سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

خانمی شوهرش پول را به اختیار خانمش قرار داده اما شوهرش مخالف پرداخت خمس هست آیا اون خانم نمی تواند از پولی که شوهرش در اختیارش گذاشته پنهانی خمس بدهد؟ چه وظیفه ای دارد؟

حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی): صحیح نیست؛ در هر صورت تا یقین به وجود خمس در عین اموال مورد ابتلا نباشد، استفاده از آن اشکال ندارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی (مدظله العالی): مانعی ندارد.

حضرت آیت وحید خراسانی  (مدظله العالی): کسی که مالک پول است باید خمس را بپردازد یا دیگری را وکیل کند برای پرداخت خمس و پرداخت خمس مال کسی به وسیله دیگری بدون اجازه او کافی نیست و چنانچه انسان بداند که مالی متعلق خمس است تا صاحب آن مال خمس آن را اداء نکند تصرف در آن مال برای دیگران هم جایز نیست .

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

زمینی که به ارث می رسد خمس داره؟ حتی زمانی که زمین را بفروشیم درصورتی که قیمت زمان ارث رسیدن کمتر از قیمت زمان فروش باشه؟

حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی): ارث خمس ندارد حتى اگر ترقى قیمت پیدا کرده باشد مگر اینکه آن را سرمایه قرار داده باشد که ارتقاع قیمت سوقیه‌اش پس از فروش بنا بر احتیاط واجب مشمول خمس مى‌شود.

حضرت آیت الله سیستانی (مدظله العالی): ارث خمس ندارد ، بله اگر برای ارتفاع قیمت آن را نگه داشته باشد خمس ارتفاع قیمت را باید بدهد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی (مدظله العالی): مال الارث خمس ندارد، هر چند سالها بماند و هزینه نگردد. ولى چنانچه ترقّى قیمت پیدا کند و قبل از سال خمسى هزینه نگردد، ترقّى قیمت آن خمس دارد.

حضرت آیت وحید خراسانی  (مدظله العالی): ارثى که به انسان مى رسد خمس ندارد حتی اگر افزایش قیمت پیدا کند ، ولى اگر مثلا با کسى خویشاوندى داشته و گمان ارث بردن از او نداشته ، باید خمس آن ارث را در صورتى که از مخارج سالش زیاد بیاید بدهد.

ـ   اگر مالى از کسى که معتقد به خمس است به ارث به او برسد و بداند کسى که این مال از او به ارث رسیده خمس آن را نداده ، باید خمس آن مال را با اذن حاکم شرع بدهد ، و اگر در خود آن مال خمس نباشد و وارث بداند کسى که مال از او به ارث رسیده خمس بدهکار است ، آن خمس مانند بقیّه دیون به آن مال تعلّق مى گیرد ، و تا ادا نشده حقّ تصرّف در آن مال را ندارد ، و در صورتى که بخواهد خمس را از آن مال بردارد ، باید از حاکم شرع اذن بگیرد.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

خمس زمین

از درآمد خود، زمینی خریده‌ام تا دو سال دیگر آن را بسازم و در آن زندگی کنم، آیا سر سال به آن خمس تعلق می‌گیرد؟

همة مراجع ?به جز آیات عظام تبریزی(قدس ره)، مکارم شیرازی(دام ظله) و وحید خراسانی(دام ظله)?؛ چنانچه برای تهیه خانه مسکونی،‌ راهی جز نگه داشتن زمین تا چند سال نیست، خمس ندارد.

آیت‌الله مکارم شیرازی(دام ظله)؛ خمس ندارد.

آیات عظام تبریزی(قدس ره) و وحید خراسانی ؛ باید خمس زمین را به قیمت فعلی بدهد.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

خمس شریکی که اهل خمس نیست

کسی که با دیگری شریک باشد یکی اهل خمس و دیگری اهل خمس نباشد. در سودهای که بعدا بوجود میاید ایا میتوانند تصرف کنند؟

امام رهبری ،وحید :اگردرسال بعد از مالی که خمسش را نداده برای سرمایه شرکت بگذارد هیچ کدام نمیتواند دران سودها تصرف کنند( ادامه وحید:مگردر صورتی که شریکی که خمس نداده معتقد به خمس نباشدکه در این صورت شریک دیگر می تواند تصرف کند ).

مکارم:می داند شریکش خمس درامد خود را نمی دهد ادامه شرکت برای او جایز نیست

وتصرف در مال شرکت بعد از تعلق خمس برای هردو حرام است.

بهجت: برای تصرف در ان مال بایداز حاکم شرع اجازه بگیرد.

خوئی ،تبریزی:ان کس (که خمس داده)میتوانددر ان مال تصرف کند .

سیستانی :تصرف شخص اول –با فرض اینکه شیعه اثنی عشری است-در مال مشترک اشکالی ندارد.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

خمس رهن

آیا به پولی که از درآمد کسب تهیه شده و به عنوان رهن به صاحبخانه پرداخت می‌شود، خمس تعلق می‌گیرد؟
امام خمینی(قدس ره) و آیت‌الله سیستانی ؛ خمس دارد و هر زمان دریافت شد یا دریافت آن ممکن گردید، باید فوری خمس آن را بپردازد. 
آیت‌الله خامنه‌ای ؛ هنگامی که برای این منظور نیاز دارد، پرداخت خمس آن واجب نیست؛ ولی هر زمان آن را بازپس گرفت، باید خمس آن را بدهد؛ مگر آنکه برای اجاره در جای دیگر، به آن نیاز داشته باشد. 
آیات عظام صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی ؛ پول رهن جزء مؤونه است و خمس ندارد؛ ولی اگر آن را باز پس گرفت و نیازی به آن نداشت، بنابر احتیاط خمس آن را بپردازد. 
آیات عظام بهجت(قدس ره)،تبریزی(قدس ره)، فاضل لنکرانی(قدس ره) و وحید خراسانی ؛ چنانچه بدون پول رهن، نیاز مسکن او تأمین نمی‌شود، خمس ندارد و هر زمان آن را باز پس گرفت و نیازی به آن نداشت و از مخارج سال زیاد آمد، خمس دارد. 

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 







      

  

سوال : آیا به پول فروش خانه خمس تعلق می گیرد؟ ‍] و یا پایان سال فرصت است] در صورتی که با پرداخت خمس،‌ امکان خرید مجدد خانه به طور کلی یا متناسب با شأن از بین برود، آیا می توان خمس را فعلا پرداخت نکرد و به عنوان بدهکاری خمس محسوب نمود؟

 

آیت ا... خامنه ای : پول فروش خانه ی مسکونی اگر در همان سال خمسی صرف خرید خانه ی مسکونی یا سایر مایحتاج زندگی شود خمس ندارد، و همچنین اگر با پرداخت خمس پول، باقیمانده کافی برای خرید خانه ی مورد احتیاج نباشد و نتواند کمبود را از راه های دیگر تأمین نماید لازم نیست خمس آن را بپردازد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : اگر در خانه یک سال یا بیشتر سکونت داشته باشد پول فروش آن خمس ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 

 






      

خمس پول پس از باز خرید

 سوال : آیا مبلغی که به عنوان سنوات پس از بازنشستگی،‌ باز خرید یا استعفا به کارمند پرداخت می گردد و بعضا به آن پاداش نیز می گویند،‌ خمس دارد؟ در صورت تعلق خمس،‌ آیا خمس آن به محض دریافت باید پرداخت شود یا سر سال خمسی؟

امام خمینی (ره) : بازنشستگی: چنانچه طبق قرار داد باید پس از بازنشستگی حقوق را دریافت دارد جزء در آمد سال است و پس از کسر مؤونه سر سال،‌ باید خمس آن را پرداخت کند.(استفتائات،‌ ج1، ص387،‌ س130)

آیت ا... بهجت : در زائد بر مؤنه ی سال احتیاطاً خمس دارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... تبریزی : در فرض سؤال چنانچه مبلغ مزبور زائد بر مؤنه بود و سال بر آن گذشت باید آنرا تخمیس کند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خامنه ای : اگر پاداش باشد، خمس ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا.. سیستانی : اگر تا سال خمسی بماند و صرف در مخارج زندگی نشود خمس دارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... صافی گلپایگانی : مبلغ مذکور ربح سال وصول محسوب است در صورتی که قبل از گذشت سال صرف مؤنه شود خمس ندارد و اگر سال بگذرد و صرف نشود خمس دارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : اگر سال بر آن بگذرد و صرف در مؤنه زندگی شما نشود خمس تعلق می گیرد و الا خمس ندارد و می توانید برای این مال از همان وقتی که دریافت می کنید سال جداگانه قرار دهید یعنی وقتی دریافت می کنید بر همان مال اگر سال گذشت و صرف مؤنه نشد خمس دارد و الا خمس ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... مکارم شیرازی : پولی که بعد از بازنشستگی از دولت دریافت می کند از درآمد همان سال محسوب می شود و اگر از مخارج آن سال اضافه باشد خمس دارد. بلی فرقی بین موارد مذکور نمی باشد ولو هدیه باشد، اگر از سال خمسی زیاد بیاید خمس دارد.(استفتائات، ج1،‌ص93،‌ س309)

آیت ا... نوری همدانی : سوال: با توجه به هزار و یک مسأله فقهی معظم له، ج2، ص104،‌ س365 بفرمایید آیا مبلغی که به عنوان سنوات پس از بازنشستگی،‌ باز خرید یا استعفا به کارمند پرداخت می گردد و بعضا به آن پاداش نیز می گویند،‌ خمس دارد؟ در صورت تعلق خمس،‌ آیا خمس آن به محض دریافت باید پرداخت شود یا سر سال خمسی؟

آنچه بعد از بازنشستگی به صورت ماهیانه می دهند و همچنین مبلغی که به عنوان باز خرید یا استعفا می دهند متعلق خمس است و باید سر سال خمسی،‌ خمس آن ها را بدهند ولی مبلغی که بعد از بازنشستگی یک مرتبه می دهند چون عنوان هبه و بخشش دارد،‌ متعلق خمس نمی باشد.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 

 






      

خمس ابزار و وسائل دندانپزشکی شخصی

  سوال : اینجانب دندان پزشکی  می باشم. چند سال قبل با پول مخمس مقداری لوازم دندانپزشکی به مبلغ پنج میلیون تومان خریدم. در سال جاری آن ها را به مبلغ دو میلیون تومان فروخته و چهار میلیون تومان هم به آن اضافه نموده و لوازم دندانپزشکی جدیدی به مبلغ شش میلیون تومان خریدم. حال آیا این لوازم جدید خمس دارد یا نه؟

  در صورت وجوب خمس آیا به تمام مبلغ اضافه شده،‌خمس تعلق می گیرد یا مقدار استهلاکی (سه میلیون) استثنا بوده و بقیه خمس دارد؟

آیت ا... خامنه ای : وسائل و ابزار کار، حکم سرمایه دارد که باید تخمیس شود و استهلاک سالانه آن به مقدار هر سال از در آمد همان سال کسر می شود و در فرض سؤال که با پول فروش وسائل سابق و اضافه کردن چهار میلیون بر آن وسائل جدید خریدید، آن چهار میلیون اضافی خمس دارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : اگر لوازم موجود به مقداری است که شما برای امرار معاش به آن نیاز دارید خمس ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 

 






      

  سوال : کتاب هایی که طلاب خواهر طبق احساس نیاز خریداری می کنندو به دلایلی فرصت مطالعه را پیدا نمی کنند آیا به آن ها خمس تعلق نمی گیرد؟

امام خمینی (ره) : اگر کتاب ها مورد نیاز او به مقدار شؤون او باشد خمس ندارد.(استفتائات، ج1، دفتر تبلیغات اسلامی، 1380، ص374، س91 و 90و 92)

آیت ا... بهجت : اگر در معرض استفاده باشد، خمس ندارد. (استفتائات، دفتر معظم له، 1386، ج3، ص19، س3439)

آیت ا... تبریزی : کتاب هایی که در سال تهیه،‌ مورد احتیاج باشد و اتفاقاً در سال استفاده نکرده باشد خمس ندارد و چنانچه کتاب به صورت دوره باشد به طوری که تهیه آن به صورت تک جلدی مشکل است در صورتی که بعضی از آن ها مورد احتیاج است،‌ خمس ندارد.(استفتائات، ج1، ص182 ، م879/  و همان،‌ج2، ص170، م787)

آیت ا... خامنه ای : خیر. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خوئی : بله خمس به آن تعلق می گیرد.(استفتائات،‌احیاء آثار الامام خوئی، 1381، ص139، س450 و 451 و 452)

آیت ا... صافی گلپایگانی : اگر کتاب ها معرض حاجت فعلیه اوست خمس ندارد هر چند اتفاقاً یک سال از آنها استفاده نکرده باشد و الآ همس آنها واجب است در موارد مشکوک الاستفاده خمس واجب است.(جامع الاحکام، حضرت معصومه، 1382، ص195، ج1، س704)

آیت ا... فاضل لنکرانی : اگر در حدّ‌ شأن آنها باشد که این کتابها را داشته باشند خمس ندارد.

ولو به هر علّتی آنرا مطالعه نکنند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... گلپایگانی : اگر در معرض استفاده و مراجعه باشد که به حسب حال آن اهل علم،‌مورد حاجت  او شده خمس ندارد هر چند اتفاقاً چند سال هم مورد مراجعه قرار نگیرد.(مجمع المسائل، دار القرآن الکریم، 1369، ج1، ص338، س178)

آیت ا... مکارم شیرازی : آنچه مورد نیاز نبوده خمس دارد ( وملاک قیمت امروز است)

(اگر در تمام طول سال نیز در آن استفاده نشود، ولی وجود آن کتاب برای مواقع ضروری در کتاب خانه لازم است، نیاز محسوب می شود.) ( استفتائات، مدرسه الامام علی بن ابیطالب (ع) ،‌ 1384، ص102، س324/ توضیح المسائل، 1383، ص282، م1507، همان)

آیت ا... نوری همدانی : در صورتی که کتاب ها مورد نیازش بوده خمس به آن ها تعلق نمی گیرد.

اگر در مظّال مطالعه نیست و زائده به حساب می آید جزء‌ مؤونه نیست و خمس به آن تعلق نمی گیرد.(هزار و یک مسأله فقهی، مهدی موعود (عج)، 1383،‌ ج2، ص99، س347)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

 

   سوال : آیا به مازاد حقوق بازنشستگی که در پایان سال خمسی از مخارج سال زیاد می آید،‌خمس تعلق می گیرد؟

آیت ا... خامنه ای : آنچه از مؤونه سال زیاد بیاید خمس دارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : بلی. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 

 






      
<      1   2   3   4   5   >>   >