سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

کسی که به واسطه ی عذری مثل بیماری، سفر و... نتوانسته روزه های ماه رمضان را بگیرد و پس از ماه رمضان عذرش برطرف شده ولی قضای آن به تأخیر افتاده تکلیفش چیست؟

امام خمینی (قدس سره)  و حضرت آیةالله خامنه ای و حضرت آیةالله فاضل لنکرانی ؛ اگر در ماه رمضان به واسطه ی عذری روزه نگیرد و بعد از رمضان عذر او برطرف شود و تا رمضان آینده عمداً قضای روزه را نگیرد؛ باید روزه را قضا کند و برای هر روز یک مد گندم یا جو و مانند این ها نیز به فقیر بدهد.

حضرت آیةالله بهجت؛ اگر در ماه رمضان به واسطه ی عذری روزه نگیرد و عذر او برطرف شود و عذر دیگری هم عارض نشود، در صورتی که قدرت برگرفتن قضا داشته ولی سستی کند، علاوه بر قضا باید برای هر روز یک مد طعام کفاره بدهد.

حضرت آیةالله تبریزی؛ اگر در ماه رمضان به واسطه ی عذری روزه نگیرد و بعد از رمضان عذر او برطرف شود و تا رمضان آینده عمداً قضای روزه را نگیرد باید روزه را قضا کند و برای هر روز یک مد طعام هم به فقیر بدهد.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

آیا ادای کفاره وجوب فوری دارد؟ 

امام خمینی (قدس سره)و حضرت آیةالله فاضل لنکرانی و حضرت آیةالله تبریزی ؛ انسان نباید در به جا آوردن کفاره کوتاهی کند ولی لازم نیست فوراً آن را انجام دهد.

حضرت آیةالله بهجت؛ اگر کفاره واجب شود نباید در به جا آوردن آن کوتاهی کرد ولی لازم نیست فوراً آن را انجام داد.

حضرت آیةالله مکارم شیرازی؛ به جا آوردن کفاره واجب فوری نیست ولی نباید طوری باشد که بگویند کوتاهی می کند.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/ 






      

روزه غیر ماه رمضان چند قسم است: 

روزه مستحبی؛ اگر کسی روزه مستحبی بگیرد واجب نیست آن را به آخر رساند بلکه اگر برادر مؤمنش او را به غذا دعوت کند مستحب است دعوت او را قبل کند و در بین روز افطار نماید.[1]

روزه نذری؛ اگر نذر کند که روز معینی را روزه بگیرد چنانچه در آن روز عمدا روزه خود را باطل کند باید یک بنده آزاد نماید یا دو ماه پی در پی روزه بگیرد یا به شصت فقیر طعام دهد[2]،. ولی اگر نذر مطلق باشد می تواند در روزی که قصد کرده روزه بگیرد، افطار نماید چه قبل از ظهر و چه بعد از ظهر.

 البته روزه عهدی هم مثل نذری است.[3]

روزه قضای ماه رمضان؛ کسی که قضای روزه ماه رمضان را گرفته، اگر بعد از ظهر عمدا کاری که روزه را باطل می کند انجام دهد، باید به ده فقیر هر کدام یک مُد که تقریبا ده سیر است، طعام بدهد و اگر نمی تواند، بنابر احتیاط واجب باید سه روز پی در پی روزه بگیرد.[4]

قضای روزه معین غیر ماه رمضان؛ اگر قضای روزه معین را گرفته باشد، احتیاط واجب آن است که بعد از ظهر روزه را باطل نکند.[5]

روزه قَسَم؛ اگر قسم بخورد که روز معینی را روزه بگیرد، چنان چه عمدا مخالفت کند و آن روز را روزه نگیرد، باید کفاره بدهد. یعنی یک بنده آزاد کند، یا ده فقیر را سیر کند یا آنان را بپوشاند و اگر اینها را نتواند، باید سه روز روزه بگیرد.[6]

[1] - توضیح المسائل، امام خمینی، مسئله 1748 

[2] - همان، مسئله 1672.

[3] - همان، مسئله 2669.

[4] - همان، مسئله 1687.

[5] - همان، مسئله 1701.

باطل کردن قضای روزه ی رمضان قبل از ظهر و بعد از ظهر چه حکمی دارد؟

امام خمینی (قدس سره)؛ کسی که قضای روزه رمضان را گرفته، اگر وقت قضای روزه او تنگ نباشد می تواند پیش از ظهر روزه ی خود را باطل کند.(توضیح المسائل، ص 224، م 1700.)

کسی که قضای روزه رمضان را گرفته، اگر بعد از ظهر عمداً کاری که روزه را باطل می کند انجام دهد، باید به ده فقیر هر کدام یک مد که تقریباً ده سیر ـ معادل 750 گرم ـ است طعام بدهد و اگر نمی تواند بنا بر احتیاط واجب باید سه روز پی در پی روزه بگیرد.(همان، ص 221، م 1687.)

حضرت آیةالله بهجت؛ کسی که قضای روزه ماه رمضان را گرفته است، در صورت وسعت وقت پیش از ظهر می تواند افطار کند و آن قضا را در وقت دیگری انجام دهد ولی افطار بعد از ظهر حرام است و اگر بعد از ظهر افطار کند باید کفاره بدهد و کفاره او اطعام ده فقیر و در صورت عدم توانایی سه روز روزه گرفتن است.( توضیح المسائل، ص 261، م 1334.)

حضرت آیةالله تبریزی؛ کسی که قضای روزه رمضان را گرفته، اگر وقت قضای روزه ی او تنگ نباشد می تواند پیش از ظهر روزه ی خود را باطل نماید.(توضیح المسائل، ص 269، م 1709.)

کسی که قضای روزه رمضان را گرفته اگر بعد از ظهر عمداً کاری که روزه را باطل می کند انجام دهد باید به ده فقیر هر کدام یک مد که تقریباً ده سیر است طعام بدهد و اگر نمی تواند سه روز روزه بگیرد.(توضیح المسائل، ص 266، م 1696.

حضرت آیةالله فاضل لنکرانی؛ کسی که قضای روزه ماه رمضان را گرفته اگر وقت قضای روزه او تنگ نباشد می تواند پیش از ظهر روزه ی خود را باطل کند.(توضیح المسائل، ص 283، م 1752.

کسی که قضای روزه رمضان را گرفته اگر بعد از ظهر عمداً کاری که روزه را باطل می کند انجام دهد باید به ده فقیر که هر کدام یک مد که تقریباً ده سیر است طعام بدهد و اگر نمی تواند سه روز روزه بگیرد و بنابر احتیاط مستحب شصت فقیر را طعام بدهد.(توضیح المسائل، ص 280، م 1739.

حضرت آیةالله مکارم شیرازی؛ کسی که روزه قضای ماه رمضان را به جا می آورد می تواند پیش از ظهر روزه را افطار کند به شرط این که وقت برای قضای روزه تنگ نباشد ولی بعد از ظهر جایز نیست، همچنین اگر قضای روزه ی غیر معیّنی مانند قضای روزه نذر را گرفته باشد احتیاط واجب آن است که بعد از ظهر روزه را باطل نکند.(توضیح المسائل، ص 267، م 1431.

کسی که روزه ی قضای ماه رمضان را بعد از ظهر عمداً باطل کند باید به ده نفر فقیر هر کدام یک مد طعام بدهد و اگر نمی تواند سه روز پی در پی روزه بگیرد.(توضیح المسائل، ص 264، م 1422.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

آیا فرزندان اگه خودشون روزه ی قضا داشته باشن میتونن واسه پدرومادر روزه ی قضا بگیرن ؟

 آیت الله خامنه ای : مانعى ندارد ولى باید توجه داشت که نماز و روزه پدر و بنا بر احتیاط مادر بر فرزند بزرگ واجب است گرچه انجام دادن دیگران موجب سقوط تکلیف ایشان خواهد شد. 

آیت الله وحید خراسانی : خیر  

ایت الله سیستانی : جایز است البته اگر پدر و مادر واقعا مشغول الذمه باشند 

آیت الله مکارم شیرازی: مانعی ندارد و توجه داشته باشید هیچ کس نمى تواند نماز قضاى دیگرى را که در حال حیات است به جا آورد، هر چند او از خواندن نماز قضا عاجز باشد، امّا بعد از مردن مانعى ندارد.

 http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

با وجود روزه قضا ، روزه مستحبی گرفتن

اگه کسی روزه قضا به گردنش باشه ولی بخاطر جهل به مسئله روزه مستحبی بگیرید حکم روزه چیه ؟ مستحبی حساب میشه یا اینکه قضا؟ 2- و اگر اصلا نیت نکرده مطلق گفته چی؟

آیت الله خامنه ای : ج1و2) در فرض سؤال روزه مستحبى او صحیح نیست و حکم روزه قضا را ندارد.

آیت الله وحید خراسانی : 1و2- در فرض سوال روزه اش باطل است.

آیت الله مکارم شیرازی : در فرض سوال روزه صحیح نیست ولی از آن جهت که نمی دانسته ان شاءالله به ثواب آن خواهد رسید.

آیت الله سیستانی : 1-   باطل است 2-   اگر به نیت ما فی الذمه باشد روزه درست است

آیت الله نوری همدانی : در فرض وجود روزه قضا، روزه مستحب جائز نیست و باطل است.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

سختی روزه بخاطر ضعف و نا توانی

دختری که به سن بلوغ 9 سال قمری رسیده است وبه واسطه ضعف بنیه نمی تواند در ماه رمضان روزه بگیردوبعد از رمضان تا رمضان دیگر نمیتواند قضا کند،حکمش چیست؟ ایا کفاره یا فدیه به گردنش هست ؟

آیت الله خامنه ای :  صِرف ضعف مجوز براى ابطال روزه نیست؛ ولى اگر روزه گرفتن براى ایشان ضرر داشته باشد واجب بلکه جایز نیست و اگر روزه گرفتن همراه با مشقّت زیاد باشد، هر وقت به حرج افتاد مى‌تواند افطار نماید ولى تا در حرج واقع نشده، نباید روزه را باطل کند و در هر صورت قضاى روزه‌هاى ماه رمضان که فوت مى‌شود، واجب است.

آیت الله مکارم : دختران با تمام شدن نُه سال قمرى بالغ مى شوند، ولى چنانچه قادر بر انجام برخى از تکالیف مثل روزه نباشند، انجام آن براى آنها واجب نیست. و اگر تا ماه رمضان سال بعد قادر بر قضاى آن هم نباشند، قضا نیز ندارد، ولى براى هر روز باید فقیرى را سیر کنند. و در مورد ازدواج احتیاج به رشد جسمانى دارند. و در مورد تصرّف در اموال، رشد کافى اقتصادى نیز لازم است.

آیت الله وحید خراسانی :   در فرض سؤال چنین دختری واجب است با نیت روزه وارد صبح شود و جایز نیست أصلا روزه نگیرد و اگر در بین روز به قدری تشنه شود که بترسد از نخوردن آب به او ضرر معتنا بهی برسد یا آب نخوردن برای او موجب حرجی باشد که عرفا قابل تحمل نباشد در این دو صورت می تواند به اندازه رفع ضرر و حرج آب بیاشامد و باید بقیه روز را إمساک کند و اگر دوباره چنین تشنگی پیش آمد به اندازه رفع ضرر و حرج می تواند آب بیاشامد و همچنین اگر ضعف از نخوردن غذا به قدری باشد که برای روزه دار عرفاً قابل تحمل نباشد خوردن روزه اشکال ندارد و در صورتی که آب یا غذا خورد باید آنرا قضا نماید و بنابر احتیاط واجب قضاء آنرا باید تا ماه مبارک سال بعد بگیرد و اگر نگرفت برای هر روز 750 گرم غذا به فقیر بدهد و در اولین فرصت قضاء نماید . 

 






      

 

سوال : دختری که نعوذ بالله به واسطه زنا بکارتش را از دست داده در ازدواج موقت باز هم اذن ولی می خواد؟

آیت الله خامنه ای : در صورتى که بکارتش بواسطه وطى به شبهه یا زنا از بین رفته باشد گرچه حکم باکره را ندارد ولى احتیاط در اجازه از پدر یا جدّ پدرى ترک نشود ولى اگر بکارتش از طرق دیگر از بین رفته باشد، حکم باکره را دارد.

آیت الله وحید خراسانی : بنابراحتیاط واجب بدون اجازه ولی (پدر یا جد پدری) با او ازدواج نماید. دختری که بکارتش در اثر نزدیکی چه حلال و چه حرام و چه شبهه از بین رفته برای ازدواج نیاز به اجازه ولی (پدر یا جدپدری) ندارد ولی اگر بکارتش در اثر نزدیکی از بین نرفته بلکه مثلا با انگشت یا پریدن یا سانحه دیگری از بین رفته برای ازدواج بنابراحتیاط واجب باید از ولی (پدر یا جد پدری) اجازه بگیرد.

ایت الله سیستانی : بله اذن ولی لازم است 






      

شخصی گمان می کند که روزه برای او ضرر ندارد؛ در این صورت اگر روزه بگیرد و بعد از مغرب بفهمد که روزه برایش ضرر داشته، تکلیف او چیست؟

ـ حضرت امام خمینی(ره)؛ باید قضای آن را به جا آورد.

ـ حضرت آیةالله بهجت؛ اگر کسی روزه بگیرد به گمان این که روزه برایش ضرر ندارد و بعد از ماه رمضان خلافش روشن شود در صحیح بودن روزه اش اشکال است. بنابر احتیاط قضای روزه را ترک نکند.

ـ حضرت آیةالله خامنه اى؛ اگر فعلاً روزه برایش ضرر ندارد، باید قضای آن را به جا آورد.

ـ حضرت آیةالله سیستانى؛ اگر روزه برای او ضرر قابل توجهی داشته، بنابر احتیاط واجب باید قضای آن را به جا آورد.

ـ حضرت آیةالله شبیری زنجانى؛ کسی که نمی ترسد روزه برایش ضرر داشته باشد، اگر روزه بگیرد و بعد معلوم شود که روزه برای او ضرر داشته، روزه اش باطل است.

ـ حضرت آیةالله صافی گلپایگانى و حضرت آیةالله فاضل لنکرانی(ره) و حضرت آیةالله گلپایگانی(ره) و حضرت آیةالله مکارم شیرازى؛ بنابر احتیاط واجب باید قضای آن را به جا آورد.

ـ حضرت آیةالله نوری همدانى؛ باید قضای آن را به جا آورد.

ـ حضرت آیةالله وحید خراسانى؛ کسی که عقیده اش این است که روزه برای او ضرر قابل اعتنا ندارد، اگر روزه بگیرد و بعد از مغرب بفهمد که روزه برای او ضرر قابل اعتنا داشته، باید قضای آن را به جا آورد

 






      

معیار امساک و افطار در اذان رسانه ها

* آیا روزه دار می تواند ملاک در امساک و افطار را اذانی قرار دهد که از رسانه های گروهی اعلام می گردد؟

ـ حضرت امام خمینی(ره) ؛ اگر موجب اطمینان به دخول وقت باشد، اعتماد بر آن مانع ندارد.

ـ حضرت آیةالله خامنه اى؛ اگر برای مکلف، اطمینان به دخول وقت از طریق مذکور (اعلام اوقات شرعی و پخش اذان از رادیو و تلویزیون) حاصل شود، می تواند بر آن اعتماد کند.

ـ حضرت آیةالله بهجت؛ اگر به اذان رسانه های گروهی اعتماد می کنید، کافی است.

ـ حضرت آیةالله سیستانى؛ اگر موجب اطمینان به دخول وقت باشد، اعتماد بر آن مانع ندارد.

ـ حضرت آیةالله شبیری زنجانى؛ اگر خودش، یا نوع مردم اطمینان کنند که وقت داخل شده، کافی است.

ـ حضرت آیةالله صافی گلپایگانى؛ حکم اذان رادیو هر شهر و محل نیز در اعتبار، دایر مدار این است که مؤذن را مشخص به صفت وثوق و معرفت کامل وقت بشناسد والاّ اگر به طور شرعی دخول وقت را احراز ننمایند، خواندن نماز مجزی نیست.

ـ حضرت آیةالله فاضل لنکرانی(ره)؛ بلى، برای اهالی شهر محل پخش و اهالی اطراف که با آن شهر نزدیک و هم افق هستند، حجّت است و نماز و افطار مطابق آن مانعی ندارد.

ـ حضرت آیةالله وحید خراسانى؛ اگر علم یا اطمینان به دخول وقت حاصل شود، اعتماد بر آن مانع ندارد.

ـ حضرت آیةالله مکارم شیرازى؛ چنانچه موجب اطمینان یا ظن قوی شود، مانعی ندارد.

ـ حضرت آیةالله نوری همدانى؛ بلى، برای اهالی شهر محل پخش و اهالی اطراف که به آن شهر نزدیک و هم افق اند، حجت است و نماز و افطار مطابق آن مانعی ندارد.

 






      

استفاده از اسپری در حال روزه

* استفاده از اسپری در حال روزه برای افرادی که آسم دارند، چه حکمی دارد؟

ـ حضرت امام خمینی(ره) ؛ اشکال ندارد.

ـ حضرت آیةالله تبریزی(ره)؛ اگر قبل از رسیدن به حلق به صورت هوا در بیاید، عمل مزبور روزه را باطل نمی کند.

ـ حضرت آیةالله نوری همدانى؛ استفاده از آن در حد ضرورت مبطل روزه نیست.

ـ حضرت آیةالله مکارم شیرازى؛ اگر به صورت گاز رقیق وارد بدن شود، مانعی ندارد و روزه اش صحیح است و ما نمونه های معمولی آن را دیده ایم و اشکالی ندارد.

ـ حضرت آیةالله سیستانى؛ اسپری که برای تنگی نفس استعمال می شود اگر دارو را فقط وارد ریه کند روزه را باطل نمی کند.

ـ حضرت آیةالله صافی گلپایگانى؛ اگر آن را روی زبان بزنند و گازهای آن را استنشاق کنند و آب دهان را بیرون بریزند که مطمئن شوند مواد به حلق نرسیده، اشکال ندارد.

ـ حضرت آیةالله فاضل لنکرانی(ره)؛ چون بر استعمال آن اکل و شرب صدق نمی کند، مبطل روزه نیست.

ـ حضرت آیةالله بهجت؛ اگر به صورت گاز رقیق می باشد، باطل کننده نیست و در غیر این صورت باطل کننده است.

ـ حضرت آیةالله خامنه اى؛ اگر ماده ی مذکور هوای فشرده، همراه با دارویی هرچند به صورت گاز، یا پودر باشد و وارد حلق شود، صحت روزه محل اشکال است و در صورتی که روزه گرفتن بدون استعمال آن ممکن نیست، یا مشقت دارد، جایز است از آن استفاده کند، لکن احتیاط آن است که مبطل دیگری انجام ندهد و در صورت تمکن (بدون استفاده از آن) روزه ها را قضا نماید.

 






      
<   <<   6   7   8      >