سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

اگه خانمم مهریه را به صورت قانونی و محضری ببخشه بعدا می تونه ادعا کنه و از بذلش برگرده ؟

آیت الله خامنه ای :    نمی‌تواند.

آیت الله مکارم : در صورتی که به ذمه شوهر بوده و آن را بخشیده است قابل بازگشت نیست مگر اینکه بخشیدن به قصد ادامه زوجیت بوده ولی اگر زوج بخواهد او را طلاق دهد می تواند باز پس بگیرد

آیت الله وحید :

آیت الله سیستانی : نمی تواند

آیت الله فاضل :اگر بخشیده باشد نمی تواند برگردد

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

میخواستم بدانم در رساله نوشته که برای خوندن خطبه عقد موقت زن میتواند بخواند و مرد قبلت رو بگوید حال میخواستم بدانم آیا عکسشم میشه؟ یعنی مرد بخونه و زن قبلت بگوید؟
یعنی مرد بخواند زوجتک نفسی...(با رعایت ضمیر) و زن بگوید قبلت

آیت الله خامنه ای : بنا بر احتیاط واجب باید اول ایجاب از طرف زن یا وکیل او باشد و عکس آن مجزى نیست.

آیت الله سیستانی : اشکال ندارد

آیت الله فاضل لنکرانی: در عقد ازدواج حتما باید اول زن ایجاب را بخواند و مرد قبلت را بگوید و اگر برعکس گفته شود عقد باطل است.

آیت الله وحید خراسانی : خیر

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

اگه کسی بدون اطلاع از حکم اذن پدر با دختری ازدواج موقت کنه و دخول هم صورت بگیره و بعد متوجه حکم بشه اولا حکم ادامه ارتباط چیست دوم اینکه پرداخت مهریه واجب است ؟ به همون اندازه که تعیین کردند با اینکه دخول صورت گرفته یا مهرالمثل واجبه ؟

آیت الله خامنه ای : صحت عقد مذکور موقوف بر استجازه ولىّ دختر است که اگر اجازه ندهند بنا بر احتیاط عقد باطل است و رابطه مذکور جایز نیست.

آیت الله وحید خراسانی     : بنابراحتیاط واجب مرد مابقی مقدت را ببخشد و اگر بکارت زائل شده بعد از بخشیدن مابقی مدت می توانند دوباره عقد بخوانند و بنابراحتیاط واجب مرد باید مهرالمثل دختر بکر را بپردازد.

آیت الله سیستانی عقد باطل است وادامه ارتباط حرام وزنا است ودر مورد مهر اگر زن هم نمی دانست که عقد باطل است مستحق مهر المثل است واگر می دانست مستحق چیزی نیست ولی جهل مرد اثری ندارد

آیت الله مکارم شیرازی :  احتیاط آن است که باقیمانده مدت را ببخشد و مهریه را به او بپردازد.

آیت الله فاضل لنکرانی: اگر اطلاع از حکم نداشته درصورتی که مدت و مهریه  معین شده باشد و صیغه عقد را درست خوانده باشند عقد انها صحیح است و تا زمانی که مدت عقد انها تمام نشده رابطه شان حلال می شود. و همان مقداری که مهریه را معین کرده اند باید به زن بدهد. ومهر المثل واجب نیست.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/

 






      

اگر شوهر اظهار ارتداد کند ایا نکاح به حال خود باقی است یا خود بخود فسخ میشه ؟

آیت الله خامنه ای:اگر قبل از دخول مرتد شوند، ازدواج در همان حال به هم مى‏‌خورد؛ چه ارتداد فطرى* باشد یا ملّى**. و همچنین است بعد از دخول اگر ارتداد فطرى باشد، و اما اگر ارتدادش ملى باشد، فسخ عقد نکاح بر انقضاى عدّه توقف دارد؛ پس اگر قبل از انقضاى عده، مرد (به اسلام) رجوع کند زوجه‏‌اش مى‏‌باشد وگرنه کشف مى‏‌شود که از وقت ارتداد از او جدا شده است.

 آیت الله وحید خراسانی :مرد مسلمان زاده هرچند یکى از پدر و مادرش مسلمان باشند ، اگر مرتد شود زنش بر او حرام مى شود ، و باید به مقدار عدّه وفات عدّه نگه دارد.

 آیت الله مکارم شیرازی : همسرش باید از او جدا شود و بر او حرام است ولی نیازی به طلاق ندارد و مرد مسلمانى که مسلمان زاده است اگر مرتد شود، یعنى منکر خدا یا پیغمبر(صلى الله علیه وآله) گردد، یا یکى از احکام مسلّم اسلام مانند واجب بودن نماز و روزه را انکار کند بطورى که انکار کردن آن معنایش انکار خدا یا پیغمبر(صلى الله علیه وآله) باشد، ازدواج او باطل مى شود و همسرش باید از او کناره گیرى کند و عدّه وفات یعنى عدّه زنى که شوهرش مرده است بگیرد و بعد مى تواند ازدواج کند و اگر زن یائسه باشد، یا هنوز نزدیکى نکرده باشند عده لازم نیست.

آیت الله سیستانی : اگر مرد پس از عقد مرتد فطرى شود ، زنش بر او حرام مى‏شود ، و اگر نزدیکى کرده اند و یائسه و صغیره نیست باید به مقدار عدّه وفات که در احکام طلاق گفته مى‏شود عدّه نگهدارد ، بلکه ـ بنابر احتیاط واجب ـ اگر نزدیکى نکرده اند یا یائسه یا صغیره است باز هم عدّه وفات نگهدارد ، و اگر در بین عدّه مرد توبه کند ـ بنابر احتیاط واجب ـ اگر مى‏خواهند با هم زندگى کنند دوباره عقد بخوانند ، و اگر مى‏خواهند جدا شوند طلاق داده شود

--------------------
*مرتد فطرى: کسى که هنگام انعقاد نطفه‌ى او پدر یا مادرش مسلمان بوده‌اند و خودش نیز مسلمان بوده وسپس مرتد شده است.
**مرتد ملّى: کسى که هنگام انعقاد نطفه‌ى او، پدر و مادرش کافر بوده‌اند و خود نیز پس از بلوغ «اظهار کفر» نموده، بعد مسلمان شده و سپس مرتدّ گشته است.





      

1- آیا در دوران عقد؛ که دختر در خانه پدر و مادر زندگی می کند؛ برای بیرون رفتن از خانه اجازه شوهر لازم است؟ حتی اگر نفقه هم ندهد .

2- در دوران عقد که دختر در خونه پدر است آیا تمکین زن واجب است اگه مرد از زن تمکین بخواد باید اطاعت کند؟ حتی اگر نفقه بده؟

3- در دوران عقد تا عروسی-دختر در خانه پدر به سر میبرد-ایا تامین نفقه او بر عهده شوهر است؟ 

آّیت الله خامنه ای: ج1) تا زمانى که زن به خانه شوهر نرفته در خروج از منزل نیاز به اجازه شوهر ندارد
ج2) پس از خوانده شدن عقد نکاح هرگونه استمتاع بین زن و شوهر جایز است مگر آنکه عذر شرعی در میان باشد، بله اگر با توافق طرفین
یک نوع ‏استمتاع خاص ممنوع و موکول به شب زفاف شده باشد مرد باید به شرط خود پایبند باشد و در این صورت امتناع زن مانع ندارد ولى
اگر از سایر استمتاعات امتناع ورزید ناشزه است.
ج3) زوجه اگر تمکین داشته باشد، نفقه او بر زوج واجب است، هر چند او را به منزل خود نبرده باشد مگر آنکه عدم تمکین متعارف باشد
و عقد مبنی بر آن واقع شده باشد در چنین صورتی هر چند تمکین نکند، نفقه ساقط نیست.
آیت الله مکارم شیرازی : 1و3ـ در این دوران نه نفقه واجب است نه اجازه گرفت زن.  2ـ اگر در ضمن عقد شرط خاصّی نشده، باید طبق عرف محل عمل نمایند.

آیت الله سیستانی: اگر شرط ضمنی ارتکازی باشد که زن قبل از رفتن به خانه شوهر تمکین از دخول و مانند آن از استمتاعات ننماید و همچنین نسبت

به آزادی او در بیرون رفتن از خانه پدری در این مدت پس این شرط بر شوهر الزام آور است اگر چه منشأ این شرط ارتکازی عرف بین مردم باشد.

و این مانند ساقط شدن نفقه از مرد در خصوص این مدت است که در منهاج ذکر شد.

آیت الله وحید خراسانی : 1- برای بیرون رفتن از شهر محل سکونت بنابراحتیاط واجب اجازه بگیرد 

2و3- خیر

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

نکاتی در خصوص خواندن صیغه عقد موقت

قوانین فروع دین ما «تعبّدی» هستند و ازدواج و قوانین آن نیز از این امر مستثناء نیستند.
با توجه به مشکلاتی که در اثر غلط خواندن صیغه عقد به وجود می آید (که در همین مطلب اشاره میشود) لازم دیدم که در راستای مطالب قبلی ، نکاتی رو هم در این خصوص ذکر کنم تا انشاءالله کسانی که قصد انجام این کار خیر را دارند (چه برای موقت و چه برای محرمیت قبل از عقد دائم) بتوانند بدون مشکل (معنوی!) ، از فواید آن استفاده کنند.
نکته بسیار مهمی که باید توجه شود اینست که با توجه به تعبدی بودن احکام دین ما ، سعی کنید در این مسائل دقت کافی را اعمال کنید تا مسائلی مثل حرام ابد شدن و یا مشکل اون خانمی که در کامنتها گفته پیش نیاد. (ایشون قبل از عقد دائم ، با طرف مقابلشون عقد موقت کردند و قبل از پایان عقد موقت یا بخشیدن مدت ، عقد دائم خوندند که عقد دوم باطله)
برای خواندن صیغه عقد ، وجود یکی از الفاظ « متعت » یا « زوجت » یا « انکحت » لازم است.
و برای تحقق قبول ، « هر » « لفظ » ی که دلالت بر رضایت طرف کند ، کافی است.
در عقد موقت ، ذکر مهریه و مدت لازم است و چنانچه عمداً(حیاء/…) یا سهواً (فراموشی/غفلت/…) ذکر نشود ، عقد باطل است.
لازم به ذکر است که زمان شروع محرمیت هم زمان شروع خطبه است. (هر چند تعداد اندکی از فقهاء این قول را داردند که میتوان در عقد ، ابتدای محرمیت را زمانی بعد از خطبه تعیین کنند.) زمان اتمام (زمان حرام شدن طرفین به یکدیگر) هم باید دقیقا مشخص شود ، در غیر اینصورت عقد باطل است.
مثالی از طرز خواندن صحیح گفتن صیغه عقد موقت توسط مرد و زن :

نکته 1 : همانطور که در بالا گفته شد میتوان بجای زَوَّجْتُ ، از مَـتَّعْتُ استفاده کرد و مرد هم مثلا میگوید قَبِلْتُ (الْـمُـتْـعَـة)
نکته 2 : اگر شرط ضمن عقدی هم دارند (مثلا محدوده روابط) میتوانند عبارت «وَ بِالشَّرْط» را اضافه کنند و در نتیجه عبارت چنین میشود : زَوَّجتُکَ نفسی فی المدةالمعلومةِ علی المهر المعلوم و بالشّرط
اگر فرد دیگری را برای خواندن آن وکیل شود (وکالت دادن لازم نیست لزوما لفظی باشد یا عربی) بسته به اینکه هر کدام یک فرد مجزا را وکیل کنند یا هر دو یک نفر را وکیل کنند یا مثلا مرد از جانب زن وکیل شود ، به الفاظ مختلفی میتوان صیغه عقد را جاری کرد که به ذکر یک نمونه از دو حالت اخیر اشاره میشود :
اگر هر دو به یک فرد سوم ، وکالت دهند ، وکیل میگوید :
و اگر مرد از زن وکالت بگیرد که وی را به عقد خود درآورد (که برای کارای دونفری بیشتر به کار میاد!) کافی است بگوید :
یا قَبِلتُ لِنَفْسی یا قَبِلتُ لِنَفْسی هاکذا یا قَبِلتُ التَّزویجَ لِنَفْسی فِی المـُـدَةِ الـمَعلومَةِ عَلَى الْمَـهـرِ الْـمَـعْـلُـومِ
در صورتی که عقد بدلیلی مثل غلط خواندن صیغه یا عدم تعیین مهر و مدت صحیح ، باطل باشد ، و نزدیکی صورت گیرد ، یک دردسر جدید بنام «وطئ به شبهه» بوجود می آید که بموجب آن :
الف) «مهرالمثْل» یا مهریه معادل خانم ها در عرف ، « باید » به ایشان پرداخته شود.
(مثلا مهریه معمول دویست تومان باشد ولی خانمی راضی شد به ماهی صد تومان ، اما بعدا معلوم شد که عقد به دلیلی باطل بوده ، باید مهریه معمول ، پرداخته شود.)
ب) بعد از علم به باطل بودن عقد ، خانم لازم است عدّه نگه دارد! (وطئ به شبهه ، عدّه دارد اما اگر زنا مرتکب شده بود عدّه نداشت.)
لذا برای محکم کاری یکی از 2 توصیه زیر را انجام دهید :

1- به یک فرد مطمئن ، وکالت دهند تا برایشان بخواند.
2- علاوه بر عربی ، فارسی را هم اضافه کنند چون برخی فقهاء مثل آقای بهجت ، فارسی را به تنهایی کافی میدانند و اکثر ایشان فارسی را در صورتی که عربی بخوانند و درست نشود کافی می دانند.
برای مثال ؛ دختر بگوید : خودم را همسر موقت شما قرار دادم در مدت معلوم و بر مهر معلوم و بر شرط.
و پسر بگوید : قبول کردم این متعه را.

و یا پسر با گرفتن وکالت از دختر میگوید : خانم فلان را همسر موقت خود قرار دادم در مدت معلوم و بر مهر معلوم و بر شرط و قبول کردم از برای خود.
کلا کار از محکم کاری عیب نمیکند!!!
برای بخشیدن مدت نیز کافی است مرد به زن بگوید : مدت را بخشیدم یا بگوید : وَهَـبـْتـُکِ الـْـمُدَّة
آنچه در بالا گفته شد ، قدر متیقن اکثریت فقهاء بود و شما میتوانید در مورد هر یک از نکات فوق مجددا از مراجع خود سوال کنید. شاید مراجع شما در یکی از این امور فتاوای ساده تری نیز داشته باشد. همچنین برای جلوگیری از اشتباه در خواندن صیغه عقد ، میتوانید این دو تصویر را روی موبایل خود داشته باشید!!! ،
ضمنا اگر ابهامی در مورد اذن پدر برای عقد موقت مانع شما بود ، میتوانید به مطلب بررسی کامل مساله اذن پدر در عقد ، رجوع کنید.






      

انواع مهریه و شرایط تعیین آن

*طبق مواد قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران هر انسان اعم از زن و مرد از اهلیت تمتع برخوردار است. یعنی می تواند مالک مال شود و هر گونه تصرفی را در امور مالی خود بکند مگر آنکه دیوانه، سفیه و یا غیر رشید باشد و از این جهت هیچ تفاوتی بین زن و مرد نیست از جمله این حقوق مالی مهریه است که عبارت از مالی است که مرد هنگام ازدواج با زن به او می دهد.

در حقوق ایران غیر از ارث دو منبع مالی برای زن وجود دارد که عبارتند از: 1- مهر 2- نفقه که سعی می شود به اختصار منابع و احکام حقوقی مهر بیان شود.

تعریف مهر

مهر مالی است که به هنگام عقد نکاح برای ضوابط شرع و رسم و عادت از طرف مرد به زن پرداخت می شود و صداق- صداقیه،کابین و فرض هم نامیده می شود. مهر عندالمطالبه است یعنی به محض انعقاد عقد نکاح زوجه مالک مهر می شود و این مالکیت نسبت به نصف مهر مستقر و در نیمی دیگر متزلزل است.

انواع مهر

مهر انواع مختلف دارد که عبارتند از:

1-مهر السنه (مهر محمدی)

2-مهر المسمی

3-مهر المثل

4-مهر المتعه

1-مهر السنه یا مهر محمدی، مهری است که پیامبر اسلام (ص) برای حضرت فاطمه (ع) مقرر کردند و آن عبارت از دویست و شصت و دو مثقال و نیم پول نقره مسکوک است.

2-مهر المسمی، عبارت از میزان مالی است که به عنوان مهر در عقد نکاح ذکر می شود و مورد توافق زوجین است.

3-مهر المثل، در عقد نکاح می توان مهر تعیین نکرد و زوجین می توانند پس از وقوع عقد با توافق مهر تعیین کنند، حال اگر قبل از تراضی برای تعیین مهر نزدیکی شود زوجه مستحق مهر المثل است و مهر المثل عبارت از مالی است که با در نظر گرفتن وضع خانوادگی و حال اقران و نزدیکان زوجه تعیین می شود.

4-مهر المتعه، چنانچه در عقد نکاح مهر تعیین نشود و زوج مصمم باشد که زوجه را قبل از نزدیکی طلاق دهد مقداری را به عنوان مهر تعیین و به زوجه پرداخت می کند و این مبلغ بستگی به وضعیت مالی زوج دارد.

بنابراین تعیین میزان مهر المثل به وضع خانوادگی زوجه و مهر المتعه به وضعیت مالی زوج بستگی دارد.

شرایط مهر

مهر باید واجد شرایط زیر باشد:

1-مهر باید ارزش مالی داشته باشد بنابراین آنچه را که فاقد ارزش مالی باشد نمی توان بعنوان مهریه تعیین کرد.

2-از نظر شرع و قانون قابل نقل و انتقال و معامله باشد بنابراین نمی توان مشروبات الکلی یا حیوانات حرام گوشت مانند خوک را بعنوان مهریه تعیین کرد.

3-زوج مالی را می تواند مهر قرار دهد که خود مالک آن باشد بنابراین اموال عمومی یا مال موقوفه را نمی توان مهر قرار داد.

4-ضرورتی ندارد که مهر حتما عین معین باشد بلکه انجام عمل یا حرفه آموزی یا تدریس هم می تواند مهریه باشد مثل آموختن قرآن به زوجه، یا آموختن رایانه به زوجه می تواند موضوع مهر باشد.

مهر در نکاح دائم و نکاح منقطع

در عقد نکاح دائم می توان مهر تعیین نکرد یا پس از وقوع عقد بر میزان مهر توافق کرد و عدم تعیین مهر در عقد نکاح دائم موجب بطلان عقد نخواهد بود ولی در عقد نکاح منقطع مبنای وقوع عقد تعیین مهر است و عدم ذکر مهر در نکاح منقطع موجب بطلان آن خواهد بود.

چگونگی محاسبه مهر

چنانچه مهریه وجه نقد باشد و زوجین هنگام وقوع عقد برای وصول آن به ترتیب خاصی توافق نکرده باشند، به ترتیب زیر عمل می شود:

متوسط شاخص بهای سال قبل تقسیم بر متوسط شاخص بهای سال وقوع عقد و نتیجه بدست آمده ضربدر مبلغ مهریه مندرج در عقد نامه، توضیح آنکه در صورت فوت زوج که مهریه باید از ترکه وی پرداخت شود مبنای محاسبه تاریخ فوت خواهد بود.

ضمنا شاخص بهای سال های قبل و سال قبل از وصول از طرف بانک مرکزی تهیه و در اختیار قوه قضائیه گذاشته می شود و فهرست این شاخص ها به ادارات ثبت و دادگاه ها ارسال می شود و مبنای محاسبه قرار می گیرد. مبلغ مندرج در عقد نامه نامه × شاخص بهای سال قبل/ شاخص بهای سال وقوع عقد. توضیح آنکه اجرای صیغه طلاق و ثبت آن منوط به تادیه حقوق شرعی و قانونی زوجه (اعم از مهریه و ...) به صورت نقد است مگر در طلاق خلع و مبارات و یا رضایت زوجه یا صدور حکم قطعی اعسار زوج.

طریق وصول مهر

مهریه به دو طریق از طرف زوجه قابل وصول است:

1-از طریق مراجعه به دادگستری

2-وصول از طریق اجرای ثبت اسناد

1-وصول مهریه از طریق دادگاه

دعوی مطروحه دعوی مالی است، یعنی باید با توجه به میزان مبلغ مهریه مورد مطالبه تمبر قانونی ابطال کرد و ضمنا این دعوی در دادگاه خانواده قابل طرح است و تابع تشریفات دادگاه خانواده است.

2-وصول مهریه از طریق اجرای ثبت

چنانچه عقد نامه رسمی باشد، مهریه از طریق اجرای ثبت نیز قابل وصول است، بدین توضیح که زوجه به دفترخانه ای که ازدواج در آن واقع و به ثبت رسیده است رجوع و تقاضای وصول مهریه خود را می کند از طرف دفترخانه مراتب به زوج ابلاغ و چنانچه زوج حاضر به پرداخت مهریه نباشد زوجه تقاضای اجرای مفاد سند ازدواج خود را در خصوص مهریه می کند.

چنانچه از طرف زوجه مالی از زوج معرفی شود که جزء مستثنیات نباشد مال معرفی شده از طرف اجرای ثبت به نفع زوجه توقیف می شود و چنانچه زوج فاقد مال بوده و لکن کارمند دولت باشد، با تقاضای زوجه یک سوم حقوق وی تا پرداخت کل مهریه به نفع زوجه توقیف و به زوجه پرداخت می شود.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      


آبا با عدم تمکین زن مهریه ساقط می شود؟  

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای :  مهریه ساقط نمى‌شود.

حضرت آیت الله وحید خراسانی: ساقط نمی شود 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: مهریه ساقط نمی شود.

 






      

آیا زن می تواند در ضمن عقد شرط کند که مرد حق ازدواج موقت را یا دائم را ندارد و بر فرض صحت اگه مرد رفت ازدواج کرد ازدواجش اشکال داره و مشروعیت دارد ؟

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای : شرط یاد شده باطل است ولى اصل عقد ازدواج صحیح مى‌باشد. 

حضرت آیت الله وحید خراسانی: چنانچه چنین شرطی نماید بنابر احتیاط واجب مرد به این شرط عمل نماید و اگر تخلف کرد و با رعایت شرائط ازدواج نمود عقدش صحیح است .

حضرت آیت الله مکارم شیرازی : چنین شر طی اعتبار ندارد.






      

آیا خروج از منزل برای زنی که صیغه موقت شده بدون اذن شوهر جایز است؟

آیت الله خامنه ای : جایز نیست.

آیت الله وحید : زنى که به ازدواج موقّت در آمده مى تواند بدون اجازه شوهر از خانه بیرون برود ، ولى اگر به واسطه بیرون رفتن حقّ شوهر از بین برود ، بیرون رفتن حرام است.

آیت الله مکارم : همسر موقّت مى تواند بدون اجازه شوهر از خانه بیرون رود یا کارى در خارج خانه براى خود انتخاب کند، مگر این که به خاطر بیرون رفتنش حقّ شوهر از بین برود.

آیت الله فاضل : اگر حق شوهر از بین نرود اشکال ندارد

آیت لله صافی: زنی که متعه شده می‎تواند بدون اجازه شوهر از خانه بیرون برود. ولی اگر به واسطه بیرون‌رفتن، حق شوهر از بین می‎رود، بیرون‌رفتن او حرام است.

آیت الله سیستانی : اگر منافی حق استمتاع باشد جایز نیست 






      
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >