سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پاسخگوی احکام
Slide 1 Slide 2 Slide 3 Slide 4

اظهار عشق و محبت قبل از ازدواج

روابط میان دختر و پسر برای ازدواج ظرافت هایی دارد و جوان باید به آن توجه داشته باشد.

 

یکی از این ظرافت ها شناخت زوج ها به هنگام ازدواج از یکدیگر و خانواده های همدیگر است. در ازدواج های سنتی دختر و پسر در جلسات آشنایی با حضور بزرگسالان به طرح خواسته، علایق، ویژگی های شخصیتی و انتظاراتشان از طرف مقابل می پردازند، اما در ازدواج های امروزی با کمرنگ شدن نقش خانواده ها جوانان برای شناخت بیشتر از همدیگر، مدتی قبل از ازدواج را با هم در ارتباط هستند و متأسفانه این روابط گاهی منجر به ایجاد علاقه دختر و پسر نسبت به یکدیگر می شود.

 

نیازهای عاطفی در انسان یکی از نیازهای اساسی و مؤثر بر تصمیمات هر فردی است و این اظهار محبت و عواطف به جنس مخالف، می تواند پیامدهایی را به دنبال داشته باشد؛

 

1- زیاده طلبی؛ اظهار محبت به جنس مخالف از جمله مواردی است که با یک سلام و احوال پرسی ساده و مختصر و یا به انگیزه اهداف آموزش و غیره شروع می شود، ولی به تدریج نوع رابطه و گفت‌وگو تغییر یافته و به میزان و کمیت آن نیز افزوده می شود و تا آنجا پیش می رود که فرد تمام انرژی عاطفی خود را می خواهد در همین گفت‌وگو ها و ارتباط هزینه کند و هرگز به همان حداقلی که در روزهای اول داشته، اکتفا نمی کند و رهایی از آن مستلزم هزینه کردن تمام انرژی روانی و جسمانی فرد و قرار گرفتن در بن بست شدید است.

 

2- وابستگی؛ با شکل‌گیری روابط عاطفی بین دختر و پسر و افزایش تدریجی آن، زمینه وابستگی آنها به یکدیگر و تشدید آن فراهم می شود و این وابستگی آفت بزرگی برای تمرکز حواس است.

 

همچنین وابستگی مانع گزینش صحیح و دقیق برای شریک آینده زندگی می شود و از آنجا که شخص، به فردی خاص وابسته شده، تمام نیکی ها، خوبی ها، زیبایی ها و ... را در فرد مورد علاقه خود می بیند و دیگر توان مشاهده عیوب احتمالی او را ندارد. از طرف دیگر اظهار محبت و دوستی موجب می شود تا پس از مدتی، امکان جدایی از یکدیگر از نظر روانی بسیار سخت و مشکل آفرین باشد.

 

3- احساس گناه؛ اظهار محبت و دوستی از رفتارهایی است که جامعه دینی و ارزشی آن را نمی پسندد. اغلب افرادی که چنین روشی را در پیش می گیرند، طولی نمی کشد که به خود می آیند و به گذشته خود می اندیشند. رفتارهای خود را با ملاک ها و معیارهای اخلاقی و شرعی مقایسه کرده و آنها را محک می زنند و پشیمان می شوند و اگر نتوانند به درستی از این فضای عاطفی خارج شوند، احساس گناه می کنند و این احساس گناه، منشأ بسیاری از ناگواری های روحی و روانی می شود و از بین بردن این احساس گناه با هزینه هایی انجام می گیرد.(1)

 

اظهار عشق و محبت بین دختر و پسر به منظور ازدواج، قبل از محرم شدن چه حکمی دارد؟

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): به هر حال تا زمانیکه عقد صحیح شرعى خوانده نشده، نسبت به یکدیگر نامحرم هستند و هرگونه ارتباطى که خارج از ضوابط و احکام شرعى باشد و یا مفسده‌اى بر آن مترتب شود، جایز نیست و مجرد بنای ازدواج مجوز نمی‌شود.

حضرت آیت الله سیستانی: جایز نیست.

حضرت آیت الله وحید خراسانی: در فرض سؤال جایز نیست.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: جایز نیست. والله العالم.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: در مورد گفتگو و مراودت دختر و پسر، در صورتى که به قصد ازدواج باشد به مقدارى که جهت ازدواج لازم است اشکالى ندارد؛ البته با رعایت شرایط و ضوابط شرعى، و توجه داشته باشید عشقی که آمیخته به گناه نشود و مقدمه ی ازدواج باشد مانعی ندارد.

http://talabehpasokhgoo.parsiblog.com/






      

خیال و تصور در مورد نامحرم

سؤال: آیا تخیّل صحنه هایی از همسر یا نامحرم بقصد برانگیختن شهوت، با یقین 

به عدم خروج منی حرام می باشد؟

از نویسندگان غرب تقلید کرده ایم
آیت الله بهجت (ره)

باسمه تعالی: به ملاحظه ی نوعیت جایز نیست.

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعه الزهرا (قم)

 

آیت الله خامنه ای(دام ظلّه)

سؤال: تخیل به قصد برانگیختن شهوت در دو صورت زیر چه حکمی دارد؟ الف) تخیل همسر ب) تخیل زن نامحرم

پاسخ: الف) در فرض اول در صورتی که حرامی مانند انزال بر آن مترتب نشود اشکالی ندارد.

ب) در فرض دوم احتیاط در ترک آن است.

اجوبة الاستفتائات، 1384، ص 176، س 791

 

آیت الله سیستانی (دام ظلّه)

باسمه تعالی. اگر خوف وقوع در حرام نباشد و مطمئن باشد منی خارج نمی شود حرام نیست.

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعه الزهرا (قم)

آیت الله نوری همدانی، نسبت به همسر حرام نیست اما نسبت به نامحرم اگر موجب فساد شود حرام است

آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه)

بسم الله الرحمن الرحیم. در فرض سؤال حرمتش معلوم نیست واله العالم

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعه الزهرا (قم)

 

آیت الله فاضل لنکرانی (ره)

باسمه تعالی. در مورد همسر مانعی ندارد. ولی در مورد غیر همسر گرچه مجرد تخیّل با یقین مذکور موجب حرمت نیست لیکن مؤمن باید از این هم اجتناب نماید.

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعه الزهرا (قم)

 

آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه)

حرام نیست ولی نسبت به غیر همسر کار خوبی نمی باشد.

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعه الزهرا (قم)

 

آیت الله نوری همدانی (دام ظلّه)

باسمه تعالی. با سلام نسبت به همسر حرام نیست اما نسبت به نامحرم اگر موجب فساد شود حرام است.

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعه الزهرا (قم)






      

 

آیا شوخی با نامحرمی که قصد ازدواج با آن خانم را ندارم، اگر رکیک نباشد و از روی هوی و هوس هم نباشد، ازطریق پیام کوتاه موبایل، گناه است؟
شوخی کردن به این نحو با هم کلاسی های خانم هم اشکال دارد؟


توجه به چند نکته می تواند شما را در دست یابی به جواب یاری رساند:

1. یکی از غرایز قوی در انسان شهوات جنسی است که اگر طغیان و سرکشی کند، کنترل آن ناممکن یا مشکل خواهد بود.

2. بروز و ظهور و غلبه غریزه ی شهوانی در انسان به صورت پلکانی و تدریجی است، و به تعبیر قرآن کریم شیطان از طریق سیاست گام به گام به هدف خود می رسد.[1]

چنان که بررسی و ریشه یابی بسیاری از گناهان و جنایات که هر روز در جوامع مختلف رخ می دهد نشان دهنده ی همین موضوع است که از مسائل ناچیز و عادی آغاز شده اند.

به همین جهت جلوگیری از وسوسه های شیطانی در ابتدای امر و قدم اوّل آسان است چون هنوز موقعیت شیطان و غرایز شهوانی ضعیف است، ولی اگر فردی در قدم اول از شیطان و هوی و هوس تبعیت کند، موقعیت خود را در مقابله با آنها تضعیف نموده و باعث تقویت نیروهای شیطانی و غرایز شهوانی خواهد شد. و در آن صورت مقاومت مشکل تر خواهد شد. به عبارتی همیشه پیش گیری راحت تر از درمان است.

3. شکی نیست که شوخی با جنس مخالف اگر چه رکیک هم نباشد زمینه را برای انحراف و تسلط شیطان فراهم می کند.

به همین جهات اسلام در مبارزه با انحراف از زمینه های آن نیز جلوگیری به عمل آورد، مثلاً مردها را از نشستن در جای زن قبل از سرد شدن، نهی نمود.[2] و یا به زن ها دستور داده در برخورد با نامحرم نرمی و ملاطفت نشان ندهند.[3]

نتیجه این که بهتر است از شوخی با نامحرم اگر چه رکیک هم نباشد اجتناب کرد.

استفتایی که از دفتر مراجع عظام در این زمینه شده ، به شرح ذیل است:

1. چت کردن با جنس مخالف و رد و بدل کردن صحبت های معمولی چه حکمی دارد؟

همه ی مراجع: در صورتی که خوف فتنه و کشیده شدن به گناه وجود داشته باشد جایز نیست.

2. شوخی کردن با نا محرم چه حکمی دارد؟

همه ی مراجع: اگر با قصد لذت (جنسی) باشد و یا بترسد به گناه بیفتد، جایز نیست.[4]

تذکر نکته ای در پایان ضروری است:

آن چه بیان شد یک حکم کلی است و از این جهت فرقی بین انواع شوخی( شوخی از طریق چت و پیام کوتاه و...) و بین انواع نامحرم ها (هم کلاسی ها و غیر آن)، وجود ندارد یعنی؛ اگر شوخی با نامحرم، به قصد لذت باشد یا خوف فتنه و کشیده شدن به گناه وجود داشته باشد، از حکم حرمت برخوردار است اگر چه آن نامحرم هم کلاسی باشد و این شوخی هم از طریق پیام کوتاه، انجام شده باشد.

 

[1] بقره، 168،" وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبینٌ ".

[2] من لایحضره الفقیه، ج 3، ص467، "إِذَا جَلَسَتِ الْمَرْأَةُ مَجْلِساً فَقَامَتْ عَنْهُ فَلَا یَجْلِسُ فِی مَجْلِسِهَا أَحَدٌ حَتَّى یَبْرُدَ".

[3] الاحزاب، 32، "فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذی فی‏ قَلْبِهِ مَرَضٌ".

[4] رساله ی دانشجویی، ص191و192.



 

 

 

 






      

 

درد دل از همسر به قصد دادخواهی

سوال : از آنجا که در قرآن آمده است: " لا یحب الله الجهر بالسوء الا من ظلم" اگر مادری در مورد خصوصیات ناپسند همسرش (مثل بد خلقی، بد دهنی، نسبت به همسر ، مادر  و اطرافیانش) با خواهر یا برادرش صحبت و درد و دل کند، آیا غیبت است؟ یا به عنوان تظلم و داد خواهی، اشکال ندارد؟

آیت ا... بهجت : گفتن ظلم ظالم را در نزد کسی که قدرت بر دفع ظلم دارد جایز است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... تبریزی : چنانچه به گوینده ظلم شده باشد مانعی ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خامنه ای : شخص مظلوم در صورتی مجاز به غیبت از ظالم است که به خاطر دادخواهی و یا انقاذ حق خود و یا جلوگیری از ظلم و یا در مقام مشورت برای تحقق هر یک از امور ذکر شده باشد.

سوال: آیا درد دل از همسر به قصد داد خواهی غیبت محسوب می شود؟

اگر داد خواهی نزد کسی باشد که انتظار داوری از او دارند چنین درد دلی غیبت حلال است و گر نه غیبت حرام است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا.. سیستانی : اگر مظلوم باشد یعنی حق واجب او تضییع شده غیبت جایز است ولی احتیاط واجب این است اگر به قصد کمک خواهی باشد غیبت کند و در غیر این صورت غیبت نکند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا.. شبیری زنجانی : سوال: آیا درد دل از همسر به قصد داد خواهی غیبت محسوب می شود؟

اشکال ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... صافی گلپایگانی : و به طور کلی در مواردی که مصلحت غیبت اهم از مفسده آن باشد غیبت آن حرام نیست.(پاسخ کوتاه به 300 پرسش از احکام، 1382، اول، ص92، س286)

آیت ا... فاضل لنکرانی : تظلم و داد خواهی در صورتی صدق می کند که شنونده بتواند احقاق حق کند، مانند قاضی و امثال آن اما برای کسی که امکان احقاق حق ندارد حکم تظلم و داد خواهی ندارد و غیبت محسوب می شود. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... مکارم شیرازی : در صورتی که تنها راه نهی از منکر باشد یا به عنوان تظلم و داد خواهی صورت بگیرد و اثری داشته باشد مانعی ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 






      

گفتگو با مردان نا محرم

سوال : گفتگو با مردان نا محرم چه حکمی دارد؟

امام خمینی (ره) : با رعایت ضوابط و آداب شرعی اشکالی ندارد مگر این که مفسده ای در بین باشد.(استفتائات،‌ص274، س67و68)

آیت ا... اراکی : حرام است زن صدای خود را به گوش نا محرم برساند در صورتی که تهیج و تحریک برای سامع باشد، به واسطه ی تحسین و ترقیق صدایش.(عرة الوثقی، ج2،ص637، م39)

آیت ا... بهجت : شنیدن صدای زن بدون ریبه و فساد، مانع ندارد.(توضیح المسائل، ص385، م1936/ استفتائات، ج4، ص194، س5289)

آیت ا... تبریزی : اگر صحبت زن با مرد نا محرم در معرض التذاذ جنسی باشد، جایز نیست.(صراط النجاة ، ج9، ص110، س322)

آیت ا... خامنه ای : اگر همراه با مراعات حجاب و بدون قصد ریبه و همراه با اطمینان به عدم وقوع در مفاسد باشد اشکال ندارد و الا جایز نیست.(اجوبة‌الاستفتائات، ص318، س1330)

آیت ا... خوئی : برای زن شنواندن صدایش در صورتی که تحریک و تهییج سامع باشد با تحسین و ترفیق صوت حرام است. (عروة الوثقی، ج2،ص584،م39)

آیت ا.. سیستانی : برای زن جایز است شنواندن صدایش به نا محرم مگر با خوف وقوع در حرام. البته جای نیست برای زن ترقیق و تحسین صوت طوری که مهیج برای سامع باشد.(منهاج الصالحین، ج3، ص15، م29/ فقه برای غرب نشینان، ص303، م505)

آیت ا... صافی گلپایگانی : صحبت کردن اگر به قصد ریبه و تلذذ نباشد، اشکال ندارد.(جامع الاحکام، ج2، ص170، س1705)

آیت ا... فاضل لنکرانی : اگر توام با قصد لذت و شهوت نباشد، مانعی ندارد.(جامع الاحکام ، یازدهم ، ج1، ص453، س1719)

آیت ا... گلپایگانی : بدون قصد التذاذ و با وجود حاجت عرفی، مانعی ندارد.(جامع المسائل، ج2، ص229،س645/ عروة الوثقی، ص637، م39)

آیت ا... مکارم شیرازی : اگر موازین شرعی رعایت شود و به طور عادی باشد و مفسده خاصی نداشته باشد، مانعی ندارد.(استفتائات،‌ج1، ص232، س804و805/ عروة الوثقی، ص671، م39)

آیت ا... نوری همدانی : در صورتی که موجب فساد نباشد ، اشکال ندارد.(هزار و یک مسئله ،‌ دفتر تبلیغات اسلامی، ج2،‌ ص197، س656)






      

رانندگی و آموزش آن با مربی مرد

سوال : رانندگی و آموزش آن برای بانوان چه حکمی دارد؟ در صورتی که مربی مرد باشد حکم چگونه است؟

امام خمینی (ره) : اگر بدون مفسده باشد اشکال ندارد، با حفظ موازین شرعیه.(استفتائات،‌ دفتر انتشارات اسلامی، 1381، اول، ج3، ص359و360، س36و40)

آیت ا... بهجت : با مرد مربی حرام است تعلیم ببیند و در موارد دیگر هم باید مرد نا محرم سوار نکند و حجاب خود را کاملا رعایت کند و حتی الامکان برخورد با نا محرمان نداشته باشد و احتیاط در این است که اقتصار بر موارد ضرورت کند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... تبریزی : در صورتیکه احکام شرعی و حجاب رعایت شود و در معرض فساد نباشد جایز است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خامنه ای : آموزش رانندگی در صورتی که با مواظبت بر حجاب و عفاف و اطمینان به عدم وقوع در مفاسد همراه باشد، اشکال ندارد ولی در عین حال شایسته است که یکی از محارم وی، همراه او باشد بلکه اولی این است که آموزش رانندگی به کمک مربی زن با یکی از محارم بگیرد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خوئی : بله جایز است برای زن فرا گرفتن رانندگی به طوری که مستلزم وقوع در حرام نگردد. و اگر مستلزم حرام و یا خلاف احتیاط واجب باشد مثل پوشاندن صورت و دست که احتیاط واجب است، جایز نیست.

و اما آموزش رانندگی آنها فی حد نفسه اشکالی ندارد ولی باید در حالی باشد که موجب خلاف عفت نگردد و موجب خلاف عفت نگردد و موجب اختلاط با نا محرم نشود، و بدون ستر صورت و کفین خلاف احتیاط واجب است.(استفتائات،‌موسسه احیاء آثار الامام الخوئی، 1381، اول، ص303و304، س1031 1029و 1028)

آیت ا.. سیستانی : فی حد نفسه اشکال ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... صافی گلپایگانی : سوال: رانندگی بانوان با حجاب اسلامی چه صورتی دارد؟

ج- رانندگی بانوان فی حد نفسه جایز است ولی در معابر و خیابان ها که غالبا مستلزم برخورد با مردها است، اگر هم مستلزم فعل حرامی نشود بدون ضرورت و ناچاری ترک آن اولی و با عفت اسلام زن موافقتر است.(جامع الاحاکم ، حضرت معضومه (س)، 1382، چهارم، ج2،‌ص160، س1666)

آیت ا... فاضل لنکرانی : رانندگی با رعایت کامل موازین شرعی مانعی ندارد. و آموزش اگر مستلزم لمس و نظر به نا محرم یا خلوت با نا محرم در ماشین باشد جایز نیست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... مکارم شیرازی : چنانچه جهات شرعی حفظ شود اشکالی ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... نوری همدانی : اگر مستلزم عمل حرامی نباشد اشکال ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)






      

دوست داشتن نا محرم بدون ابراز آن

سوال : دوست داشتن نا محرم بدون ابراز کردن چه حکمی دارد؟

آیت ا... مکارم شیرازی: تا زمانی که منتهی به گناه نشود حرام نیست.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)






      

دست دادن با نا محرم

سوال : الف) حکم دست دادن با نا محرم با دستکش یا چادر چیست؟

ب) آیا در مورد لمس و نظر،‌ میان نا محرم فامیل و غیر فامیل فرقی وجود دارد؟

آیت ا... بهجت : الف) خلاف احتیاط است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خامنه ای : الف) لمس اگر با دستکش و مثل آن باشد و موجب مفسده نباشد حرام نیست و گرنه حرام است.

ب)‌ در وجوب اجتناب از لمس و نظر به نا محرم میان فامیل و غیر فامیل فرقی نیست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا.. سیستانی : بدون فشار دادن و التذاذ مانعی ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... صافی گلپایگانی : اگر معرض ریبه و فساد باشد جایز نیست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... فاضل لنکرانی : الف) حرام نیست.

ب)‌خیر فرقی ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... مکارم شیرازی : الف) چنانچه مفسده ای نداشته باشد جایز است ولی بهتر ترک آن در غیر موارد ضرورت است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... نوری همدانی : در فرض سوال بدون ریبه و تلذذ اشکال ندارد مگر اینکه تداوم و تکرار موجب مفسده باشد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)






      

 

یک دختری که جسمش دختراست ولی دارای روح پسرواحساسات پسرمیباشد.آیا ارتباط یه دختر با این دختر چه حکمی داره ؟

ارتباط یه پسر با اون چه حکمی داره ؟

تکلیف این دختر که روحش پسر است چیه در مورد ازدواج ؟

آیت الله وحید خراسانی : در فرض سوال دختر است و احکام بانوان را دارد

آیت الله مکارم شیرازی : این شخص باید به پزشک متخصص مراجعه کند تا درمان شود، ان شاء الله مشکلی نخواهد داشت و در مورد ارتباط این دختر با سایر دختران در حد معمولی و بدون مفسده اشکالی ندارد و ارتباط با نامحرم جایز نیست.

 

سوال : میخواستم بدونم کسانی که با دختران یا پسران دوجنسه ارتباط دارن حکم ارتباطشون چیه؟

جواب آیت الله خامنه ای : اگر محرز باشد واقعاً دو جنسه (هم داراى آلت مردانه و هم آلت زنانه) هست حکم زن یا حکم مرد بر او مترتب نمى‌شود بلکه باید در معاشرت با آنها از آنچه که در معاشرت مرد با زن و یا زن با مرد شرعاً حرام است از قبیل لمس و نظر حرام و مانند آن اجتناب شود و ازدواج و تلذذ جنسى جایز نیست.






      

چت کردن در صورتی که خوف  و ترس به فساد  و کشیده شدن به گناه وجود داشته باشه  و قصد لذت جایز نیست و حرامه

البته صحبت کردن با نامحرم با چند شرط جایز است :

1-   قصد لذت تو کار نباشه

هر نوع لذتی عاطفی  جنسی و غیره

2-  شخص با این گونه صحبت کردن ها خوف افتادن به گناه نداشته باشه

یعنی این روابط و صحبت کردن ها باعث نشه دراینده به گناه بیفتید

3- حرف های رد و بدل شده عقلایی باشه

4- قصد گول زدن و فریت و غیر در کار نباشه

البته با وجود این شروط هم بهتره از حرف زدن با نامحرم درخلوت باید صرف نظر کرد مگر در موارد ضروری ، مخصوصا اگه طرف جوون باشه . 






      
<      1   2