سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

*سوال : کسی که میتواند نماز را ایستاده بخواند و روی صندلی بنشیند ولی نمی تواند به سجده رود رکوع و سجده را چگونه انجام دهد؟

امام خمینی: باید به هر مقدار که میتواند ولو با تکیه دادن به دیوار و امثال آن بایستد،‌ سپس به رکوع رود و در صورتی که نمی تواند از حال ایستاده به رکوع برود، روی صندلی بنشیند و در حال نشسته به رکوع رود. پس از رکوع، اگر می تواند سرش را خم کرده و بر مهری که روی میز قرار دارد سجده نماید و اگر نمیتواند مهر را بالا آورده و سر را کمی خم کند و بر مهر بگذارد. اگر از خم کردن سر هم معذور است، سر را نگه داشته مهر را بر پیشانی قرار دهد.(توضیح المسائل ، با استفاده از مسائل/ ،1068،1069،1070،1036،1037،1038 )

آیت ا... فاضل لنکرانی : باید ایستاده نماز بخواند و رکوع را طبق معمول به جا آورد و در فرض مزبور روی صندلی نشسته و روی میز سجده کند و اگر میز یا بلندی دیگری نیست با اشاره سجده کند.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

  http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

*سوال : کسی که میتواند نماز را ایستاده بخواند ولی نمیتواند به سجده رود، رکوع و سجود را چگونه انجام دهد؟

·         پاسخ: (باید به هر مقدار که میتواند –ولو به تکیه دادن به دیوار و امثال آن- بایستد، سپس به مقداری که میتواند رکوع رود ودر صورتی که نمیتواند از حال ایستاده به رکوع برود، روی صندلی بنشیند به رکوع رود. سپس از رکوع ، اگر میتواند سرش را خم کرده و بر مهری که روی میز قرار دارد سجده نماید واگر نمی تواند ، مهر را بالا آورده و سر را کمی خم کند و بر مهر بگذارد و اگر از خم کردن سر معذور است،‌ احتیاط مستحب سر را نگه داشته مهر را بر پیشانی قرار دهد.)

·         لطفا بفرمایید: آیا پاسخ مذکور برای سوال فوق جامع و کافی می باشد؛ نظر خود را به صورت ممهور مرقوم فرمایید.

آیت ا... بهجت : بله؛ پاسخ مذبور کافی است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خامنه ای : سوال: کسی که می تواند نماز را ایستاده بخواند ولی نمی تواند به سجده رود، رکوع و سجود را چگونه انجام دهد؟

پاسخ: باید به هر مقدار که میتواند ولو با تکیه دادن به دیوار و امثال آن بایستد سپس به مقداری که می تواند رکوع رود و در صورتی که نمی تواند از حال ایستاده به رکوع رود، روی صندلی و مانند آن بنشیند و به رکوع رود و پس از رکوع اگر می تواند با وضع شش موضع دیگر سجده بر زمین سرش را خم کرده و بر مهری که روی میز قرار دارد سجده نماید ، باید این چنین کند و اگر نمی تواند ، احتیاط در آن است که مهر را بالا آورده و پیشانی را بر آن بگذارد و اگر از وضع مساجد شش گانه دیگر بر زمین ، هم معذور است وظیفه ی او سجده ی با ایماء و اشاره است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا.. سیستانی : در صورت عجز از رکوع و سجود از ایماء و اشاره استفاده می کند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... صافی گلپایگانی : سوال: کسی که می تواند نماز را ایستاده بخواند ولی نمی تواند به سجده رود، رکوع و سجود را چگونه انجام دهد؟

پاسخ: (باید به هر مقدار که میتواند –ولو به تکیه دادن به دیوار و امثال آن- بایستد، سپس به مقداری که میتواند رکوع رود ودر صورتی که نمیتواند از حال ایستاده به رکوع برود، روی صندلی بنشیند به رکوع رود. سپس از رکوع ، اگر میتواند سرش را خم کرده و بر مهری که روی میز قرار دارد سجده نماید واگر نمی تواند ، مهر را بالا آورده و سر را کمی خم کند و بر مهر بگذارد و اگر از خم کردن سر معذور است،‌ احتیاط مستحب سر را نگه داشته مهر را بر پیشانی قرار دهد.) لطفا بفرمایید: آیا پاسخ مذکور برای سوال فوق جامع و کافی می باشد؛ نظر خود را به صورت ممهور مرقوم فرمایید.

بله کافی است.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : ظاهرا سوال این است که فرد قدرت بر قیام در حال نماز و رکوع بصورت متعارف را دارد. که در این صورت حمد و سوره را در حال قیام  می خواند و رکوع بجبا می آورد و چون از انجام سجده بصورت متعارف عاجز است اگر میتواند بلندی ای جلوی خود قرار دهد و مهر را روی آن قرار دهد و بعد از رکوع دستها را روی میز یا بلندی مقابل خود قرار داده و پیشانی را روی مهر بگذارد. و اگر این مقدار هم نمی تواند یا میز و بلندی ندارد مهر را بالا نگهداشته و سر را به مقداری که میتواند خم کرده و روی مهر قرار دهد و ذکر سجده را بگوید و کفایت می کند و اگر از رکوع هم معذور است تا حد ممکن خم شود و رکوع کند هر چند با عصا و تکیه دادن باشد در این صورت نوبت به نشستن نمی رسد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... مکارم شیرازی : صحیح است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... نوری همدانی : جواب با رعایت آنچه در مسئله 1069و1070، توضیح المسائل آمده ، پاسخ مذکور صحیح است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

  http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

*سوال : زنی که احتمال بدهد، رمی باعث قاعدگی او میشود، آیا می تواند در رمی نایب بگیرد؟

امام خمینی (ره) : اگر در اثر آن به مشقت می افتد، عذر محسوب می شود و میتواند نایب بگیرد.(مناسک محشی ، ص503، س1304)

آیت الله اراکی : اگر در اثر آن به مشقت می افتد، عذر محسوب می شود و میتواند نایب بگیرد.(مناسک محشی ، ص503، س1304)

آیت ا... بهجت : خیر باید خودش رمی کند چون در حال رمی طهارت شرط نیست.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 آیت ا... تبریزی : قاعدگی مجوز استنابه برای رمی نیست، باید خودش انجام دهد و اگر قبل از وقوف به عرفه میترسد که رمی باعث قاعدگی بشود و نتواند طواف کند،‌ باید طواف و نماز آن را مقدم کند و بنابر احتیاط مستحب سعی را نیز مقدم کند و در وقت خودش اعاده کند.(مناسک محشی ، ص503، س1304، پاورقی4/ صراط النجاة ،ج4،‌ص253، م1264)

آیت ا... خامنه ای : اگر در اثر آن به مشقت می افتد، عذر محسوب می شود و میتواند نایب بگیرد.(مناسک محشی ، ص503، س1304)

آیت ا.. سیستانی : مجرد احتمال وقوع در مشقت ، مجوز استنابه نیست.(مناسک محشی ، ص503و504، س1304، پاورقی 4)

آیت ا.. شبیری زنجانی : در صورتی که خوف از حیض به درجه ای باشد که به سبب این خوف رمی در روز و شب عید برای او حرجی باشد، نایب گرفتن جایز است.(مناسک الحج، ص242، م693)

آیت ا... صافی گلپایگانی : کافی نیست؛ مگر این که حائض شدن در آن حال برای او مستلزم عسر و حرج باشد.(استفتائات حج ،‌ص217،س715)

آیت ا... فاضل لنکرانی : اگر در اثر آن به مشقت می افتد، عذر محسوب می شود و میتواند نایب بگیرد.(مناسک محشی ، ص503، س1304/ مناسک حج، ص353، م1031)

آیت ا... گلپایگانی : اگر زنی با رفتن در ازدحام جمعیت خوف از حیض دارد، باید شب رمی کند، و اگر تمکن از رمی در شب هم نیست، برای رمی در روز به کسی نیابت دهد.(آداب و احکام حج، ص369، م956)

آیت ا... مکارم شیرازی : اگر در اثر آن به مشقت می افتد، عذر محسوب می شود و میتواند نایب بگیرد.(حج بانوان ، ص161و162،س3/ مناسک جامع حج، ص359،س1287)

آیت ا... نوری همدانی : اگر در اثر آن به مشقت می افتد، عذر محسوب می شود و میتواند نایب بگیرد.(مناسک محشی ، ص503، س1304)

  http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

*سؤال1: اگر زن برای رمی جمرات برود اما خوف از جمعیت ، ضرر جانی و یا جدا شدن از گروه و گم شدن داشته باشد ، آیا می تواند برای رمی نایب بگیرد؟

*سؤال2: اگر زن بداند حضور او در رمی ، سبب ایجاد خوف از جمعیت ، ضرر جانی و یا جدا شدن از گروه و گم شدن او می شود می تواند بدون خارج شدن از چادر ، برای رمی نایب بگیرد؟

آیت.. بهجت (ره): ج1و2ـ در صور مزبور ه استنابه در رمی جایز است مگر اینکه در شب بتواند رمی کند وگرنه در شب باید رمی کند . .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

 آیت...تبریزی: در هردو فرض سؤال چنانچه ممکن بوده باشد با تأخیر در وقتی که خوفی نبوده باشد خودش رمی کند  و اگر خوف مستمر است نایب می گیرد و اگر اتفاقاً خوف برطرف شد رمی را اعاده کند. .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

 آیت...خامنه ای :ج1ـ اگر خوف او عقلایی باشد ، در این صورت رمی در روز براو واجب نیست ولی به مجرد آن نمی تواند نایب بگیرد ، بلکه باید در شب ، خودش رمی کند.

ج2ـ اگر با وجود خوف مذکور از رمی در شب هم معذور است در این صورت می تواند در روز نائب گرفته و لازم نیست از چادر خارج شود ، گر چه مستحب است تا محلّ جمرات برود. .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت... سیستانی: ج1ـ میتوانند

ج2ـ همان جواب.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت...صافی گلپایگانی: ج1و2ـ گفته شد اگر متمکن از رمی حتّی  در شب نباشد می تواند نائب بگیرد. .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت..فاضل لنکرانی: ج1ـ اگر زن در شب عید و روز عید و شب یازدهم تاصبح از رمی جمره معذور باشد و قدرت برانجام رمی نداشته باشد می تواند نایب بگیرد. و خوف چنانچه منشاء  عقلائی داشته باشد مجوز نیابت می شود.

ج2ـ اگر خوف عقلائی باشد و در شب قبل و روز و شب بعد هم نتواند خودش رمی کند مانعی ندارد و لازم نیست از چادر خارج شود. .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

 آیت...مکارم شیرازی:ج1و2ـ در فرض سؤال نائب گرفتن اشکال ندارد ولی توجه داشته باشید که به فتوای ما اصابت سنگها به ستون لازم نیست بلکه کافیست سنگهای رمی شده به حوضچه اطراف ستونها بیفتد در ضمن اگر شب بتواند خودش رمی کند مقدّم است . .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت.. نوری همدانی: ج1ـ جایز است .

ج2ـ در فرض سؤال اشکال ندارد. .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

  http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 

 






      

*سؤال: آیا پوشش ناخن بلند در مقابل نامحرم در حال احرام ،لازم است؟

آیت...بهجت :از حیث نظر با غیر حال احرام تفاوتی ندارد واز احرام اگر زینت حساب نمی شود حکمی ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات )

آیت...سیستانی:  لازم نیست . (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات )

آیت...صافی گلپایگانی: بلی لازم است. الله العالم . (استفتائات موجود در واحد پاسخبه سوالات)

آیت...فاضل لنکرانی:از جهت احرام ،لازم نیست . (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات )

 آیت... مکارم شیرازی: احتیاط واجب آن است که آن را بپوشاند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات )

آیت...نوری همدانی: خیر لازم نیست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات )

  http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

بانوانی که ناچارند مسیر عرفات تا منی را پیاده بیایند ،اگر به علت خستگی مفرط نتوانند به رمی جمرات بروند ، وظیفه آنان را در دو مورد ذیل بیان بفرمایید.

 *سؤال1:اگر زمان انجام رمی در روز عید ،وسعت داشته باشد.

 *سؤال2: اگر زمان انجام رمی در روز عید ،ضیق داشته باشد.

آیت.. بهجت (ره): ج1ـ تا امکان دارد ، باید در همان روز عید رمی کنند.

ج2ـ در روز بعد از رمی ادائی رمی قضائی را به جا می آورند اگر متمکنّ از رمی نهاری باشند والاّ رمی را در شب یازدهم بجا آورند.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

 آیت...تبریزی:

 آیت...خامنه ای : ج1ـ اگر در وسعت وقت عذرشان برطرف شود  باید خودشان رمی کنند.

ج2ـ با وجود عذر از رمی در روز ، باید شب بعد خودشان رمی کنند. .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت... سیستانی: ج1ـ خودشان انجام بدهند.

ج2ـ اگر قدرت ندارند که رمی کنند باید نایب بگیرند. .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت...صافی گلپایگانی:ج1ـ می توانند روز عید رمی کنند .ولله العالم .

ج2ـ می تواننند شب یازدهم رمی کنند و اگر نتوانند شب یازدهم رمی کنند، شب دوازدهم رمی کنند و اگر نمی توانند حتی شب یازدهم و دوازدهم رمی کنند  باید نائب بگیرند. والله العالم. .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

 

آیت..فاضل لنکرانی: ج1ـ باید در روز یا شب بعد برای رمی جمرات بروند و اگر امکان ندارد نایب بگیرند.

ج2ـ در شب بعد انجام دهند. .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

 آیت...مکارم شیرازی:در صورت اول پس از رفع خستگی باید رمی کند و در صورت دوم نایب می گیرند ضمناً همانطورکه گفته شد اگر بانوان بتوانند شب قبل یا بعد رمی کنند مقدم است. .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

آیت.. نوری همدانی:ج1ـ اگر وقت هست خود انجام دهند .

ج2ـ چنانچه وقت ضیق است می توانند نائب بگیرند. .(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات)

 http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

*سؤال : موالات میان اشواط طواف و سعی ، چگونه به هم می خورد ،آیا با خواندن دو رکعت نماز مستحبی یا فعل منافی با طواف ، به هم می خورد یا نه؟

آیت...خامنه ای: از بین رفتن موالات موکول به نظر عرف است و در سعی موالات معتبر نیست مگر آنکه شوط اول تمام نشده باشد که در صورت از بین رفتن موالات احتیاتاً از سر بگیرد. .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت...فاضل لنکرانی:  ملاک فوت موالات عرفی است و ظاهراً با خواندن نماز مستحبی ( بطور مستقل نه در حین طواف و سعی )موالات بهم می خورد. .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

 

*سوال : معلولی که تنها یک دست یا یک پا ندارد و به جز نقص در مواضع سجده ، مشکلی از نظر اعمال اختیاری عمره و حج ندارد، آیا نیابت او برای حج کفایت می کند؟

آیت ا... خامنه ای : چنین شخصی نمی تواند نیابت کند.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی :این فرد نمی تواند برای کسی که حج واجب بر عهده دارد نایب شود. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 

 






      

در موارد زیر به جاآوردن طواف مستحبیف به نیابت از دیگری و نیابت کردن در طواف کسی کهاو نیز اعمال به جا می آورد چه حکمی دارد؟

*سؤال 1: پس از عمره ی مفرده یا تمتع ، پیش از طواف و بقیه اعمال

سؤال 2ـپس از احرام حج ، قبل از رفتن به عرفات

*سؤال3ـ پس از اعمال منا، پیش از اعمال مکه

آیت...خامنه ای: ج1و2ـ نیابت برای معذورین مانع ندارد لکن احوط تر ک نیابت در طواف مستحبی است ولی به حج و عمره ضرر نمی زند.

ج3ـ احوط آن است که تا اعمال واجب را انجام نداده طواف مستحبی نکند. .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت...فاضل لنکرانی: در تمام موارد خلاف احتیاط است  .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

اگر کسی عمل جراحی کرده باشد و در حال رفتن خونابه از (مقعد )او خارج شود ؛ با ویلچر طواف کند و این مشکل را نداشته باشد

*سؤال 1ـ آیا لازم است حتماً با ویلچر طوااف کند ؟

*سؤال2ـ در صورتی که بدون ویلچر طواف نماید و خونابه از او خارج شود ، حکم طواف او چیست؟

آیت... بهجت :ج1ـ بله ،اگر متمکّن است با سایر شرایط

ج2ـ  با خروج خونابه وضوی او باطل نمی شود . ولی بدن و لباس او نجس می شود که احکام آن در صورت جهل مطلق و علم در اثناء در مناسک آمده است .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت...خامنه ای:ج1ـ  اگر چرخ مزبورا ، در مطاف خودش راه میبرد، طواف با چرخ متعین است. 

ج2ـ اگر از طواف با چرخ به نحوی که ذکر شد، متمکن است ، طواف بدون چرخ با خروج نجاست مجزی نیست.( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت...سیستانی : ج1ـ با ویلچر طواف کند

ج2ـ طواف او صحیح است  .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت...صافی گلپایگانی:  در مفروض سوال  چنانچه با تأخیر بتواند طاهراً طواف انجام دهد تأخیر لازم است و اگر تأخیر ممکن نبود ، طواف کند ، بعد از آن نائب هم بگیرد . و چنانچه ویلچر را خود حرکت دهد (نه آنکه او را طواف دهند)طواف با آن مقدم است . والله  العالم .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت...فاضل لنکرانی:  ج1ـ خیر لازم نیست با ویلچر طواف کند.

ج2ـ طوافش محکوم به صحت است.( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت...مکارم شیرازی: ج1ـ در فرض سوال این کار لازم است .

ج2ـ احتیاط آن است طوافش با ویلچر اعاده کند .( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت...نوری همدانی: ج1ـ در فرض سؤال با ویلچر طواف نماید .

 http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 

 






      
<      1   2   3   4   5   >>   >