سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

سوال : آیا اعتکاف در مسجدی غیر از مسجد جامع باطل است و آیا ممکن است هر محله و بومه ای مسجد جامعی غیر از مسجد جامع شهر یا روستا داشته باشد؟ مسجد جامع به چه مسجدی گفته می شود؟ آیا ممکن است در شهر چند مسجد جامع باشد؟

آیت ا... خامنه ای : قبلا گذشت که اعتکاف در هر مسجدی – حتی غیر از مسجد های چهار گانه- تا هنگامی که بر آن مکان اسم مسجد صدق کند، جایز است مشروط به این که قصد رجا باشد یعنی به امید اینکه مطلوب خداوند واقع شود. و مختص به مسجد جامع نیست و ممکن است که یک شهر یا یک روستا چند مسجد جامع داشته باشد. (اسفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

   http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

سوال : آیا اعتکاف در دو مسجد جایز است؟ اگر در یکی متعذر شود چطور؟

امام خمینی (ره) : اعتکاف را باید در یک مسجد به جا آورد نه دو مسجد، اگر چه دو مسجد متصل به هم باشند. مگر اینکه یک مسجد حساب آید و اگر عذری برای معتکف پیش آید که نتواند اعتکاف را در آن مسجد تمام کند مثل ترس و خرابی مسجد، در این صورت اعتکافش باطل است و نمی تواند به مسجد دیگری برود.(تحریر الوسیله، ج1، ص307، م6)

آیت ا... اراکی : در اعتکاف واحد مسجد واحد معتبر است و در دو مسجد صحیح نیست. خواه مسجد متصل یا منفصل باشند. اما اگر طوری متصل باشند که یک مسجد شمرده شود مانعی ندارد.

اگر عذری برای معتکف به وجود آمد که مانع از ادامه اعتکافش در آن مسجد شد مثلا ترس یا خرابی مسجد.... اعتکافش باطل است.(عروة الوثقی، ج2، ص82، م19و18)

آیت ا... بهجت : اعتکاف باید در یک مسجد باشد و معتکف شدن در دو مسجد جایز نیست مگر زمانی که دو مسجد از نظر زمین به هم متصل باشد اگر چه ساختمان و در و دیوار آنها جدا باشد.

اگر عذری برای معتکف به وجود آمد که مانع از ادامه اعتکافش در آن مسجد شد مثلا ترس یا خرابی مسجد.... اعتکافش باطل است.(وسیلة النجاة، ج1، ص333، م6 (1200))

آیت ا... تبریزی : وحدت مسجد شرط است؛ و دو مسجدی که به هم متصل هستند اگر یک مسجد شوند اعتکاف در آن دو مانعی ندارد، و اگر دو مسجد حساب شوند، جایز نیست.

اگر عذری برای معتکف به وجود آمد که مانع از ادامه اعتکافش در آن مسجد شد،اعتکافش باطل است.(استفتائات جدید، 1383، ج1، ص157، م763/ منهاج الصالحین، 1426 ه ق، ج1، ص294، م1070)

آیت ا... خامنه ای : سوال: الف) حکم رفت و آمد معتکف در دو مسجد متصل به هم چیست؟

اعتکاف در دو مسجد صحیح نیست چه متصل باشند چه منفصل مگر آنکه دو مسجد عرفا یکی محسوب شوند.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

ب) اگر شخص از اعتکاف در یک مسجد معتذر شد آیا می تواند در مسجد دیگر معتکف شود؟

اگر عذری برای معتکف به وجود آمد که مانع از ادامه اعتکافش در آن مسجد شد،اعتکافش باطل می شود و تمام کردن آن در مسجد جامع دیگری کافی نیست.(تحریر الوسیله، ج1، ص307، م6)

آیت ا... خوئی : اعتکاف باید در یک مسجد باشد و در دو مسجد جایز نیست چه متصل باشند چه منفصل، مگر آنکه دو مسجد طوری متصل باشند که یک مسجد شمرده شود. اگر در مسجدی معتکف شود و مانعی پیش آید که نتواند در آن مسجد بماند، اعتکافش باطل است و جایز نیست در مسجد دیگر بماند.(منهاج الصالحین، ج1، ص279، م1069/ عروة الوثقی معظم له، ج2، ص75، م18 و 19)

آیت ا.. سیستانی : اعتکاف واحد باید در یک مسجد باشد و جایز نیست در دو مسجد معتکف شود خواه دو مسجد متصل باشند یا منفصل. لکن اگر به طوری متصل باشند که یک مسجد شمرده شوند مانعی ندارد.

اگر عذری برای معتکف به وجود آمد که مانع از ادامه اعتکافش در آن مسجد شد مثلا ترس یا خرابی مسجد.... اعتکافش باطل است.(العروة الوثقی مع تعلیقه، 1425ه ق، ج2، ص486، م18(2577) و م19 (2578))

آیت ا... صافی گلپایگانی : اعتکاف واحد باید در یک مسجد باشد و در دو مسجد جایز نیست حتی اگر متصل باشند اما اگر اتصال آنها به نحوی باشد که یک مسجد شمرده شود اعتکاف جایز است.

اگر مانعی از ادام? اعتکاف در مسجد پیش آید مثل ترس یا خرابی مسجد.... اعتکافش باطل است و جایز نیست به مسجد دیگر برود.(هدایة العباد، 1416ه ق، ج1، ص238، م1409)

آیت ا... فاضل لنکرانی : اعتکاف باید در یک مسجد باشد و در دو مسجد جایز نیست چه متصل باشند یا منفصل، ولی اگر دو مسجد طوری متصل باشند که یک مسجد حساب شوند، اعتکاف جایز است.

اگر در یک مسجد معتکف شود و مانعی مثل ترس و خرابی مسجد و... پیش آید که نتواند اعتکاف را در آنجا تمام کند اعتکاف باطل است.(العروة الوثقی مع تعلیقات، 1380، ج2، ص76، م18(2577) و م19 (2578))

خیر اگر در بقاء در یک مسجد متعذر شد و از آن خارج شد اعتکاف باطل می شود و تیمم در مسجد دیگر کفایت نمی کند.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... گلپایگانی : اعتکاف باید در یک مسجد باشد و در دو مسجد جایز نیست حتی اگر متصل باشند، ولی اگر دو مسجد طوری متصل باشند که یک مسجد حساب شوند اشکال ندارد. اگر عذری مثلا ترس یا خرابی مسجد.... برایش پیش آید که نتواند اعتکاف را در آن مسجد تمام کند، اعتکافش باطل است و نمی تواند آن اعتکاف را در مسجد جامع دیگری تمام کند.(هدایة العباد، ج1، ص280، م1410)

آیت ا... مکارم شیرازی : بهتر است که تمام مدت اعتکاف در یک مسجد باشد ولی در دو مسجد متصل به هم نیز مانعی ندارد.

در صورت عروض مانع می تواند اعتکاف را در مسجدی که متصل به این مسجد می باشد ادامه دهد.(استفتائات جدید، 1384، ج2، ص159، س462/ العروة الوثقی مع تعلیقات، 1386، ج2، ص88، م18 و19)

آیت ا... نوری همدانی : اعتکاف باید در یک مسجد باشد و در دو مسجد جایز نیست چه دو مسجد متصل باشند یا منفصل، ولی اگر دو مسجد طوری متصل باشند که مسجد واحد محسوب شوند، اشکالی ندارد.

اگر مانعی از ادامه ی اعتکاف در یک مسجد پیش آید(مثل ترس و خرابی مسجد و... ) اعتکاف باطل است.(التعلیمات علی الکتاب عروة الوثقی، ص199، الثامن، م18 و 19)

 

آیت ا... وحید خراسانی : اگر در مسجد معینی اعتکاف کرد و مانعی از ادامه اعتکافش در آن مسجد به وجود آمد اعتکافش باطل می شود و نباید در مسجد دیگر ادامه دهد. (بنابر این از مفهوم عبارت به دست می آید که اعتکاف واحد در دو مسجد جایز نیست.) (منهاج الصالحین، ج2،ص322، م1070)

  http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

سوال : آیا پشت بام مسجد تابع مسجد است یا بستگی به وقف کننده دارد؟

آیت ا... خامنه ای : پشت بام مسجد به حکم مسجد است مگر این که احراز شود که هنگام وقف مسجد، پشت بام آن از وقف خارج شده است.(اسفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

 آیت الله خامنه ای : معتکف مى‌تواند براى امور ضرورى شرعى و عرفى و عقلى از مسجد خارج شود ولى اگر به قدرى طول دهد که صورت اعتکاف محو شود، اعتکاف صحیح نیست؛ و تشخیص ضرورى شرعى و عرفى و عقلى با خود مکلف است.

آیت الله مکارم شیرازی : در صورت ضرورت اشکالی ندارد ولی در اولین فرصت به محل اعتکاف بازگردد.

آیا لله نوری همدانی : خروج برای اینگونه امور صحیح نیست و اعتکاف باطل می‌شود

 

 http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

اعتکاف بدون خواندن دعا

سوال : معتکف در مراسم اعتکاف، باید تمام آن ایام را با دعا، نماز و روزه سپری کند، یا استراحت و بدون دعا هم می تواند باشد. راه آسان و ساد? آن کدام است؟

آیت ا... خامنه ای : اعتکاف بدون دعا و نماز مستحب هم صحیح است ولی روزه در حال اعتکاف، لازم است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : در اعتکاف فقط روزه واجب است و شرط صحت اعتکاف است. اما دعا و نماز و سایر عبادات شرط صحت نیست. هر چند دعا بسیار مطلوب است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

   http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

سوال : آیا می توان اعتکاف را به نیابت از امام زمان (عج) و قضاء حوائج آن حضرت انجام داد؟ و اگر صحیح است روزه گرفتن به نیابت از شخص زنده، جایز است یا خیر؟

آیت ا... خامنه ای : اعتکاف و روزه مستحبی به نیابت از آن حضرت مانع ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : بلی. و در این فرض که روزه هم تابع اعتکاف است مانعی ندارد و صحیح است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

سوال : ارتباط با همسر (چه با قصد لذت و چه بدون قصد لذت) در زمان اعتکاف چه حکمی دارد؟

امام خمینی (ره) : در حال اعتکاف نزدیکی با زن حرام است و لمس و بوسیدن با شهوت نیز حرام می باشد و در این مسئله بین زن و مرد فرقی نیست. (تحریر الوسیله، ج1، ص309، فرع اول)

آیت ا... اراکی : در حال اعتکاف نزدیکی با زن حرام است و لمس و بوسیدن با شهوت نیز حرام می باشد و در این مسئله بین زن و مرد فرقی نیست.(عروة الوثقی، ج2، ص87، احکام الاعتکاف، احدها)

آیت ا... بهجت : در حال اعتکاف نزدیکی با زن حرام است و بنابر احتیاط واجب لمس و بوسیدن با شهوت نیز حرام می باشد و در این مسئله بین زن و مرد فرقی نیست.(وسیلة النجاة، ج1، ص336، ما یحرم المعتکف، م1208، فرع اول)

آیت ا... تبریزی : در حال اعتکاف نزدیکی با زن حرام است و احتیاط مستحب لمس و بوسیدن با شهوت نیز ملحق به نزدیکی می شود و در این مسئله بین زن و مرد فرقی نیست.(منهاج الصالحین، 1426 ه ق، ج1، ص296، فصل فی احکام الاعتکاف، م1078، فرع اول)

آیت ا... خامنه ای : ارتباط با همسر به جماع و به لمس و بوسیدن با شهوت حرام بلکه مبطل اعتکاف است.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خوئی : در حال اعتکاف نزدیکی با زن حرام است و بنابر احتیاط واجب لمس و بوسیدن با شهوت ملحق به نزدیکی میشود و در این مسئله بین زن و مرد فرقی نیست.(منهاج الصالحین، ج1، ص292، م1078، فرع اول)

آیت ا.. سیستانی : در حال اعتکاف نزدیکی با زن حرام است و بنا بر احتیاط واجب لمس و بوسیدن با شهوت و تفخیذ و مانند آن ملحق به نزدیکی میشود و در این مسئله بین زن و مرد فرقی نیست.(العروة الوثقی مع تعلیقه، 1425ه ق، ج2، ص491، احدها)

آیت ا... صافی گلپایگانی : در حال اعتکاف نزدیکی با زن حرام است و بنابر احتیاط واجب لمس و بوسیدن با شهوت نیز حرام می باشد و بین زن و مرد فرقی نیست.(هدایة العباد، 1416ه ق، ج1، ص240، م1417)

آیت ا... فاضل لنکرانی : در حال اعتکاف نزدیکی با زن و همچینین لمس و بوسیدن با شهوت حرام می باشد و در این مسئله بین زن و مرد فرقی نیست.(العروة الوثقی مع تعلیقات، 1380، ج2، ص81، فصل فی احکام الاعتکاف، فرع اول)

آیت ا... گلپایگانی : در حال اعتکاف نزدیکی با زن حرام است و لمس و بوسیدن با شهوت نیز حرام می باشد و در این مسئله بین زن و مرد فرقی نیست.(هدایة العباد، ج1، ص281، م1418، فرع اول)

آیت ا... مکارم شیرازی : در حال اعتکاف نزدیکی با زن حرام است ولی لمس و بوسیدن  او بنا بر احتیاط واجب حرام است.(استفتائات جدید، 1386، ج3، ص108، س325، مورد اول)

آیت ا... نوری همدانی : در حال اعتکاف، هر گونه عمل شهوانی مانند آمیزش جنسی ، بوسیدن، لمس کردن، مبطل اعتکاف است.(هزار و یک مسئله فقهی، 1383، ج2، ص84، س289)

آیت ا... وحید خراسانی : در حال اعتکاف نزدیکی با زن حرام است و بنابر احتیاط واجب لمس و بوسیدن با شهوت نیز ملحق به نزدیکی می شود و در این مسئله بین زن و مرد فرقی نیست.(منهاج الصالحین، ج2، ص324، م1078، فرع اول)

   http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

سوال : الف) آیا اذن شوهر در اعتکاف همسر لازم است؟

ب) آیا اذن والدین در اعتکاف فرزند لازم است؟

امام خمینی (ره) : الف) بنابر احتیاط واجب اذن شوهر در صحت اعتکاف زن، در صورتی که منافات با حق شوهر داشته باشد لازم است.

ب) اذن والدین در صحت اعتکاف فرزند در صورتی که موجب ایذاء آنها شود، لازم است و اگر سبب اذیت پدر و مادر نشود بنابر احتیاط مستحب باید از آنها اذن بگیرد.(تحریر الوسیله، ج1، ص306، السادس)

آیت ا... اراکی : الف) اذن شوهر در صحت اعتکاف زن در رو روز اول، در صورتی که مانافات با حق شوهر نداشته باشد، لازم است. و با عدم منافات، اگر در دو روز اول، روزه ی مستحبی بگیرد؛ بنابر احتیاط واجب اذن شوهر شرط است.

ب) اذن والدین در صحت اعتکاف فرزند در صورتی که موجب ایذاء آنها شود، لازم است. و اگر موجب اذیت آنان نشود ولی فرزند بخواهد در دو روز اول، روزه ی مستحبی بگیرد باز هم باید از پدر و مادر کسب اذن کند.(عروة الوثقی، ج2، ص78، السابع)

آیت ا... بهجت : الف) اذن شوهر در صحت اعتکاف زن در صورتی که منافات با حق شوهر داشته باشد، لازم است و در صورتی که منافات با حق شوهر ندارد، احتیاط واجب آن است که اجازه بگیرد.

ب) اذن پدر در صحت اعتکاف فرزند در صورتی که موجب ایذاء پدر و مادر شود، لازم است.(وسیلة النجاة، ج1، ص332، السادس)

آیت ا... تبریزی : الف) اگر خروج از منزل برای زن جایز باشد، اعتکاف او مشروط به اذن نیست، لکن باید منافی با حق شوهر نباشد.

ب) در اعتکاف فرزند اجازه ی والدین لازم نیست.(استفتائات جدید، 1383، ج1، ص154، س745)

آیت ا... خامنه ای : الف) اعتکاف زن به احتیاط واجب منوط به اذن شوهر است، مگر آن که منافی با هیچگونه حقی از حقوق شوهر نباشد.

ب) اعتکاف فرزند اگر موجب اذیت والدین باشد، منوط به اذن والدین است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خوئی : الف) اذن شوهر در صحت اعتکاف زن در صورتی که منافات با حق شوهر داشته باشد، لازم است، و با عدم منافات، چون روزه در اعتکاف شر ط است، اگر زن بخواهد، روزه ی مستحبی بگیرد؛ بنابر احتیاط واجب اذن شوهر شرط است.

ب) اذن والدین در صحت اعتکاف فرزند در صورتی که موجب ایذاء آنها شود، لازم است. و با عدم ایذاء، بنابر احتیاط مستحب باید از آنها اذن بگیرد.(عروة الوثقی، ج2، ص78، السابع)

آیت ا.. سیستانی : الف) اگر توقف زن در مسجد بدون اجازه شوهر حرام باشد اعتکاف او نیز باطل است.

ب) هر گاه اعتکاف فرزند از ناحیه ی شفقت و مهربانی والدین بر فرزند موجب ایذاء آنها شود، اذن پدر و مادر در صحت اعتکاف فرزند لازم است. و با عدم ایذاء، بنابر احتیاط مستحب باید از آنها اذن بگیرد.(العروة الوثقی مع تعلیقه، 1425ه ق، ج2، ص482، السابع)

آیت ا.. شبیری زنجانی : الف) اذن شوهر در اعتکاف همسر شرط نیست مگر این که اعتکاف منافی حقوق دیگر شوهر باشد.

ب) اذن والدین در اعتکاف فرزند لازم نیست بلکه با نهی آنها نیز اعتکاف صحیح است مگر این که نهی به جهت شفقت به فرزند باشد و به اعتکاف اطلاع کرده و موجب اذیت آنها گردد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... صافی گلپایگانی : الف) اذن شوهر در اعتکاف زن شرط نیست، مگر این که منافی با حق شوهر باشد و در صورتی که منافی با حق وی نباشد؛ زن باید برای اصل خروج از منزل و مکث در مسجد از شوهر اذن بگیرد و اگر بدون اذن معتکف شود اعتکاف او باطل است.

ب) هر گاه اعتکاف فرزند از ناحیه ی شفقت و مهربانی والدین بر فرزند موجب اذیت آن ها شود، اذن پدر و مادر در صحت اعتکاف فرزند لازم است. اما اگر یکی از آن دو، فرزند نهی کند و مخالفت فرزند سبب اذیت وی شود بنابر اقوی اعتکاف فرزند باطل است.(هدایة العباد، 1416ه ق، ج1، ص237، السادس)

آیت ا... فاضل لنکرانی : الف) چون اعتکاف مستلزم خروج از منزل است بر زن جایز نیست بدون اجاز? شوهرش اعتکاف برود. که در این صورت اعتکاف اشکال دارد.

ب) خیر. اذن والدین در اعتکاف فرزند لازم نیست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... گلپایگانی : الف) اذن شوهر در اعتکاف زن شرط نیست، مگر این که منافی با حق شوهر باشد و در صورتی که منافی با حق وی نباشد؛ زن باید برای اصل خروج از منزل و مکث در مسجد از شوهر اذن بگیرد و اگر بدون اذن معتکف شود اعتکاف او باطل است.

ب) هر گاه اعتکاف فرزند از ناحیه ی شفقت و مهربانی والدین بر فرزند موجب اذیت آن ها شود، اذن پدر و مادر در صحت اعتکاف فرزند لازم است. اما اگر یکی از آن دو، فرزند نهی کند و مخالفت فرزند سبب اذیت وی شود بنابر اقوی اعتکاف فرزند باطل است.(هدایة العباد، 1416ه ق، ج1، ص237، السادس)

آیت ا... مکارم شیرازی : الف) زن بنابر احتیاط واجب از همسرش اجازه بگیرد؛ در صورتی که شوهر در روز سوم از اجازه منصرف شد، زن اعتکاف را تا آخر ادامه دهد.(استفتائات جدید، 1386، ج2، ص161و160 ، س471)

ب) فرزندان بالغ احتیاجی به اجازه ی ولی ندارند.(استفتائات جدید، 1386،ج3، ص106، س308)

آیت ا... نوری همدانی : الف) اذن شوهر در صحت اعتکاف زن، در صورتی که منافات با حق شوهر داشته باشد، لازم است و با عدم منافات، اگر زن بخواهد روزه ی مستحبی بگیرد، بنابر احتیاط واجب اذن شوهر شرط است.

ب) اذن والدین در صحت اعتکاف فرزند در صورتی که موجب ایذاء آنها شود، لازم است. و اگر سبب اذیت پدر و مادر نشود، بنابر احتیاط مستحب، باید از آنها اذن بگیرد.(تعلیقات علی کتاب عروة الوثقی، ص198، السابع)

آیت ا... وحید خراسانی : الف) اذن شوهر در صحت اعتکاف زن، در صورتی که منافات با حق شوهر داشته باشد، لازم است.

ب) هر گاه اعتکاف فرزند از ناحیه ی شفقت و مهربانی والدین بر فرزند، موجب اذیت آن ها شود؛ اذن پدر و مادر در صحت اعتکاف فرزند، لازم است.(منهاج الصالحین، ج2، ص322، الخامس)

   http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 

 






      

سوال : معتکف از کسی طلبکار است؛ آیا می تواند طلب خودش را باز ستاند؟

آیت ا... خامنه ای : مضر به حکم اعتکاف نیست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : بلی. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

  http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

به علت بیماری از روزه گرفتن معذورم، آیا می‌توانم بدون روزه اعتکاف کنم؟

همة مراجع؛ خیر، چون روزه شرط صحت اعتکاف است.

تبصره: تردیدی نیست که اصل توقف در مسجد و عبادت، خود مستحب و دارای ثواب است؛ هرچند به عنوان اعتکاف نباشد.

 http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      
<   <<   6   7   8      >