سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

*  سؤال : ا گر به پولی که برای حج به بانک سپرده ایم مطمئن شویم که معاملات شرعی با آن پول انجام نشده است، آیا سود آن پول حلال است و می توانیم برای مصارف حج استفاده نمائیم؟

آیت ا...بهجت:  چون در اول معامله ای در قبال سود نشده باید به آن مبلغ از باب ردّ مظالم صدقه به فقیر بدهید.( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

 http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

*سؤال :در فتوای فقها ، استحباب سعی وارد نشده است ، آیا سعی استحباب نفسی دارد یا نه، و در موردی که سهواً سعی را اضافه به جا آورد ، فتوا به استحباب هفت شوط دؤّم داده اند ، آیا از این مورد ، میتوان استحباب سعی را استفاده کرد ؟

 آیت...خامنه ای : سعی استحباب نفسی ندارد ( استفتائات موجود در وحد پاسخ به سوالات )

 آیت...خامنه ای : خیر.استحباب نفسی ندارد و این مورد تنها مورد استحباب سعی است و مورد دیگری وجود ندارد. ( استفتائات موجود در وحد پاسخ به سوالات )

 http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

سوال 1 : اگر مکلفی در آخرین روز یکی از ماه های قمری جهت ورود به مکه ی مکرمه محرم شود ولی بقیه ی  اعمال عمره ی مفرده را در شب یا روز اول یا سایر ایام ماه قمری جدید انجام دهد آیا این عمره به حساب ماه قمری قبل محاسبه میشود یا ماه قمری جدید؟ اگر تا پایان ماه قمری جدید از مکه ی مکرمه خارج و مجدداً وارد مکه مکرمه گردید آیا میتواند بدون احرام مجدد وارد شود یا خیر؟ و آیا فرقی است بین این که ماه اول ویا ماه جدید رجب باشد یا سایر ماه های قمری؟

*سوال2 : اگر مکلفی در یک ماه قمری عمره مفرده انجام دهدو در ماه قمری بعد ، از شهر مکه مکرمه خارج ولی از محدوده ی حرم خارج نشود و مثلاً به منی برود. آیا میتواند بدون احرام مجدد وارد مکه شود؟

*سوال 3 : در فرض سؤال دوم اگر تنها تا عرفات برود آیا انجام عمره ی مفرده ی مجدد برای ورود به مکه مکرمه واجب است؟

آیت ا... تبریزی : ج1 – در فرض مزبور که شخص در ماه قمری قبل محرم شده ولی اعمال عمره ی مفرده را در ماه قمری جدید انجام داده و بعد از مکه و حرم خارج شده است بنابر احتیاط برای وارد شدن به مکه در همان ماه قمری جدید باید مجدداً محرم بشود و در این حکم بین اینکه ماه اول یا ماه جدید ماه رجب باشد یا سائر ماه های قمری فرقی نیست. والله العالم

ج2-در فرض سؤال که شخصی از حرم خارج نشده است برای وارد شدن به مکه در ماه جدید احرام مجدد لازم نیست. والله العالم

ج3- در فرض مزبور برای وارد شدن به مکه در ماه قمری جدید بنابر احتیاط واجب باید مجدداً محرم شود. و الله العالم (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خامنه ای : ج1- معیار در محاسبه ماه قمری برای کسی که می تواند در آن ماه بدون احرام وارد مکه شود، واقع شدن اعمال عمره در آن ماه است پس اگر در روز آخر ماه ،محرم شود و طواف و بقیه ی اعمال عمره را در ماه بعد به جا آورد عمره به حساب ماه جدید گذاشته میشود و در طول آن ماه اگر از مکه خارج شد جایز است بدون احرام وارد مکه مکرّمه شود .مگر در خصوص ماه رجب که ظاهر روایات این است که اگر کسی در روز آخر ماه رجب محرم شود عمره ی او عمره ی رجبیه محسوب میگردد .پس احتیاط واجب آن است که اگر این شخص در طول ماه شعبان از مکه خارج شد برای دخول به مکه احرام ببندد .و رعایت این احتیاط در ماههای دیگر هم خوب است.

ج2و3ـ میزان خروج از شهر مکه است ولو از محدوده حرم خارج نشود . پس اگر به هر نقطه خارج از مکه برود اگر در آن ماه عمره نگذارده باید برای دخول به مکه محرم شود و مراد از شهر مکه همان شهر کنونی است،با همه وسعت متجددآن .  (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا...سیستانی :ج1ـ این عمره در ماه قبل حساب میشود و فرقی بین ماهها نیست .

ج2ـ نمی تواند بدون احرام وارد شود .

ج3ـ فرقی نمی کند . (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ...گلپایگانی:ج1ـ در فرض سؤال باید احتیاط کند به این که اگر مجدداً در مدت مورد سؤال از حرم خارج شد برای عمره ی مفرده محرم شود و در این جهت فرقی بین ماه رجب و ماههای دیگر نیست .واله العالم

ج2ـ بلی در فرض سؤال می تواند بدون احرام وارد شود .

ج3ـ در فرض مذکور از حرم خارج شده باید محرم شود . واله العالم. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 آیت ا...فاضل لنکرانی : ج1ـ عمره ی مذکور به حساب ماه قمری جدید منظور میشود لذا تا آخر این ماه میتواند بدون احرام مجدداً وارد مکه شود. خیر فرقی نمی کند .

ج2ـ خیر.ملاک دخول مکه است و فرقی نمی کند که از حرم خارج شود یا خیر .

ج3ـ بلی قطعاً واجب است چون هم از حرم خارج شده است و هم از مکه. . (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 آیت ا... مکارم شیرازی :ج1ـ بعید نیست که عمره ماه قبل محسوب شود ولی احتیاط آن است که اگر بخواهد عمره دیگری درآن  ماه بجا آورد به قصد رجا  انجام دهد و اگر همان ماه از مکه خارج و سپس در همان ماه وارد مکه شود احرام ببندد

ج2ـ مانعی ندارد زیرا منی داخل حرم است .

ج3ـ احتیاط آن است که مجدداً از آنجا احرام ببندد و عمره به جا آورد . (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... نوری همدانی :.ج1ـ عمره مذکور مربوط به ماه قمری قبل است و فرقی بین ماهها نیست  بعلاوه فاصله دو عمره معتبر نیست و میتوان هر روز یک عمره انجام داد .

ج2ـ در صورتی که از مکه خارج شده باید برای ورود به مکه مجدداً محرم شود امٍٍٍّا چون فاصله معتبر نیست می تواند پیش از خروج از مکه عمره انجام دهد و در این صورت لازم نیست برای ورود به مکه محرم شود .

ج3ـ از جواب قبل روشن شود. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات )

 http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

*سؤال : شخصی که به وسیله قرض به راحتی می تواند حج برود آیا مستطیع میشود؟

امام خمینی (ره):  اگر غیر مستطیع ، مصارف حج را قرض کند ، مستطیع نمی شود ، هر چند بتواند بعداً به سهولت قرض را ادا کند و اگر با آن حج به جا آورد از حجةالاسلام کفایت نمی کنـــــــــد . ( مناسک محشی،ص26،م20)

آیت ... ارا کی (ره ):اگر غیر مستطیع ، مصارف حج را قرض کند ، مستطیع نمی شود ،هر چند بتواند بعداً به سهولت قرض را ادا کند و اگر با آن حج به جا آورد حجةالاسلام کفایت نمی کند .(مناسک محشی ،ص26،م20)

آیت ...بهجت : کسی که قدرت مالی بر انجام دادن حج ندارد ، لازم نیست برای حج پول قرض نماید ، مگر این که با دارا بود ن شرایط دیگر قدرت بر پرداخت بدهی را داشته باشد به این نحو که الان مالی دارد که بعد از حج با فروش آن می تواند بدهـی خود را بپردازد ،یا این که از کسـی طلبـــــی دارد و می داند که اگر قرض کند ، بدهکار در وقت مقرّر ، بدهی خودش را می پردازد ،که در این موارد حج واجب است .اگر کسی بعداً قدرت بر پرداخت دین داشته باشد ولی فعلاً مابه ازای آن را ندارد،در وجوب فعلی حج،تأمل است .( مناسک حج و عمره ،ص44،م88و89)

 آیت ..تبریزی : هرگاه کسی مقداری پول قرض کند که آن پول به مقدار مخارج حج باشد و در وقت قرض کردن مالی داشته باشد که بتواند با آن قرض خود را ادا کند ولی فعلاً نمی تواند آن را بفروشد یا در آن تصرف کند حج بر او واجب خواهد بود .(مناسک محشی ،ص26و27،م20،پاورقی4 /مناسک حج،ص20،م33)

آیت .... خامنه ای : کسی که مخارج حج را ندارد ولی میتواند به آسانی آن مبلغ را از دیگری وام بگیرد و بعداً ادا کند ، واجب نیست که با گرفتن وام ،خود را مستطیع کند ؛ ولی اگر وام گرفت ، حج رابر او واجب میشود .( مناسک حج مطابق با فتاوای حضرت امام خمینی (ره)و مقام معظم رهبری ،ص19و20،م18،پاورقی 1)

آیت ...خویی : هر گاه کسی مقداری پو ل قرض کند که آن پول به مقدار مخارج حج باشد و قدرت پرداخت آن را بدون مشقت بعد از آن داشته باشد ،حج بر او واجب خواهد بود .(مناسک محشی ، ص26و27،م20،پاورقی 4 /مناسک حج ، ص29،م33).

آیت ..سیستانی: هر گاه کسی مالی را قرض کند که وافی به مخارج حج باشد ، حج بر او واجب نخواهد شد ، اگر چه قدرت پرداخت آن را بعداً داشته باشد مگر این که وقت پرداخت قرض آن قدر دور باشد که اصلاً عقلاء به آن توجه نکنند ، در این صورت حج بر او واجب خواهد شد .( مناسک حج ،ص33،س33)

آیت ...شبیری زنجانی : قرض کردن برای حج ، بر غیر مستطیع واجب نیست ؛ ولی اگر قرض کند در حالی که می داند که اگر آن را در حج خرج کند می تواند بدون حرج آن را پس دهد ،مستطیع بوده و حج بر او واجب است. (مناسک حج ،ص18،م38 )

آیت ...صافی گلپایگانی : شخصی که وام گرفته و می خواهد به حج مشرف شود و اقساط آن را بعداً به تدریج بپردازد ، اگر به مقدار مؤونه حج ندارد مستطیع نیست و حجة الاسلام محسوب نمی شود . اما اگر مالی ( زائد بر مؤونه ) دارد که به ازای آن قرض کند و به حج برود و بعد این مال را بفرشد و قرض خودرا بدهد از حجةالاسلام مکفی است . ( استفتائات حج ،ص14 ،س19 مناسک محشی ، ص27،م20، پاورقی4 ،و استفتا ء شفاهی از دفتر معظم له )

آیت... لنکرانی: اگر بتواند قرض کند و پرداخت آن برای او مشکل نباشد واجب نیست قرض کند ،ولی اگر قرض کرد و به حج رفت کفایت از حجةالاسلام می کند ( مناسک حج ،ص49،م91)

آیت ...گلپایگانی(ره): اگر غیر مستطیع ، مصارف حج را قرض کند مستطیع نمی شود ، هر چند بتواند بعداً به سهولت قرض را اداء کند اما اگر مالی دارد و نمی خواهد یا نمی تواند در حج صرف کند ، ولی میتواند قرض کند وبعد به سهولت قرض را ادا کند ،حج بر او واجب می شود و مکفی از حجةالاسلام است .(مناسک حج، ص19،م34)

ایت ...مکارم شیرازِی: شخصی که مستطیع نیست ، اگر هزینه های حج را با قرض گرفتن از دیگران فراهم کند ، مستطیع نمیشود ، هرچند بتواند در آینده بدهی خود را به راحتی بپردازد ، و اگر با چنین پولی حج به جا آورد کفایت از حجةالاسلام نمی کند .هر چند حجش صحیح است . آری اگر معادل وام اموالی داشته باشد که از محل آن بتواند بدهی خود را به آسانی بپردازد مستطیع است   .( مناسک جامع حج، ص32،م22)

آیت...نوری همدانی: اگر غیر مستطیع ، مصارف حج را قرض کند ، مستطیع نمی شود ، هر چند بتواند بعداً به سهولت قرض را ادا کند و اگر با آن حج به جا آورد از حجةالاسلام کفایت نمی کند .مگر اینکه به مقدار قرض فعلاً مالی داشته باشد که بعـداً قادر باشـد قرضش را از مال یا مال دیگر ادا کنـد .( مناسک محشی ص26م20 مناسک حج ص31م30)

آیت... وحید  خراسانی: اگر مبلغی را قرض کند که کافی برای مصارف حج باشد و بتواند آن را بعد بدون سختی پرداخت نماید ،حج بر او واجب می شود .(مناسک حج ص27م30)

 http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

*سوال : آیا مستحاضه قلیله میتواند در صورت تدارم خون با وضوی صلاتی ، طواف را به جا آوزد؟

امام خمینی (ره) : خیر بنابر احتیاط واجب برای طواف وضوی مستقل بگیرد. و ظاهر فرج را اگر خون به آن رسیده آب بکشد و همچنین بنابر احتیاط واجب پنبه را عوض کرده یا تطهیر نماید. و واجب است از خروج خون در صورتی که خوف ضرر نباشد جلوگیری نماید.(تحریر الوسیله، ج1،ص56/ فصل فی الاستحاضه ،‌ص58و59، م4و8)

آیت الله اراکی : خیر بنابر احتیاط واجب برای طواف وضوی مستقل بگیرد. و ظاهر فرج را اگر خون به آن رسیده آب بکشد و همچنین پنبه را عوض کرده یا تطهیر نماید . و واجب است از خروج خون جلوگیری نماید.(العروة الوثقی(چهار مرجعی)،‌ ج1، ص253، م17/ زبدة الاحکام، ص50، م2)

آیت ا... بهجت : خیر، باید برای طواف وضوی مستقل بگیرد. وظاهر فرج را اگر خون رسیده آب بکشد و همچنین بنابر احتیاط واجب پنبه را عوض کرده یا تطهیر نماید. و واجب است از خروج خون در صورتی که خوف ضرر نباشد جلوگیری نماید.(وسیلة النجاة‌، ج1، ص87،م303/ و ص58،م4(298))

 آیت ا... تبریزی : بنابر احتیاط واجب هم برای طواف واجب و هم برای نماز طواف تجدید وضو کند و اگر ما بین طواف و صلاة طواف بواسطه ی تجدید پارچه ی محل و پنبه و تطهیر، فاصله ی زیاد بیفتد لازم نیست تجدید پارچه و پنبه و تطهیر کند.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خامنه ای : خیر بنابر احتیاط واجب برای طواف وضوی مستقل بگیرد. و ظاهر فرج را اگر خون به آن رسیده آب بکشد و همچنین بنابر احتیاط واجب پنبه را عوض کرده یا تطهیر نماید. و واجب است از خروج خون در صورتی که خوف ضرر نباشد جلوگیری نماید.(تحریر الوسیله، ج1،ص56/ فصل فی الاستحاضه ،‌ص58و59، م4و8)

آیت ا... خویی : خیر، باید برای طواف وضوی مستقل بگیرد. وظاهر فرج را اگر خون به آن رسیده آب بکشد و همچنین بنابر احتیاط واجب پنبه را عوض کند. و واجب است از خروج خون جلوگیری نماید.(العروة الوثقی مع تعلیقه، ج1،ص237،م17/ منهاج الصالحین، ج2،ص72،م251)

آیت ا.. سیستانی : خیر ، بنابر احتیاط واجب برای طواف وضوی مستقل بگیرد. و ظاهر فرج را اگر خون به آن رسیده آب بکشد و همچنین بنابر احتیاط مستحب ، پنبه را آب کشیده و یا عوض کند. و واجب است از خروج خون در صورتی که خوف ضرر نباشد جلوگیری نماید.(العروة الوثقی مع تعلیقه، ج1،ص267، م17(803)/ المسائل المنتخبه ، ص59، م85)

آیت ا.. شبیری زنجانی : اگر در استحاضه ی قلیله فاصله ی قابل توجهی بین نماز و طواف ایجاد شود، واجب است وظایف مستحاضه تکرار گردد و در صورتی که فاصله قابل توجهی ایجاد نشود ، واحتمال دهد در این فاصله خون خارج میشود،بنابر احتیاط واجب اعمال مستحاضه را تکرار نماید.(مناسک الحج، ص134، م389)

آیت ا... صافی گلپایگانی : خیر ، بنابر احتیاط واجب برای طواف وضوی مستقل بگیرد. و ظاهر فرج را اگر خون به آن رسیده آب بکشد و همچنین پنبه را عوض کند. و واجب است از خروج خون در صورتی که ضرر ندارد جلوگیری کند.(هدایة العباد، ج1، ص49، م289)

آیت ا... فاضل لنکرانی : خیر ، باید برای طواف وضوی مستقل بگیرد. و ظاهر فرج را اگر خون به آن رسیده آب بکشد و همچنین بنابر احتیاط واجب پنبه را عوض کرده و یا تطهیر نماید. و واجب است هر مقدار که می تواند از خروج خون جلوگیری کند.(مناسک حج، ص182،م541)

آیت ا... گلپایگانی : خیر ، بنابر احتیاط واجب برای طواف وضوی مستقل بگیرد. و ظاهر فرج را اگر خون به آن رسیده آب بکشد و همچنین پنبه را عوض کند. و واجب است از خروج خون در صورتی که ضرر ندارد جلوگیری کند.(هدایة العباد، ج1، ص58،م289)

آیت ا... مکارم شیرازی : خیر ، بنابر احتیاط واجب برای طواف وضوی مستقل بگیرد. و واجب است از سرایت خون به سایر اعضا جلوگلری کندو اما عوض کردن پنبه و دستمال واجب نیست، هر چند احتیاط است. چنانچه برای او ضرر نداشته باشد باید پیش از غسل و بعد از آن به وسیله ی پنبه و مانند آن از بیرون آمدن خون جلوگیری کند. ولی اگر این کار مشقت زیاد لازم دارد، لازم نیست.(حج بانوان، ص105،س2)

آیت ا... نوری همدانی : خیر ، بنابر احتیاط واجب برای طواف وضوی مستقل بگیرد.و ظاهر فرج را اگر خون به آن رسیده آب بکشد و همچنین پنبه را عوض کند یا آب بکشد. و تحفظ از خروج خون زمانی که ضرر نداشته باشد لازم است.(التعلیقات علی کتاب العروة الوثقی، ص72،م17)

آیت ا... وحید خراسانی : خیر ، بنابر احتیاط واجب برای طواف وضوی مستقل بگیرد.و ظاهر فرج را اگر خون به آن رسیده آب بکشد و همچنین بنابر احتیاط واجب پنبه را عوض کند. و باید ظاهر فرج را اگر خون به آن رسیده آب بکشد و باید بعد از وضو از بیرون آمدن خون جلوگیری نماید.(مناسک حج،‌ص149، م293/ توضیح المسائل ،ص262، م400/ منهاج الصالحین، ص72،م251

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

*سؤال: آیا باید افاضه ی از مشعر به منی ، برای زنان و معذورین بعد از نیمه ی شب باشد ، یا قبل از آن هم جایز است ؟

آیت...خامنه ای : احتیاط واجب آن است که پیش از نصف شب حرکت نکنند.( مناسک محشی ،ص398،م983)

آیت... اراکی: احتیاط واجب آن است که پیش از نصف شب حرکت نکنند.( مناسک محشی ،ص398،م983)

آیت.. بهجت (ره): وقوف در شب عید در مشعر برای آن ها کافی است ،برای این دسته افراد ، جایز است بعد از وقوف در شب با قصد قربت ف قبل از طلوع فجر به سوی منی کوچ نمایند.( مناسک حج و عمره ،ص156،م661)

 آیت...تبریزی: جایز است شب عید مقداری وقوف نموده، و قبل از طلوع فجر به سوی منی کوچ کننند.( مناسک حج،ص152،م378)

 آیت...خامنه ای : شب عید وقوف به مقدار مسمّی کافی است.(مناسک حج،ص126،م337)

آیت... خویی: جایز است شب عید مقداری وقوف نموده، و قبل از طلوع فجر به سوی منی کو چ کنند (مناسک حج ،ص239،م374)

آیت... سیستانی:  جایز است ، به توقف شب عید در آنجا و حرکت کردن قبل از طلوع فجر به طرف منی اکتفا کنند(مناسک حج،ص273،م647)

 آیت...شبیری زنجانی:  مقداری از شب عید را در مشعر بمانند، و مستحب موکّد است قبل از نصف شب از مشعر کوچ نکنند.( مناسک حج،ص224،م647)

آیت...صافی گلپایگانی: برای مضطر و خائف و صاحب عذر و زنان ، افاضه از مشعر به منی در شب جایز است ،هر چند قبل از نصف شب باشد.(استفتائات حج ،ص206،س674)

آیت..فاضل لنکرانی: احتیاط وجوبی در این است که بعد از نصف شب حرکت کنند.(مناسک حج و عمره ،ص233و234،س376)

 آیت...گلپایگانی(ره) : رفتن از مشعر به منی ، قبل از طلوع فجر جایز است .(آداب و احکام حج ، ص297،م763)

 آیت...مکارم شیرازی:  مقداری از شب را در مشعر بمانند و ذکر خدا بگویند و سپس به منی ببروند .( مناسک حج،ص137،م270،حج بانوان ص136،س1)

آیت.. نوری همدانی:  مقداری از شب را در مشعر الحرام توقف کنند و بعد به منی کوچ کنند ، و احتیاط واجب آن است که پیش از نصف شب حرکت نکنند.(مناسک حج،ص166،م277)

آیت ...وحید خراسانی: مقداری از شب عید را در مزدلفه بمانند و پیش از طلوع فجر ، از آنجا به طرف منی کوچ کنند.(مناسک حج،ص192،م371)

تکلیف زن شیر ده پس از  استقرار حج

*سؤال1: اگر خانم شیردهی که طفلش فقط از شیر مادر تغذیه میکندمستطیع شود،وظیفه اش چیست؟

*سؤال2:اگر تشرف او به حج برای بچه ضرر داشته و مشرّف شده ،آیا حج او کفایت از حجةالاسلام میکند؟

آیت ...بهجت:اگر ممکن است به زن شیرده ی دیگری دهد باید حج خود را به جا آورد و اگر این امکان نباشدباید حج را به تأخیر اندازد ولی اگر بازهم رفت، ظاهراًاز حجةالاسلام کفایت میکند. .(استفتائات موجود در واحد  پاسخ به سوالات )

آیت ...خامنه ای : اگر حج برای مادر حرجی باشد مثل آن که کسی که به جای مادر به بچه شــــیر بدهد و او را نگهداری کند پیدا نشود در این صورت بر مادر واجب نیست ، ولی اگر قبلاً حج براو مستقر شده باید پس از رفع حرج در اولین زمان ممکن برای انجام حج اقدام نماید.

ج2ـاگر غیر مستطیع حج به جا آورد کفایت از حجةالاسلام نمی کند. .(استفتائات موجود در واحد  پاسخ به سوالات )

آیت ... سیستانی :ج1ـ اگر انجام حج ضرری یا حرجی نباشد باید برود.

ج2ـ کفایت می کند. .(استفتائات موجود در واحد  پاسخ به سوالات)

آیت ...فاضل لنکرانی:  اگر بتواند برای کودک پرستار پیدا کند ـ اگر چه با مشکلات معمولی و قابل تحمل و پرداخت اجرت باشد یا بتواند او را همراه خود ببرد و سایر شرایط وجود داشته باشد باید به حج برود . اما اگر نگهداری کودک توسط دیگری مستلزم عسر و حرج یا بیماری کودک باشد یا همراه بردن کودک مستلزم عسر و حرج باشد فعلاً این زن مستطیع نیست و اگر قبل از نام نویسی حج بر او مستقر نشده وظیفه ای ندارد .

ج2ـ خیر در فرض سؤال مستطیع نبوده و حج او کفایت از حجة الاسلام نمی کند.(استفتائات موجود در واحد  پاسخ به سوالات )

آیت ...مکارم شیرازی: ج1ـ در صورتی که امکان همراهی کودکش باشد باید به حج برود و در غیر اینصورت حج بر او واجب نیست.

ج2ـ.خالی از اشکال نیست .(استفتائات موجود در واحد  پاسخ به سوالات )

آیت...نوری همدانی:.ج1ـ در فرض سؤال ، در صورتی که در غیا ب مادر خطری نوزاد را تهدید نمی کند  باید حج را انجام دهد .

ج2ـ در صورت عدم آگاهی حج وی صحیح است  .(استفتائات موجود در واحد  پاسخ به سوالات )

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

*سوال : زنی به تصور این که حیض پاک شده طواف و نماز طواف را به جا آورده، در اثناء سعی متوجه میشود که پاک نبوده تکلیف او چیست؟

امام خمینی (ره) : سعی را قطع کند و پس از پاک شدن از حیض ، طواف و نماز را اعاده کند و احتیاط آن است که پس از اعاده طواف و نماز سعی را اتمام و اعاده نماید.(مناسک محشی ، ص303،س731)

آیت الله اراکی : سعی را قطع کند و پس از پاک شدن از حیض ، طواف و نماز را اعاده کند و احتیاط آن است که پس از اعاده طواف و نماز سعی را اتمام و اعاده نماید.(مناسک محشی ، ص303،س731)

آیت ا... بهجت : باید آن طواف و نماز را دوباره بعد از پاکی اعاده کنید و هم چنین احتیاطا سعی را.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... تبریزی : سعی را قطع کند و پس از پاک شدن از حیض ، طواف و نماز را اعاده کند و احتیاط آن است که پس از اعاده طواف و نماز سعی را اتمام و اعاده نماید.(مناسک محشی ، ص303،س731/ صراط النجاة ، ج7، ص360، س1359)

آیت ا... خامنه ای : سعی را قطع کند و پس از پاک شدن از حیض ، طواف و نماز را اعاده کند و احتیاط آن است که پس از اعاده طواف و نماز سعی را اتمام و اعاده نماید.(مناسک محشی ، ص303،س731)

آیت ا... خویی : سعی را قطع کند و پس از پاک شدن از حیض ، طواف و نماز را اعاده کند و احتیاط آن است که پس از اعاده طواف و نماز سعی را اتمام و اعاده نماید.(مناسک محشی ، ص303،س731)

آیت ا.. سیستانی : سعی را قطع کند و پس از پاک شدن از حیض ، طواف و نماز را اعاده کند و احتیاط آن است که پس از اعاده طواف و نماز سعی را اتمام و اعاده نماید.(مناسک محشی ، ص303،س731)

آیت ا.. شبیری زنجانی : طواف و نماز باطل است وظیفه حج و عمره حائض در کتب مناسک نوشته شده است.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... صافی گلپایگانی : سعی را قطع کند و پس از پاک شدن از حیض ، طواف و نماز را اعاده کند و احتیاط آن است که پس از اعاده طواف و نماز سعی را اتمام و اعاده نماید.(مناسک محشی ، ص303،س731/ استفتائات حج ، ص136، س413)

آیت ا... فاضل لنکرانی : سعی را قطع کند و پس از پاک شدن از حیض ، طواف و نماز را اعاده کند و احتیاط آن است که پس از اعاده طواف و نماز سعی را اتمام و اعاده نماید.(مناسک محشی ، ص303،س731)

آیت ا... گلپایگانی : سعی را قطع کند و پس از پاک شدن از حیض ، طواف و نماز را اعاده کند و احتیاط آن است که پس از اعاده طواف و نماز سعی را اتمام و اعاده نماید.(مناسک محشی ، ص303،س731/ آداب و احکام حج،‌ ص251، س518)

آیت ا... مکارم شیرازی : سعی را قطع کند و پس از پاک شدن ، طواف و نماز و سعی را اعاده کند.(مناسک محشی، ص303، س731/ مناسک جامع حج، ص251و 252، س885)

آیت ا... نوری همدانی : سعی را قطع کند و پس از پاک شدن از حیض ، طواف و نماز را اعاده کند و احتیاط آن است که پس از اعاده طواف و نماز سعی را اتمام و اعاده نماید.(مناسک محشی ، ص303،س731)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

*سؤال : آیا بر زن محرم ، در نقاب زدن و پوشاندن صورت کفّاره واجب است ؟ چه مقدار؟

امام خمینی(ره): در نقاب انداختن و پوشاندن رو به هر نحو که باشد ، کفّاره لازم نیست گر چه موافق احتیاط است .( مناسک محشی ،ص196م436)

 آیت...اراکی(ره): در نقاب انداختن و پوشاندن رو ،به هر نحو که باشد، برای پرداخت کفّاره ، احتیاط ترک نشود. .( مناسک محشی، ص196،م436 پاورقی8)

آیت... بهجت (ره): در ثابت شدن کفّاره ـ یک گوسفند ـ برای پوشاندن صورت بر زنان ، تأمّل است . ( کفاره لازم نیست )( مناسک حج وعمره ، ص109،م424 استفتاء شفاهی از دفتر معظم له )

آیت...تبریزی: بنابر احتیاط واجب ، باید یک گوسفند بدهد.( مناسک حج،ص110،م268)

 آیت...خامنه ای : در نقاب انداختن و پوشاندن رو به هر نحو که باشد ، کفّاره لازم نیست گر چه موافق احتیاط است .( مناسک الحج ، ص115م268)

 آیت... خویی: بنابر احتیاط واجب ، باید یک گوسفند بدهد.( مناسک حج،ص110،م268)

آیت...سیستانی : بنابر احتیاط مستحب آن است که یک گوسفند بدهد.( مناسک حج،ص193،م268)

آیت...شبیری زنجانی : کفاره پوشاندن صورت با چیزهای پوششی یک گوسفند است و در غیر آن ظاهراً ( غیر پوششی مثل بادبزن و حنا ) کفاره ندارد  اگرچه احتیاط مستحبی مؤکد در قربانی کردن یک گوسفند است.( مناسک زائر ،ص26و27،هفتم پوشاندن صورت برای  زنان و کفّاره )

 آیت...صافی گلپایگانی: جایز است به جهت رو گرفتن از نامحرم ، مقداری از چادر یا چیز دیگری  را که به سر انداخته تا محاذی (مقابل) چانه پایین بیندازد ، لیکن احتیاط لازم این است که آن را به دست یا به چوب ، دور از صورت نگاه دارد که مثل نقاب نشود و در غیر این صورت یک گوسفند کفاره بر او لازم است ( مناسک حج ص65،م69)

آیت ...فاضل لنکرانی :  پوشاندن صورت کفاره ندارد ، اگرچه احتیاط مستحب این است که یک گوسفند کفّاره بدهد ( مناسک حج ،ص130،م366)

آیت...گلپایگانی(ره) : جایز است به جهت رو گرفتن از نامحرم ، مقداری از چادر یا چیز دیگری که به سر انداخته تا محاذی( مقابل ) چانه پایین بیندازد ، لکن احتیاط للازم این است که آن را به دست یا به چوب، دور از صورت نگاه دارد که مثل نقاب نشود والاّ یک گوسفند کفّاره بر او لازم است.( مناسک حج ،ص44،م69)

آیت ...شیرازی : کفّاره پوشانیدن صورت برای زنان ، یک گوسفند است بنابر احتیاط مستحب         .( مناسک حج ،ص63،م108)

 آیت...نوری همدانی: در نقاب انداختن و پوشاندن رو ، به هر نحو که باشد ، هر چند بر زنی که احرام بسته حرام است؛ ولی اگر تخلف کرد ، کفّاره بر او لازم نیست.( مناسک حج ، ص61، م94)

 آیت ...وحید خراسانی: بنابر اقوی در پوشاندن صورت کفّاره ای نیست ، اگر چه احتیاط مستحب آن است که یک گوسفند کفّاره بدهد.( مناسک حج ، ص134،م265)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

*سوال : زنی به تصور این که از حیض پاک شده طواف و نماز طواف را به جا آورده و پس از سعی متوجه میشود که پاک نبوده تکلیف او چیست؟

امام خمینی (ره) : اعاده طواف و نماز طواف و اعاده سعی مبنی بر احتیاط است.( مناسک محشی ، 303، س731)

آیت الله اراکی : اعاده طواف و نماز طواف و اعاده سعی مبنی بر احتیاط است. وتا تقصیر نکرده احکام محرم را رعایت کند. .( مناسک محشی ، 303، س731(با ارجاع به ص267، س647، پاورقی 4)

آیت ا... بهجت : طواف ونماز را اعاده کند وبنابر احتیاط بعد از آن سعی و تقصیر را نیز اعاده کند. وتا تقصیر نکرده احکام محرم را رعایت کند.( مناسک محشی ، 303، س731(با ارجاع به ص267، س647، پاورقی 4)/مناسک الحج، ص240،م170)

آیت ا... تبریزی : طواف ونماز را اعاده کند وبنابر احتیاط بعد از آن سعی را نیز اعاده کند. وتا تقصیر نکرده احکام محرم را رعایت کند.(مناسک محشی حج، ص303و304، س731(با ارجاع به ص267 ، س647، پاورقی 4) / صراط النجاة ،‌ج7 ، ص360،س1361)

آیت ا... خامنه ای : اعاده طواف و نماز طواف و اعاده سعی مبنی بر احتیاط است.( مناسک محشی ، 303، س731)

آیت ا.. سیستانی : اعاده ی طواف و نماز لازم است و سعی را نیز اعاده نماید.(مناسک محشی، ص267، س647 /و ص303، س731)

آیت ا.. شبیری زنجانی : اگر بعد از تقصیر متوجه شود که در حین طواف و نماز پاک نبوده است، باید طواف و نماز را اعاده کند و بنابر احتیاط واجب سعی را نیز اعاده نماید.(مناسک الحج، ص132،‌م384)

آیت ا... صافی گلپایگانی : اعاده طواف و نماز لازم و اعاده سعی مبنی بر احتیاط است.(استفتائات حج،‌ص136، س413)

آیت ا... فاضل لنکرانی : اعاده طواف و نماز لازم است ولی سعی صحیح است. هر چند اعاده ی آن مستحب است.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... گلپایگانی : اعاده طواف و نماز لازم است و اعاده سعی مبنی بر احتیاط است.(آداب و احکام حج، ص213، س518)

آیت ا... مکارم شیرازی : اعاده طواف و نماز لازم است و اعاده سعی مبنی بر احتیاط است.( حج بانوان ، ص99،س16/ ماسک جامع حج ، ص251،س885)

آیت ا... نوری همدانی : : اعاده طواف و نماز لازم است و اعاده سعی مبنی بر احتیاط مستحب است.( مناسک محشی، ص303، س731/ احکام عمره ی مفرده ، به انضمام استفتائات جدید، ص62،م194)

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

*سوال : اگر حاجی بعد از اعمال عمره ی تمتع ، متوجه شود که وضو و غسل او باطل بوده، تکلیفش نسبت به اعمال چیست؟

امام خمینی (ره) : طواف و نماز را اعاده کند و عمره ی او صحیح است. (مناسک محشی،‌ص267، س647)

آیت الله اراکی : طواف و نماز را اعاده کند و عمره ی او صحیح است و بنابر احتیاط ، بعد از آن سعی و تقصیر را نیز اعاده کند و تا تقصیر نکرده احکام محرم را مراعات کند. (مناسک محشی،‌ص267، س647، پاورقی4)

آیت ا... بهجت : طواف و نماز را اعاده کند و عمره ی او صحیح است و بنابر احتیاط ، بعد از آن سعی و تقصیر را نیز اعاده کند و تا تقصیر نکرده احکام محرم را مراعات کند. (مناسک محشی،‌ص267، س647، پاورقی4)

 آیت ا... تبریزی : طواف و نماز را اعاده کند و عمره ی او صحیح است و بنابر احتیاط ، بعد از آن سعی و تقصیر را نیز اعاده کند و تا تقصیر نکرده احکام محرم را مراعات کند. (مناسک محشی،‌ص267، س647، پاورقی4)

آیت ا... خامنه ای : در فرض مرقوم پس از تحصیل طهارت طواف ها و نماز آن ها را اعاده نماید.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خویی : باید لباس دوخته را بیرون بیاورد و طواف ، نماز طواف، سعی و تقصیر را اعاده کند و در فرض گذشت زمان تدارک ، حجش باطل است. (مناسک محشی،‌ص267، س647، پاورقی4)

آیت ا.. سیستانی : اگر قبل از گذشتن وقت یادش آمد باید آن را جبران کند و بعد از آن سعی و تقصیر را نیز اعاده کند و تا اعمال را انجام نداده است از محرمات احرام اجتناب نماید و اگر بعد از گذشتن وقت تدارک متوجه شود، در صورت سهو و نسیان ، اعاده ی طواف کافیست و در صورت جهل حجش باطل است و به احتیاط واجب باید یک شتر قربانی بدهد.(مناسک محشی، ص267و268، س647،پاورقی4)

آیت ا.. شبیری زنجانی : طواف و نماز طواف را اعاده کند واحتیاط واجب اعاده ی سعی و تقصیر است وتا زمانی که طواف و نماز طواف و تقصیر را انجام نداده از محرمات احرام اجتناب کند.(مناسک حج ،‌ص132،م384)

آیت ا... صافی گلپایگانی : در مفروض سوال (که بعد از تقصیر و قبل از شروع اعمال حج فهمیده) ، باید پس از وضو ، طواف،‌ نماز، سعی و تقصیر را اعاده کند.(مناسک محشی، ص267و268،س647،پاورقی4)

آیت ا... فاضل لنکرانی : طواف و نماز را اعاده کند ولو بالاستنابه، عمره ی او صحیح است. (مناسک محشی،‌ص267، س647/ استفتائات حج و عمره ،‌ص148،س242)

آیت ا... گلپایگانی : در مفروض سوال (که بعد از تقصیر و قبل از شروع اعمال اعمال حج فهمیده) ، باید پس از وضو ، طواف ، نماز، سعی و تقصیر را اعاده کند.(مناسک محشی،‌ص267، س647، پاورقی4)

آیت ا... نوری همدانی : طواف و نماز را اعاده کند و عمره ی او صحیح است. (مناسک محشی،‌ص267و 268، س647)

 http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      
<      1   2   3   4   5   >>   >