کتاب دارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : اهل کتاب اگر مشرک نباشند پاک هستند والآ نجس می باشند و حضانت موجب طهارت نمی شود مگر این که به سن تمییز برسد و اسلام را انتخاب کند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... مکارم شیرازی : در صورت ضرورت اجتناب لازم نیست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... نوری همدانی : اهل کتاب ذاتا طاهرند و نسبت به غیر اهل کتاب موجب طهارت نمی شود.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... وحید خراسانی : موجب طهارت نمی شود.(استفتاء شفاهی از دفتر معظم له)






      

افتادن سکه ده تومانی یا حک نام امام رضا(ع) در سرویس بهداشتی

سوال : اگر سکه ی ده تومانی که روی آن کلمه ی امام رضا(ع) حک شده است در دستشویی بیفتد حکم استفاده از آن دستشویی چیست؟

آیت ا... بهجت : به مسأله 141 رساله مراجعه شود. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

بیرون آوردن و آب کشیدن آن اگر چه خرج داشته باشد بر کسی که آن را انداخته واجب است و اگر او این کار را نکرد یا نتوانست انجام دهد، بر دیگران واجب می شود و خرج آن از بیت المال داده می شود. و اگر بیرون آوردن آن ممکن نباشد، کسانی که مطلع هستند نباید به آن مستراح بروند ولی وجوب اعلام، محل تأمل است.(استفتائات جدید، ج1، ص82، س272/ توضیح المسائل، شفق، 52، 1384، ص32 و 33، م141)

آیت ا... تبریزی : احتیاطا خودش از آن دستشویی استفاده نکند و لازم نیست به کسی که نمی داند، بگوید. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خامنه ای : احوط کوشش در بیرون آوردن آن است، و در صورت عدم امکان احوط عدم استفاده از آن دستشوئی است مگر آن که حرجی باشد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا.. سیستانی : نباید از آن استفاده کنند مگر این که بدانند نابود شده یا آن را خارج سازند.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... صافی گلپایگانی : اگر بیرون آوردن آن هر چند هزینه داشته باشد ممکن باشد باید بیرون بیاورند و اگر ممکن نباشد کسانی که اطلاع دارند نباید به آن دستشوئی بروند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : باید آن را در آورند و در صورت عدم امکان خارج کردن از آن جا استفاده نکنند. بلی چنانچه بیرون آوردن آن موقوف بر هزینه ی زیادی باشد که نتوانند آن را تأمین کنند و دستشوئی دیگری نباشد استفاده از آن مانعی ندارد؛ ضمنا لازم نیست به کسانی که اطلاع ندارند، بگویند و آنان تکلیفی ندارند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)






      

اعانه بر اثم

سوال : مشارکت در کاری که به نوعی منجر به گناه شود آیا اعانه بر اثم محسوب می شود؟

آیت ا... خامنه ای : به نحو کلی اگر اعانت بر اثم به نحوی مشارکت در تحقق اثم و گناه باشد، مسلماً اثم و گناه و حرام است. ولی اگر صرف تهیه مقدماتی باشد که ترتّب حرام بر آن قطعی و قهری نباشد بلکه منوط به اراده ی فاعل حرام است، در چنین صورتی دلیلی بر حرمت تهیّه مقدمات نیست.(دریافتی از دفتر مقام معظم رهبری)






      

استخاره با کامپیوتر و نرم افزارها صحیح است؟ آیا می توان به آنها اعتنا کرد؟

آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): موارد مختلف است. اگر طبق روش های معمولی است مانعی ندارد.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی: هرگاه طوری تنظیم شده باشد که آیات آغاز یکی از صفحات قرآن را بدون اطلاع قبلی منعکس کند مانعی ندارد.

آیت الله العظمی سیستانی: روش استخاره گرفتن در مفاتیح الجنان موجود است مراجعه شود.

آیت الله العظمی نوری همدانی: اگر استخاره کننده وارد در آن رشته باشد و بتواند از قرآن مجید برداشت مناسب و نزدیک به واقع داشته باشد اشکال ندارد.






      

اگه کسی تقلب کنه در امتحان کنکور حقوقی که بعدا بابت این مدرک میگیره حلاله ؟

آیت الله خامنه ای :‌  تقلّب حرام است ولى اگر تخصص و مهارت لازم را براى کارى که براى آن استخدام شده دارد و مقرّرات استخدام رعایت شده، استخدام و دریافت حقوق اشکال ندارد  .

آیت الله سیستانی :‌ حقوق حلال است اگر از نظر تخصص و کار دانی در حد مطلوب باشید.

آیت الله مکارم شیرازی :‌ این کار حرام است، جدّاً از آن توبه نموده، آن را تکرار نکنید، و با اعمال نیک آینده گذشته را جبران نمایید؛ ولى چنانچه در محدود? گسترده اى نبوده فعلا مشکلى ندارد و ادامه کار و مدرک تحصیلى و مانند آن اشکالى ندارد.

آیت الله وحید خراسانی :‌ تقلب جایز نیست و اگر مدرکی با تقلب بگیرد کسب درآمد با آن اشکال دارد.

 

 






      

سوال : معامله با شرکت های امریکای ایا اشکال دارد ؟ بر فرض که این شرکت ها راضی به جنگشون با فلسطین و غیره نیستن ولی شرکت امریکای هستن و مالیات به دولت هم میدن باز هم معامله مثلا خرید سی دی های اصل یا وسائل صوتی و تصویری اشکال دارد ؟

 آیت الله خامنه ای : اگر خرید کالاهاى وارداتى از کشورهاى غیراسلامى و استفاده از آن‌ها باعث تقویت دولت‌هاى کافر و استعمارگر که دشمن اسلام و مسلمین هستند، شود و یا قدرت مالى آن‌ها را براى هجوم به سرزمین‌هاى اسلامى یا مسلمین در سرتاسر عالم، تقویت نماید، واجب است که مسلمانان از خرید و به‌کارگیرى و استفاده از آن‌ها اجتناب کنند، بدون این‌که فرقى بین کالایى با کالاى دیگر و دولتى با دولت دیگر از دولت‌هاى کافرى که دشمن اسلام و مسلمین هستند، وجود داشته باشد؛ اما در صورتی که ندانید منافع آن عاید صهیونیست‌ها می‌شود و یا در راه دشمنی با اسلام و مسلمین به‌کار می‌رود یا نه، خرید و استفاده از اشکال ندارد.

آیت الله مکارم شیرازی : باید از معاملاتی که به نفع دولت غاصب اسرائیل است، خودداری شود و وارد کردن و ترویج کالاهای آنان که از ساخت و فروش آن سود می‌برند، برای هیچکس جایز نیست و همچنین برای مسلمانان هم خرید آن کالاها جایز نیست

آیت الله وحید خراسانی : اگر موجب تقویت یا عزت یافتن کفر شود حرام است






      
<      1   2   3   4   5      >