رانندگی و آموزش آن با مربی مرد

سوال : رانندگی و آموزش آن برای بانوان چه حکمی دارد؟ در صورتی که مربی مرد باشد حکم چگونه است؟

امام خمینی (ره) : اگر بدون مفسده باشد اشکال ندارد، با حفظ موازین شرعیه.(استفتائات،‌ دفتر انتشارات اسلامی، 1381، اول، ج3، ص359و360، س36و40)

آیت ا... بهجت : با مرد مربی حرام است تعلیم ببیند و در موارد دیگر هم باید مرد نا محرم سوار نکند و حجاب خود را کاملا رعایت کند و حتی الامکان برخورد با نا محرمان نداشته باشد و احتیاط در این است که اقتصار بر موارد ضرورت کند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... تبریزی : در صورتیکه احکام شرعی و حجاب رعایت شود و در معرض فساد نباشد جایز است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خامنه ای : آموزش رانندگی در صورتی که با مواظبت بر حجاب و عفاف و اطمینان به عدم وقوع در مفاسد همراه باشد، اشکال ندارد ولی در عین حال شایسته است که یکی از محارم وی، همراه او باشد بلکه اولی این است که آموزش رانندگی به کمک مربی زن با یکی از محارم بگیرد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... خوئی : بله جایز است برای زن فرا گرفتن رانندگی به طوری که مستلزم وقوع در حرام نگردد. و اگر مستلزم حرام و یا خلاف احتیاط واجب باشد مثل پوشاندن صورت و دست که احتیاط واجب است، جایز نیست.

و اما آموزش رانندگی آنها فی حد نفسه اشکالی ندارد ولی باید در حالی باشد که موجب خلاف عفت نگردد و موجب خلاف عفت نگردد و موجب اختلاط با نا محرم نشود، و بدون ستر صورت و کفین خلاف احتیاط واجب است.(استفتائات،‌موسسه احیاء آثار الامام الخوئی، 1381، اول، ص303و304، س1031 1029و 1028)

آیت ا.. سیستانی : فی حد نفسه اشکال ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... صافی گلپایگانی : سوال: رانندگی بانوان با حجاب اسلامی چه صورتی دارد؟

ج- رانندگی بانوان فی حد نفسه جایز است ولی در معابر و خیابان ها که غالبا مستلزم برخورد با مردها است، اگر هم مستلزم فعل حرامی نشود بدون ضرورت و ناچاری ترک آن اولی و با عفت اسلام زن موافقتر است.(جامع الاحاکم ، حضرت معضومه (س)، 1382، چهارم، ج2،‌ص160، س1666)

آیت ا... فاضل لنکرانی : رانندگی با رعایت کامل موازین شرعی مانعی ندارد. و آموزش اگر مستلزم لمس و نظر به نا محرم یا خلوت با نا محرم در ماشین باشد جایز نیست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... مکارم شیرازی : چنانچه جهات شرعی حفظ شود اشکالی ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت ا... نوری همدانی : اگر مستلزم عمل حرامی نباشد اشکال ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)