سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

نظر مراجع  در مورد فراگیری علوم غریبه برای عموم مردم چیست ؟ یه به صورت کلی نظر ایشون چیه؟

آیت الله خامنه ای : موارد مختلف است.

آیت الله مکارم شیرازی : با توجّه به اینکه علم جفر به طور کامل نزد غیر معصومین نیست، وناقص آن هم اثر چندانى ندارد، مورد تأیید نمى باشد و به دنبال آن نروید.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

 

چرامی گویند اگر شراب بخوریم تا 40 روز نماز و روزه باطل است در حالی که قران به 80 ضربه شلاق اشاره دارد ؟

حکم حرام بودن شراب در برخى آیات قرآن کریم و فرمایشات معصومین (ع) وارد شده و در حرمت آن هیچ تردیدى باقى نمانده است ((1)).

از جمله آثار مخرب شراب، تأثیر آن بر سایر اعمال و آداب دینى است از جمله در حدیثى مى‏خوانیم: لا تقبل صلاة شارب الخمر اربعین یوما الا ان یتوب شخصى که شراب بنوشد تا 40 شبانه‏روز نمازهایش قبول واقع نمى‏شود مگر از این گناه کبیره توبه کند ((2)).

در ظاهر ممکن است این امر عجیب به نظر برسد ولى در این باره لازم است ابتدا حکمت و اسرار عبادات، از جمله نماز، دقیقا مورد بررسى قرار گیرد.

طبق آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت (ع) نماز آثار و برکات زیادى دارد از جمله:

1- نماز ستون و اصل دین است و اگر پذیرفته شود سایر اعمال قبول مى‏شود و اگر پذیرفته نشود هیچ عملى پذیرفته نخواهد شد (الصلوة عمود الدین)

2- نماز وسیله عروج مؤمن و عامل سیر معنوى اوست (الصلوة معراج المؤمن).

3- نماز مهمترین وسیله تقرب به درگاه خداوند است (الصلوة قربان کل تقىّ).

همین سه موضوع روحانى [البته بین جسم و روح نمازگزار ارتباط تنگاتنگى هست [نشانگر این مطلب است که نماز حافظ دین، قوام‏بخش ایمان، وسیله ارتقا روحى و معنوى، عامل تقرب به ذات اقدس اله و است. چون اولین و مهمترین اثر تخریبى شراب متوجه روح و جان آدمى است و نیز چون حقیقت انسان را روح او تشکیل مى‏دهد لذا تأثیر سوء شراب، فاحش‏تر و عظیم‏تر از آن است که به نظر برسد.

این که گفته مى‏شود نماز چنین فردى پذیرفته نیست، به این علت است که روح او قابلیت درک و استعداد دریافت فیوضات روحانى و معنوى را از دست مى‏دهد.

به طورى که از بعضى روایات به دست مى‏آید، شراب ام‏الفساد و مادر تمام گناهان و لغزش‏ها است.

امام صادق (ع) مى‏فرماید: «کسى که یک جرعه شراب بیاشامد، خدا و پیغمبران و مؤمنین او را لعنت مى‏کنند، اگر به مقدارى بخورد که مست شود، روح ایمان از او دور مى‏شود و به جایش روح کثیف شیطانى جایگزین مى‏گردد، پس نماز را ترک مى‏کند و ملائکه او را سرزنش مى‏کنند و خداى تعالى او را خطاب مى‏کند: «اى بنده من کافر شدى، بدا به حال تو». پس امام فرمود: «بدا به حالش، بدا به حالش، به خدا سوگند یک سرزنش الهى از هزار سال عذاب سخت‏تر است» ((3)).

آرى شراب روح ایمان را متزلزل مى‏سازد و روح ناآرام و بى‏قرار و بدون اتکاء، هرگز فیض الهى و ارتباط معنوى را درک نخواهد کرد. هر عبادتى، به خصوص نماز نیاز به اقبال و توجه روح دارد اگر روح نمازگزار استعداد و قابلیت خود را از دست بدهد مانند ظرفى خواهد بود که واژگون در زیر بارش باران قرار بگیرد، مسلما هر قدر هم باران بیاید به داخل ظرف وارونه، داخل نخواهد شد

و نیز 40 روز، تنها عدد و شماره را نمى‏رساند ممکن است عدد چهل» 40 «مفهومى گسترده‏تر و معناى عام‏ترى را شامل شود. مثلًا امکان دارد منظور این باشد که شخص شرابخوار تا مدت زمانى طولانى، از درک و توفیق نماز مقبول محروم شود.

 

مطلب دیگر این است که شرابخوار نماز هایش قبول نیست مگر از گناه خود توبه کند و توبه عزم جدى بر ترک گناه است به طورى که شخص توبه کننده دیگر بازگشتى به گناه گذشته نکند و در آینده نیز هرگز به آن گناه فاحش مرتکب نشود.

 

در بخش پایانى سخن به این موضوع مى‏پردازیم که در قرآن شریف صراحتا حرام بودن نوشیدن شراب، بیان شده است اما درباره حدود و کیفر این گناه بزرگ، از روایات اهل بیت استفاده مى‏شود که در شریعت ما شرابخوار را باید 80 ضربه تازیانه بزنند ((4)).

پى‏نوشت‏

(1) مائده، آیه 90 و 91- بقره، آیه 912

(2) مستدرک الوسائل، ج 17، ص 75

(3) فروع کافى، کتاب الاشربه، حدیث 61

(4) شیخ طوسى، تهذیب‏الاحکام، ج 10، باب الحد فى السکر و شرب المسکر- فروع کافى، کتاب الحدود، ص 216، ح 51 

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

اگر کسی در نزد ما قرائت نمازش اشتباه باشد لازم است به او بگوییم؟اگر کسی در نزد ما قرائت نمازش اشتباه باشد لازم است به او بگوییم؟

آیت الله خامنه ای : اگر ناشی از جهل به حکم باشد ارشاد جاهل بنا براحتیاط واجب است در غیر اینصورت لازم نیست و شما وظیفه‌ای ندارید.

آیت الله وحید : او را راهنمایی کنید.

آیت الله مکارم : کسانی که احکامی را نمی دانند لازم است آن احکام به آنها گوشزد شود.

آیت الله فاضل : گفتن آن واجب نیست ولی اگر باروشی که دیگران نفهمد به او تذکر بدهید کار خوبی است

آیت الله سیستانی : اگر از روی جهل به مسأله باشد بله

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

آیا اموال بیت المال واموالی مثل مسجد یا بسیج جزء حق الناس شمرده می شوند؟ و اگر سهوا آسیبی به آنها بزنیم اشکال دارد؟

آیت الله خامنه ای : چنانچه اموال بیت المال را در جای خودش مصرف می کنند مثلا جارو برقی می کشد یکدفعه خراب می شود استکان را می شوید سهواً می شکند یا وسائل بسیج را در ماموریت که برای بسیج است استفاده می کند و سهواً نقصی به آن وارد می شود در این گونه موارد که در حال استفاده برای مسجد و بسیج هستند ضامن نیستند ولی اگر استفاده شخصی کردند یا دست کس دیگری دارند او خراب کرد ضامن هستند و باید خسارت آن را بدهند.

 






      

معاشرت با اهل کتاب

سوال : با توجه به باز شدن مرز نوردوز و ارتباط جمهوری اسلامی ایران با کشور شمالی ارمنستان و استقرار پرسنل شاغل گمرک در محل خواهشمند است معظم له نشر شرعی خود را در این ارتباط صادر فرمایید:

1.       معمولا پرسنل شاغل در محل با مسافرین احوال پرسی می کنند. (دست می دهند)

2.       به احتمال، در یک محفل میهمانی با هم صرف غذا می نمایند.

3.       با توجه به این که مسافرین و میهمانهای خارجی برای کارمندان گمرک خوردنی تعارف میکنند که امتناع کارمندان با کدورت خاطر آنان همراه می باشد.

4.       موقع بارندگی که لباس ها و دستها خیس می باشد و در حین بازرسی بدنی و بازرسی های دیگر که با تماس مستقیم همراه می باشد.

آیت ا... خامنه ای : دست دادن با اهل کتاب و تماس با لباس و  دست و بدن خیس آنان و شرکت در محفل مهمانی و صرف غذای آنان و قبول هدایای خوردنی آنان اشکال ندارد، ولی در غذاهای گوشتی که حلیت و طهارت آن موقوف بر تذکیه است، جواز تناول متوقف بر احراز تذکیه شرعی است و همچنین در لباس و بدن آنان در صورت علم به سابقه نجاست عرضی خارجی، بنای بر طهارت محتاج بر احراز تطهیر است. و در مورد غیر اهل کتاب از غیر مسلمین که محکوم به نجاست ذاتی هستند، باید در دست دادن و تماس بدنی و تناول غذای آنان مسائل طهارت و نجاست را مراعات نمایند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : اگر از اهل کتاب باشند و مشرک نباشند پاکند، لذا در مورد مذکور از جهت نجس و پاکی مشکلی ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)






      

ملاک در صدق غیبت

سوال : الف) آیا صحبت کردن درباره  خصوصیت منفی یک شخص نزد دیگری، در صورتی که شنونده او را ندیده است، غیبت محسوب می شود؟

ب) منظور از شناختن چیست؟ این که"اگر شنونده شخص را نشناسد غیبت محسوب نمی شود" دیدن چهره اوست یا خیر؟

آیت ا... بهجت : شناخت معنای عرفی دارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... تبریزی : دیدن شرط حرمت غیبت نیست. آن چه شرط است تعیین غیبت شنونده است به طوری که مبهم نباشد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خامنه ای : الف) اگر نمی شناسد، غیبت محسوب نمی شود.

ب) موکول به نظر عرف است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا.. سیستانی : الف) اگر نشناسد غیبت نیست.

ب) یعنی تعیین شخص و شناخت او به هر عنوان. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... صافی گلپایگانی : الف) بلی غیبت و حرام است ولی برای شنونده اگر او را نمی شناسد گناهی نیست.

ب) شناختن به این است که شنونده بفهمد که عیب زید بن عمرو را می گوید به طوری که اگر او را ببیند بشناسد و بعید نیست اگر عیب کسی را که عنوان معروفی دارد مثلا وزیر یا رئیس است ولی اگر شخص او را ببیند نشناسد نیز غیبت باشد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : اگر تطبیق نکند مانعی ندارد ولی اگر تطبیق نماید غیبت محسوب میشود، ولو او را ندیده باشد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... مکارم شیرازی : منظور از شناختن تنها دیدن چهره نیست بلکه آگاهی از وضع اوست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... نوری همدانی : الف) اگر او را بشناسد غیبت به حساب می آید.

ب) دیدن چهره یکی از مصادیق شناخت است، از راه های دیگری نیز مانند اوصاف طرف از مسئولیت او نیز راه شناخت حاصل می شود. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)






      

همراه بودن قرآن و مفاتیح در سرویس بهداشتی

سوال : در مکان های شلوغ مثل حرم و... بردن کیفی که درون آن قرآن یا مفاتیح است به داخل دستشویی به علت نبودن فردی برای نگهداری چه حکمی دارد؟

آیت ا... خامنه ای : مانع ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : مانعی ندارد. ولی باید مراقب باشند که هتک نشود. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)






      


مداحی به جملات نا متناسب با شأن اهل بیت (ع)

سوال : اخیرا تعداد نادری از مداحان، در مجالس خود الفاظ و اشعاری را به کار می برند که به نظر می رسد بی احترامی به اهل بیت (ع) و یا حتی مغایر با اصول اعتقادی ماست.

{با عرض پوزش} از جمله:

ما گله ایم و چوپان امام حسین (ع) است.

ما سگ اهل بیت هستیم { و صدای سگ هم در می آورند.}

لا اله الاّ فاطمه و...

لطفاً حکم شرعی خواندن این اشعار یا شنیدن نوار آن ها و رفتن به این گونه مجالس را مرقوم فرمایید.

آیت ا... بهجت : تمام این امور اشکال دارد و جایز نیست ولو به عنوان ثانوی. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... تبریزی : استفاده از الفاظ و تعابیری مثل آنچه در سوال ذکر شده- هرچند گوینده ظاهر آنرا قصد نکرده باشد- به جهت این که موجب وهن بر اهل بیت علیهم السلام و مورد سوء استفاده دشمنان و بهانه گرفتن آنها برای متهم کردن شیعه می باشد جایز نیست، ائمه علیهم السلام به ما فرموده اند: «کونوا لنا زینا و لا تکونوا علینا شیناّ» شیعیان باید به عمل به طاعات و اجتناب از معاصی و مراعات احترام ائمه علیهم السلام زینت برای اهل بیت علیهم السلام باشند نه این کار نا شایسته موجب عار برای اهل بیت علیهم السلام شوند، ائمه هدی علیهم السلام از کسی نخواسته اند که خودش را به صورت سگ در آورد این ها کارهایی است که ائمه علیهم السلام از آن بیزارند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خامنه ای : گفتن این جملات جایز نیست و باید از ترویج این افراد و این گونه جلسات پرهیز شود. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا.. سیستانی : باید از جملات نا مناسب اجتناب شود. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... صافی گلپایگانی : ورقه ضمیمه را ملاحظه نمائید.

ورقه ضمیمه:

واضح است که بعضی مطالب مذکوره در ورقه کفر گونه و خلاف شرع بیّن است برگزاری مجالسی به نام امام حسین علیه السلام و گفتن مطالب مذکوره و خرید و فروش نوارهایی که چنین مضامینی در آنها ضبط شده حرام و خلاف شرع است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : این امور به طور کلی جایز نیست و این گونه  مجالس نباید برگزار شود. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... مکارم شیرازی : گفتن این کلمات کفر آمیز یا وهن آور حرام است و امام حسین (ع) از این کارها بیزار است و گویندگان باید فورا توبه کنند و الآ کار او مشکل است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... نوری همدانی : هر تعبیری که منافات یا عظمت مقام اهل بیت (ع) دارد یا با مبانی مذهب سازگار نیست حرام است.(هزار و یک مسئله فقهی، موسسه مهدی موعود (عج)، 1383، چهارم، ج1، ص304، س1018)






      

سوال : در کاغذهای باطله که اسماء الحسنی یا ائمه وجود دارد خط زدن آن چه حکمی دارد؟( به طوری که مشخص نباشد و هتک حرمت نشود)

آیت ا... خامنه ای : در فرض مذکور جایز نیست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : اگر عرفا هتک محسوب نشود اشکالی ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)






      

اگر در مجلس گناه بودیم و نمی‌توانستیم آن مجلس را ترک کنیم وظیفة ما چیست؟ 

پاسخ: می‌توانید شرکت کنید ولی هنگام شروع لهو و لعب، نهی از منکر نمایید، اگر اثر نکرد حرکت نمایید(مجلس را ترک کنید) در این صورت مأجور هستید 

 با معصیت کار طوری عمل شود که بفهمد به سبب انجام آن گناه، با او اینگونه عمل می‌شود، مثل اینکه از او رو برگرداند یا با چهرة عبوس با او برخورد کند یا با او رفت و آمد نکند. 

 در هر حال، اگر نتوانست مجلس گناه را ترک کند در دل به استغفار مشغول باشد، تا گناه دیگران شامل شما نشود. و فکر کردن به موضوعات حلال ، و در همان مجلس گناه هم باید مکانی را انتخاب کنید که اثرپذیری از مجلس به حداقل برسد، مثلاً درمجلس عروسی که همراه با گناه و معصیت است، می‌تواند به مکانی برود که صحنه‌های رقص را نبیند و صدای موسیقی کمتر و ضعیف تر به گوش برسد، مثلاً اگر از بستگان نزدیک است، برای خوش آمدگویی بیرون خانه بایستد یا در آشپزخانه کمک کند و ...

 

 






      
<      1   2   3   4   5      >